کد خبر: 1390625
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳

رویکرد مقبول سیما در تولید ویژه‌برنامه‌های شهادت حضرت زهرا(س)

گروه هنر: سیما در ایام مذهبی ویژه برنامه‌هایی روانه آنتن می‌کند، اما در ایام شهادت حضرت فاطمه(س) علاوه بر پخش برنامه‌های ویژه، شاهد رشد کیفی تولیدات نیز بودیم.

صدا و سیما همیشه در ایام و مناسبت‌های مذهبی برنامه‌های ویژه‌ای را روانه آنتن می‌کند؛ برنامه‌هایی که عموما از جذابیت‌های بصری بهره لازم را نبرده‌اند، اما آن‌چه در روز شهادت حضرت فاطمه(س) روی آنتن رفت، برخلاف آن چیزی بود که اکثرا در تلویزیون شاهدش هستیم.

منظور از گفته فوق نیز این است که در برنامه‌های مناسبتی ویژه وفات حضرت فاطمه(س) به اشکال مختلف سلیقه و سوالات مخاطب نسل جوان مورد توجه قرار گرفته بود. برای مثال در برنامه «حضرت زهرا (س) خانواده و قرآن» که برنامه‌ای گفت‌وگو محور بود، شکل و ساختار دکور برنامه از زیبایی‌های ظاهری بهره می‌برد یا در ویژه برنامه دیگری که شبکه دو از مشهد مقدس پخش می‌کرد قبرستان بقیع در استودیو بازسازی شده بود.

طراحی صحنه جذاب در برنام‌های گفت‌و‌گو

جدا از زیبایی ظاهری که در طراحی صحنه برخی از این ویژه برنامه‌ها نمود پیدا می‌کرد، در برنامه‌های گفت‌و‌گو محور به ویژه آن‌چه که از شبکه چهار سیما پخش می‌شد به سوالات پیش آمده جوانان توسط کارشناسان خبره پاسخ داده می‌شد، حتی در برخی از این سوالات به شبهاتی که برخی مغرضان در پی دامن زن به آنها هستند هم پرداخته می‌شد.

علاوه بر برنامه‌های گفت‌و‌گو محور، چند فیلم داستانی نیز در این ایام روی آنتن رفت که تقریبا می‌توان به آنها نمره‌ای قبولی داد، اما نمی‌توان آنها را آثاری شاخص در میان تولیدات مناسبتی دانست. دلیل این امر نیز بارها ارزیابی شده است، اما هیچ‌گاه به آن توجه لازم نمی‌شود، بنابراین طبیعی است در این حوزه شاهد ساخت همان برنامه‌های تکراری گذشته باشیم.

توجه به فیلمنامه راهکار رشد برنامه‌های مناسبتی سیما

برای رهایی از این معضل نیز بهترین راه پرداختن به فیلمنامه است. حوزه‌ای که معمولا مغفول مانده و به آن توجه کافی نمی‌شود، در صورتی که این عرصه زیرساخت و پایه تمام تولیدات نمایشی است. نکته دیگر این که معمولا در ساخت فیلم‌های مناسبتی سعی می‌شود نگاه به شخصیت‌های مذهبی به سطحی‌ترین شکل ممکن باشد. راهی که بارها آزموده شده و به نوعی مخاطب از آن اشباع شده است.

دیگر بخش برنامه‌های مناسبتی سیما به مداحی‌ها اختصاص داشت که همانند سال‌های گذشته با حضور مداحان نام آشنا برگزار شد، البته آن چنان تغییری در آن مشاهده نشد، اما به هر جهت این دست برنامه‌ها جز الزامات برنامه‌های مناسبتی است که همیشه باید در ایام عزاداری پخش شود.

در ادامه این مطلب باید به یک نکته ظریف، اما مهم اشاره داشت. آن هم رویکرد شبکه جام جم بود که برای فارسی زبانان خارج از کشور در نظر گرفته شده بود که با ساخت برنامه‌های متنوع و معرفی مراکز اسلامی کشورهای مختلف گام‌های ارزنده‌ای در راستای معرفی فرهنگ دینی داشت.

در پایان باید باید گفت که اگر سیما همانند امسال در برنامه‌های مناسبتی خود توجه ویژه‌ای روی برنامه‌های گفت‌و‌گو محور کند، مسلما نتایج حاصله بسیار خوب خواهد بود که ثمرات آن بسیاری از بخش‌های جامعه را در بر خواهد گرفت.

captcha