به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال 1393 صبح امروز، یکشنبه، 17 فروردین، با سخنرانی اخلاقی آیتالله رضا استادی، عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آغاز شد.
آیتالله استادی در ابتدا با تبریک سال جدید به نمایندگان و عموم مردم و آرزوی بهتر شدن وضعیت اخلاقی و دیانت جامعه گفت: اینکه گاهی از امثال بنده برای سخنرانی و موعظه در اینگونه جلسات دعوت میشود و مورد قبول واقع نمیشود، به دلیل این است که موانعی وجود دارد که در روایت امام صادق(ع) این مانع مطرح شده است که ایشان می فرمایند: «انَّ مِنْ أَعْظَمِ النَّاسِ حَسْرَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَنْ وَصَفَ عَدلاً ثُمَّ خَالَفَهُ إِلَى غَیْرِهِ». همانا در روز قیامت یکی از کسانی که حسرتش از دیگران بیشتر است کسی است که عدلی را ستوده است ولی درباره دیگری خلاف آن را عمل کرده است.
وی ادامه داد: در واقع عدم پذیرش برای این است که میترسند حرفی زده شود که خود فرد به آن عمل نکند؛ زیرا اگر کسی صحبتی میکند باید خودش اهل عمل باشد و لذا در این گونه جلسات باید جملهای که بیان میکنیم ابتدا به خودمان خطاب کنیم و این گونه نباشد که مثلا اگر از عدالت میگوییم راهمان راه عدالت نباشد.
آیتالله استادی اظهار کرد: شما عزیزان در مجموعهای هستید که مدعی عدالت هستید و از همه میخواهید عادل باشند و این همه بازرسی و نظارت نیز به این هدف صورت میگیرد. اما قبل از اینکه از دیگران بازرسی کنید، خودتان، خودتان را بازرسی کنید که عدالت را راعایت کردید یا خیر. اینکه می گوییم «حاسبوا قبل ان تحاسبوا» برای این دنیا نیز صدق میکند.
وی عنوان کرد: این روزها سالگرد وفات آیت الله العظمی فاضل لنکرانی است؛ زمانی ایشان خطبه متقین نهج البلاغه را شرح و تفسیر میکردند. در یکی از جلسات که من نیز حضور داشتم ایشان جمله خوبی به این مضمون خطاب به طلبهها گفت که چیزهایی که میشنوید تنها برای این نیست که یاد بگیرید و برای دیگران بگویید بلکه برای این است که به آن عمل کنید. این نقطه ضعفی برای ما طلبهها و اهل علم است در حالی که مقصود این بوده است که یاد بگیریم و به آن عمل بکینم.
استاد برجسته حوزه اظهار کرد: شما در جایگاهی قرار گرفتهاید که ولو وظیفهتان نباشد که مشکل تک تک مردم را حل کنید، اما مردم از شما توقع دارند؛ لذا باید بین شما و مردم فاصلهای نباشد و اگر خودتان نمیتوانید در دسترس مردم باشید نمایندهای امین و مورد اعتماد تعیین کنید تا مردم به او مراجعه کنند.
وی تصریح کردند: از «ابن ابی نصر بزنطی» نقل شده است که امام رضا(ع) زمانی که در ایران بودند نامهای به امام جواد (ع) نوشتند که در آن آمده بود «به من خبر دادند که وقتی شما میخواهی از منزل خارج بشوی همراهان، شما را ازدری خارج میکنند که با مردم روبرو نشوی برای اینکه خیری به مردم رسد. پس از همان دری که مردم ایستادند و منتظر شما هستند وارد و خارج شوید».
عضو برجسته جامعه مدرسین یادآور شد: مردم به شما نمایندگان مراجعه میکنند، بدانید این مراجعه اگر مورد توجه شما قرار بگیرد به نفع خود شماست. امام صادق(ع) میفرمایند: هر مؤمنی که به شما نیاز دارد، رحمتی است که خداوند متعال به سوی شما فرستاده است. اگر به او توجه کنید، یعنی آن رحمت را قبول کردهاید و اگر به او توجه نکنید، این رحمت الهی را رد کردهاید». پس این مراجعات را رحمت حساب کنید، نه زحمت.
وی اظهار کرد: خیلی از ما در بیشتر مواقع میگوییم وقت ما پر است، اما مهم این است که این پر بودن چگونه است. «ابن فهد هندی» در روایتی به نقل از پیامبر اکرم(ص) این مسئله را بیان کرده است: «هر روزی از روزهای عمر شما، 24 ساعت است که برای آن 24 صندوق است. در قیامت این صندوقها را باز میکنند در صندوقی مملو از نور و سرور است که باعث شادی و مسرت است؛ این همان ساعتی است که وظیفه و اطاعت الهی صورت گرفته است. صندوق دیگری را باز میکنند که سراسر تاریکی و ظلمت است و بوی گند و تعفن میدهد و آن ساعتی است که در آن گناه و معصیت انجام گرفته است. صندوق دیگری را نیز باز میکنند که خالی است و این همان ساعاتی است که به کارهای معمولی پرداخته شده است».
آیتالله استادی افزود: این پر بودن همیشگی ساعات، لزوما خوب نیست و اگر انسان نمیتواند خود را کنترل کند همان بهتر که آن ساعتش خالی باشد. پس به خودمان مغرور نباشیم و فکر نکنیم مصونیت داریم و امکان ندارد گناه و معصیت کنیم. به عقیده من در دوران و شرایطی قرار گرفتهایم که باید سعی کنیم ساعاتمان خالی باشد.
وی ادامه داد: در روایتی داریم که در جنگ جمل یکی از یاران امیرالمومنین علی(ع) به نام «زید» تیر خورد و در حال شهادت بود. امام علی(ع) بالای سرش آمد و فرمود زید خدا تو را رحمت کند. من تو را اینگونه شناختم که کمک و خدمتت زیاد و کثیر و هزینه و خرجت کم بود. زید سرش را بالا کرد و خطاب به امام علی(ع) گفت خدا تو را رحمت کند که من این راهی را که انتخاب کردم از روی جهالت نبود و تشخیص دادم که حق با شماست چون شنیده بودم که پیغمبر(ص) گفته بود که حق با علی(ع) است.
آیتالله استادی عنوان کرد: خدا نکند که ما بر عکس این باشیم و دائم توقع داشته باشیم تا اینکه خدمت کنیم؛ لذا هم کارهایمان با بصیرت باشد و هم کمکمان زیاد و هم هزینهمان کم باشد. امام خمینی(ره) خدمت بزرگی هم به جهان اسلام، هم به ایران هم به شیعیان کرد، در حالی که یک زندگی بسیار معمولی و حتی کمی پایینتر از معمولی داشتند و این ارزش است. پس لااقل طوری باشیم که خدمت و کمک ما با هزینه و خرجمان مساوی باشد.
استاد برجسته حوزه علمیه تأکید کرد: مرحوم آیتالله آقا مجتبی تهرانی در یکی از بیاناتشان درباره تعصب صحبت کردند که مضمون آن بیشتر در مورد همین احزاب و جریانات سیاسی است که فکر کنیم یک گروه هر چیزی که میگوید درست است و طرف مقابل هر چه میگوید غلط است. در حالی که نباید تعصب بورزیم و اگر گروه و حزب ما نیز کار اشتباه و غلطی کرد، بگوییم و چشمپوشی نکنیم.
وی در پایان اظهار کرد: عده ای از عبارت «باهتوهم»(در معنای بهتان زدن است) در مورد برخی فرقهها و مذاهب، استفاده میکنند و به دیگران تهمت میزنند؛ در حالی که این تفسیر درست نیست. کی اسلام تهمت را تجویز کرده است؟ کی بیان شده است برای اینکه بخواهیم گروهی را از دور خارج کنیم باید تهمت بزنیم؟. لذا باید مراقب خودمان باشیم، همان مراقبتی که اصل و اساس در همه کارهاست. در وصیت نامه حاج جواد آقای تبریزی آمده است که من هیچ چیزی را به طلبهها نگفتم مگر اینکه خودم به آن عمل کردم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
منتظر بودیم کسی درباره «باهتوهم» سخنی بگوید و روشنگری کند.
ان شاء الله فضای همدلی در کشور بیشتر شود و ریشه های تهمت پراکنی بخشکد و توجیه تهمت زدنها از بین برود.