کد خبر: 1391381
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم:

یاد مهدی فاطمه اندوه را از دل زدوده و حوائج مشروع را برآورده می‌کند

خبرنگاران افتخاری: حجت‌الاسلام لطفیان در نشست «توسعه بندگی در پرتو قرآن و عترت» گفت: یاد مهدی فاطمه اندوه را از دل زدوده و حوائج مشروع را برآورده به خیر می‌کند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در نشست «توسعه بندگی در پرتو قرآن و عترت» که در هیئت 14 معصوم زابل برگزار شد، گفت: انتظار و مهدویت سند حیات تاریخی ما دانشنامه حاوی عشق و عقل و مرامنامه جاویدان عبودیت و بندگی است و توسعه بندگی در پرتو قرآن و عترت اصلی‌ترین شاخص بیان هویت ماست.

وی گفت: دعای خالصانه، احیای محافل قرآنی، زیارت ائمه و امامزاده‌ها روزی که دارایی و فرزندان بهره‌ای نمی‌دهد ما را بهره‌مند می‌کند. یاد مهدی فاطمه اندوه را از دل زدوده و حوائج مشروع را برآورده به خیر می‌کند؛ عشق، محبت، عبادت، عبودیت و مناجات خدا را باید از اهل بیت(ع) آموخت.

مدیر کانون نویسندگان نماز بیان کرد: یا مهدی عرفان حقیقی تویی و تو خود عرفانی که همه صفات، کردار، افعال و عبودیت بیانگر عرفان است و همه عارفان بر سر سفره عرفان تو نشسته‌اند. دعا و زیارت زبان دل و سفر با کاروان عشق در محمل شوق در مسیر عرفان و معرفت است. دعا و زیارت نشانگر احترام به مقام محبوبان، زنده نگهداشتن نام و یاد آنها، احیای تفکر و راه و دفاع از افکار و مرام صالحان است.

وی عنوان کرد: دعا و زیارت نسیمی از آسمان رحمت الهی است که تهذیب نفس ایجاد امید، افزایش شوق و دستیابی به خواست‌های الهی انسان را به دنبال دارد. زیارت ائمه، امامزادگان و شهدا زمانی با حضور جان است و گاهی با حضور جسم زیارت صحیفه‌ای از معرفت است که در آن امام‌شناسی، معرفت الهی و معرفت نفس را در می‌یابیم و به سوی تکامل حقیقی و وارستگی حرکت می‌کنیم.

کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: زیارت معصوم و امامزادگان مانند دیدار آنها به هنگام حیات و زندگانی است و در هر حال آنها شاهد و ناظر اعمال ما هستند. زیارت و دعا عرصه دلدادگی، نمایش عشق، معرفت و تلاش برجسته و چشمگیر در راه احیای فرهنگی دینی است. دعا و زیارت دفتری از معرفت است که باعث رفع گرفتاری، طول عمر، آشنایی بیشتر با امواج بلا و احساس نزدیکی و سنخیت با اولیای خداست. مهمترین تأثیر زیارت و دعا تأثیر در ابعاد فردی انسان است که در او سنخیت روحی، احساس پاکی و طراوت معنوی و صفای باطنی نمایان می‌شود.

وی عنوان کرد: تأثیر دیگر دعا و زیارت در آشنایی با جنبه‌های اجتماعی سبک زندگی است که باعث زنده نگهداشتن روح حماسه و دلیری در برابر ستمکاران، منافقان و ظالمان، پرورش احساس دین‌مداری و شعله‌ور ساختن مشعل عشق به ولایت و امامت خواهد بود. زیارت، دعا و اقامه نماز پیک پر توفیق الهی از آن سوی هستی در دامان سعادتمندان است.

لطفیان با اشاره به جمله «السلام علیک یا اباعبدالله» در زیارت عاشورا، گفت: هر طایفه‌ای را ادبی و عادتی بوده است که در هنگام رو به رو شدن با هم به آن گونه رفتار و ادای تحیت می‌کردند. تحیت اسلام سلام است، مقتضای «السلام علیک» تحقق سلامت و انس است. لفظ سلام اسم خدای عز و جل بوده و دارای برکت و شرافت است.

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم یادآور شد: سلام همه مستعدین و حرکت‌کنندگان به سوی کمال را به سر حد کمال شایسته خودش می‌رساند. براساس آیه 32 سوره نحل و 130 سوره صافات معنی سلام این است که سلامتی و آسایش تو را فرا گرفته و از جانب من هیچ شر، خطر و ضرری به تو نخواهد رسید. هدف نهایی از دعا، زیارت و اقامه نماز ظهور آثار بندگی در مردم و شیوع اطاعت خداوند در عموم مردم است و اهل بیت(ع) از معصیت کردن و تخلف از اوامر و نواهی خداوند و گرایش به اخلاق رذیله از قبیل حرص، کبر، ریا و ... تأذی می‌شوند.

وی عنوان کرد: انسان با دعا خواندن و زیارت تلاش می‌کند اعمال، رفتار، گفتار و پندارش مرضی امام باشد نه مایه اذیت تا در کلمه سلام گفتن راستگو باشد. پس باید دل را با آب توبه شست‌وشو دهد و اشک ندامت و پشیمانی از دیده فرو ریزد و آنگاه به ائمه، امامزادگان و شهدا سلام کند. براساس آیه 25 سوره یونس به ما می‌آموزد که در تاریخ زندگی انسان و انتقال او از عالمی به عالم دیگر سه روز سخت وجود دارد. روز گام نهادن به این دنیا «یوم ولد»، روز مرگ و انتقال به جهان برزخ «یوم یموت» و روز برانگیخته شدن در جهان دیگر.

کارشناس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: براساس تفسیر نمونه آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی از آنجا که این سه انتقالی با بحران‌هایی رو به رو است، خداوند متعال سلامت و عافیت خود را شامل حال بندگان خاصش قرار می‌دهد و آنها را در این سه مرحله طوفانی در حمایت خویش می‌گیرد و این تعبیر درباره حضرت یحیی و عیسی(ع) در قرآن آمده است.

وی با اشاره به اینکه عقل از اعظم نعمت‌های الهی است و اساساً بندگی خدا به وسیله عقل میسر می‌شود و مدار ثواب، عقاب، بهشت، دوزخ و تمام خیرات دنیا عقل است، گفت: در بحارالنوار از قول خداوند سبحان خطاب به عقل نقل شده «به وسیله تو بندگان را عقاب می‌کنم و به وسیله تو ثواب می‌بخشم. منصب عقل مرتبه نبوت باطنی است و اگر ما اعضا و جوارح را در غیر مورد خود که در رساله حقوق امام سجاد(ع) آمده صرف کنیم در حقیقت آنها را از سلامت انداخته‌ایم و این تعریف انسان سالم و انسان ناسالم است.

وی با اشاره به کتاب انسان 250 ساله در خصوص معرفی چهارده معصوم از آثار امام خامنه‌ای در پاسخ به پرسشی در خصوص اباعبدالله، گفت: چون آن جناب مثل بقیه ائمه در مراتب ظهور بندگی امتیازی خاص داشت لذا به حقیقت حضرت سیدالشهدا(ع) پدر همه بندگان خداست و مراد از عبدالله جنس بندگان خداست.

لطفیان در پایان درخصوص جمله «السلام علیک یا بنی رسول‌الله» سلام بر تو باد ای پسر رسول خدا، یادآور شد: براساس آیه 61 سوره آل عمران جناب سیدالشهدا و حضرت مجتبی و سایر ائمه هدی پسران پیامبر بوده‌اند. این آیه دلالت بر نبوت پیغمبر(ص) دارد چرا که از خود مطمئن نبود اقدام به چنین امر خطیری نمی‌کرد زیرا اگر دعا می‌کرد و عذاب نازل نمی‌شد یا آنها دعا می‌کردن و عذاب نازل می‌شد به کلی اساس اسلام از بین می‌رفت.

captcha