به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا حاجیانزاده، اظهار کرد: تلاش کانون بر این است که خود را به عنوان رقیب مطرح نکند و همه احساس کنند که از آنها - از سوی مجموعهای که در این حوزه از مرجعیت برخوردار است - حمایت میشود، آن گاه آنها نیز از کانون تأثیر خواهند گرفت.
وی رویکردهای جدید کانون در سال پیش روی را در 10 بند تشریح کرد و در بخشی از این سخنان، حرکت به سمت گسترش پوشش مخاطبان را از دیگر رویکردهای کانون برشمرد و افزود: هنوز تعداد زیادی از مخاطبان کودک و نوجوان در کشور از امکانات و توانمندیهای کانون بیبهرهاند و باید به این سمت حرکت کنیم که تمامی مدارس از کتابها و محصولات کانون بهرهمند شوند، در عین حال در یک چهارچوب زمانبندی شده و مشخص باید به دنبال این باشیم که دانشآموزان از فعالیتهای کانون استفاده کنند از این راه میتوانیم شمار بیشتری از آنها را جذب کنیم و سطح کیفی و کمی اعضای کانون را بالا ببریم.
حاجیانزاده ادامه داد: انسجامبخشی بین برنامهها، فعالیتهای مراکز فرهنگی، هنری و جشنوارهها و پرهیز از موازیکاری و ازهم گسستگی و ایجاد ارتباط معنیدار بین بخشها»، «تبیین محتوای محصولات و تولیدات مبتنی بر ارزشهای انقلاب با تأکید بر ایجاد جذابیت، نوآوری متناسب با روحیه مخاطبان و شکوفایی استعدادهای آنها در کنار تقویت توان تفکر، روحیه پرسشگری، آموزش مهارتهای زندگی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی و مراقبت از رخنه و نفوذ فرهنگی غرب»، «توجه به تولید و ارزشگذاری محصولات فرهنگی ـ هنری در دو سطح حرفهای و فاخر و مبتنی بر ابتکارها و خلاقیتهای اعضا» از رویکردهای دیگر این کانون است.
وی با تحلیل زوایای نامگذاری سال 93 تصریح کرد: این نامگذاری تنها بیان یک شعار نیست و باید تمامی زوایای آن در کانون مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد، ما این مسئله را در برنامههای سال 1393 که تا یک ماه آینده ابلاغ میشود، مورد توجه قرار خواهیم داد.
حاجیانزاده اظهار امیدواری کرد که با تدوین نظام برنامهریزی و مدیریت در کانون از نگاه دقیق رهبر معظم انقلاب پیروی کنیم و مدیریت در کانون به واقع مدیریت جهادی باشد.
وی با اشاره بر گسترش ارتباطهای جهانی بیان کرد: معرفی کانون در افکار عمومی متناسب با حضور مثبت و تأثیرگذار در حوزه کودک و نوجوان امری مهم و ضروری است و حضور رسانهای و تبلیغاتی برای جلب اعتماد عمومی باید با حضور کیفی و مفهومی تولیدات در عرصه رسانه ملی و رسانههای دیگر همراه باشد و با توجه به اینکه حضور در عرصههای بینالمللی و فعالسازی ارتباطهای جهانی اهمیت دارد، از این طریق میتوان فرهنگ ایرانی و اسلامی و توانمندیهای کانون به مجامع بینالمللی را عرضه کرد.
حاجیانزاده در ادامه تقویت بنیه اقتصادی و تدوین نظام برنامهریزی و مدیریت مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: «تقویت بنیه و مقاومسازی اقتصاد کانون با مدیریت بر هزینهها، بهینهسازی مصرف بودجه و حذف هزینههای غیر ضروری»، «ساماندهی نظام برنامهریزی و مدیریت در کانون» و «مسئله نیروی انسانی» از رویکردهای دیگر این کانون است.
وی افزود: نظام برنامهریزی و مدیریت کانون مبتنی بر نهادینهسازی برنامهها و پرهیز از تصمیمگیریهای مقطعی و سلیقهای است و این رویکرد براساس نگاهی جامع به مسایل جامعه و نیازهای مخاطبان و با تکیه بر بهرهگیری از خرد جمعی و پژوهش در تصمیمسازیها و نگاهی کارشناسانه و منتقدانه به امور طراحی شده است و بر این اساس به واقع معتقدیم که باید با مشارکت جمعی کارها را دنبال کنیم و بدانیم که نقد منصفانه، کانون را ارتقا خواهد داد و این موضوع به عزمی عمومی نیاز دارد.