رضا صابری، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان مطالب فوق گفت: فرهنگ و فرهنگسازی از جمله مقولاتی است که همواره در اولویت توجه مسئولان در تبیین برنامههایشان قرار داشته است که در صورت تحقق مطالبات و اهداف از پیش تعیین شده آن میتوان به سلامت و صحت زندگی افراد جامعه امیدوار بود.
وی ادامه داد: به طور قطع محتوای فرهنگی باید از طریق ابزاری که ماهیت رسانه دارند در اختیار جامعه قرار گیرد و بیشک یکی از مؤثرترین این رسانههای فرهنگساز تئاتر است که در قالب طرح یک داستان و قصهای که جاذبه و کشش لازم برای همراهی مخاطب را داراست، ناخودآگاه نقش خود را در بهبود شرایط فرهنگی جامعه ایفا خواهد کرد.
کمبود نمایشنامهنویس متعهد و مسئول؛ مشکل اصلی عرصه تئاتر
کارگردان نمایش «خونرقصه» تصریح کرد: مشکل در عرصه تئاتر اینجاست که در شرایط کنونی فاقد نمایشنامهنویسان متعهد و مسئول هستیم و تعداد آنهایی که تاکنون آثار فاخر ایرانی برگرفته از فرهنگ ایرانی و اسلامی را خلق و روی صحنه متجلی کردهاند به تعداد انگشتان دست هم نمیرسد.
صابری گفت: فقر در زمینه محتوا و متن نمایشی ایرانی موجب شده است که هر ساله شاهد سیل بیشماری از تولیدات براساس متون نمایشی فرنگی باشیم که البته بسیاری از آنها نیز جزء شاهکارهای درامنویسی جهان هستند و حتماً باید تولید آنها مورد تأکید و تأیید قرار گیرد اما متوجه باشیم که پرداختن به آنها نباید موجب شود که از داشتههای فرهنگی و هنری غنی خود غافل شویم.
نویسنده نمایشنامه «کربلای بیشمر» تأکید کرد: پرداخت مؤثر به داشتههای فرهنگی ایرانی و دینی در عرصه تئاتر و بازنمایی آن به مخاطب نیاز به تولید متنهای نمایشی فاخر دارد که باید توسط درامنویسان کارآزموده و متعهد صورت گیرد که برای این منظور نیاز به انجام یک کار جهادی در تربیت و پرورش نمایشنامهنویسان مستعد از میان نسل جوان تئاتری داریم.
وی در پایان گفت: بارها این مسئله از ناحیه اینجانب و سایر دوستان هنرمند و پیشکسوت تئاتر به مسئولان توصیه شده است که بخشی از هزینه جشنواره معتبری همچون «تئاتر فجر» را هر ساله به امر تولید متن و نگارش نمایشنامههای مطلقاً ایرانی صرف کنند تا ضمن توجه ویژه به فرهنگ ایرانی، تولیداتی متناسب با مطالبات فرهنگی و بومی مخاطب ایرانی را شاهد باشیم.