به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم گفت: انقلاب اسلامی بزرگترین و عمیقترین انقلاب ارزشی و فکری بود که در عصر حاضر رخ داد. در واقع برای تحقق مأموریتهای مهم و خطیر تبلیغی، بینش قرآنی، آگاهی و بصیرت سیاسی لازم است.
وی بیان کرد: ما موظفیم در حد توان قرآن، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه را بشناسیم و به صورت عمیقتر و در دایره گستردهتری معارف آن را فراگیریم و بدان عمل کنیم و زمینه تدریس و آموزش آنها را در مراکز آموزش عالی و مساجد فراهم کنیم.
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم با اشاره به آیات 60 تا 102 سوره کهف، گفت: در داستان موسی و خضر نکات تربیتی فراوانی به چشم میخورد از جمله آموختن دانش برای عمل، عجله نکردن در کارها، تفاوت چهره ظاهر و باطن حوادث، اعتراف به واقعیت و ادب شاگرد و استاد، دلیل اینکه حضرت خضر بعد از هر حادثهای بدون درنگ رمزش را بیان نمیکرد این بود که میخواست به موسی بیاموزد که بسیاری از امور، به خصوص کارهای پراهمیت نیاز به فرصت مناسب دارد.
وی افزود: داستان موسی و خضر به ما میآموزد که نباید در مورد رویدادهای ناخوشایند زندگی عجولانه قضاوت کرد زیرا چه بسیار حوادثی که ما آن را ناخوشایند میپنداریم اما بعد معلوم میشود که از الطاف پنهانی الهی بوده است و توجه به این واقعیت باعث میشود که انسان با بروز حوادث ناگوار فوری ناامید نشود. انسان باید واقعیتها را بپذیرد و برنامه زندگی خود را براساس واقعیات بنا کند. کسی که واقعیات را در زندگی کتمان کند و به فراموشی بسپارد و در مسیر زندگی آنها را رعایت نکند به خود ضربه زده است.
حجتالاسلام لطفیان بیان کرد: براساس آیات اول تا 70 سوره مریم زیانکارترین مردم از دیدگاه قرآن کسانی هستند که در راه باطل گام برمیدارند ولی به خیال خود گمان میکنند که کار نیک انجام میدهند چرا که این گروه به عمق زیان خود آگاه نیستند تا درصدد جبران برآیند. قیامت را روز حسرت گویند چون همه حسرت میخورند که چرا در دنیا که هنگام کار و عمل است با کسب ایمان و تقوا و انجام کارهای نیک، موجبات نجات یا بلند مرتبگی خود را فراهم نیاوردند.
وی افزود: حضرت اسماعیل(ع) خانواده خود را به برپا داشتن نماز و دادن زکات، مهمترین عبادات فردی و اجتماعی امر میکرد و این امر از سویی نشانه اهمیت این دو عبادت و از سوی دیگر بیانگر لزوم پرداختن به اصلاح نزدیکان پیش از پرداختن به اصلاح عمومی است.
کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یادآور شد: براساس آیه 55 سوره مریم از آنجا که هدف خلقت شناخت خداوند و رسیدن به مقام بندگی اوست نماز بهترین راه ارتباط مخلوق سراپا نیاز و فقیر با خالق بینیاز و غنی است. اگر کسی با شناخت صحیح، نماز را اقامه کند این نماز او را از همه زشتیها و گناهان باز میدارد و به سوی خوبیها و نیکیها سوق میدهد.
وی عنوان کرد: براساس آیه 39 سوره مریم یکی از اسامی قیامت ندامت و حسرت فراگیر است. در روز قیامت هم نیکوکار و هم گناهکار حسرت میخورد. نیکوکار حسرت میخورد که چرا عمل صالح بیشتری تا به امروز انجام نداده است که مقاوم و مرتبه او عالیتر باشد؟ و گناهکار حسرت میخورد که چرا ایمان نیاورد و عمل صالح انجام نداد تا امروز از جهنم نجات یابد و بهشتی شود؟
حجتالاسلام لطفیان یادآور شد: در آن روز حقایق ظاهر میشود و هرکس آنچه را در دنیا عمل کرده میبیند و کارهای انسان چه خوب و چه بد به صورتهای گوناگون اما متناسب با روح و ملکوت عمل مجسم میشوند. او وقتی با صورتهای زشت و هولانگیز اعتقادات باطل، اخلاق زشت و کارهای ناپسند خود رو به رو میشود حسرتی عظیم به او دست میدهد.
وی ادامه داد: اگر کسی براثر ناآگاهی کالایی را به بهایی اندک بفروشد و بعد بفهمد که خیلی ضرر کرده است حسرت میخورد و میکوشد تا در آینده چنان ضرری دامنگیر او نشود اما در قیامت وقتی انسان متوجه میشود که سرمایه عظیم عمر و دیگر امکانات و تواناییهایش را به هدر داده و عذاب کسب کرده است به جز حسرت و پشیمانی چارهای ندارد زیرا پرونده عمل بسته شده و هنگام حساب فرارسیده است.
وی با اشاره به آیه 103 سوره کهف که میفرماید «آنان که تلاشهایشان در زندگی دنیا کم و نابود شده با این حال گمان میکنند کار نیک انجام میدهند»، افزود: تعقل و تفکر نکردن در تمیز حق از باطل، تعصب بیجا، غرور و تکبر، خودمحوری و حب ذات از مهمترین عوامل پیدایش این پندار غلط است با اینکه در راه باطل گام بر میدارد، خیال میکند برحق هستند و کار و اعمالشان نیکوست.
کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: گاهی چاپلوسی دیگران زمانی که در گوشه انزوا نشستند و تنها به پیش قاضی رفتند، سبب پیدایش این حالت میشود که تمام کارها و افکار انحرافی و زشت در نظر او زینت داده میشود، آنچنان که به جای احساس شرمندگی و ننگ از زشتیها، احساس غرور میکند.
وی بیان کرد: در بعضی از آیات قرآن کریم عامل این تزئین زشتیها، شیطان معرفی شده است و به طور مسلم ابزار شیطان در وجود انسان همان خلق و خوهای زشت و انحرافی است. یکی از بزرگان گوید «نفسم را در جهنم تصور کردم که با غُل و زنجیر، آتش شعلهور دست به گریبان است. از او پرسیدم: ای نفس چه چیز آرزو میکنی؟ گفت: آرزو میکنم که به دنیا باز گردم تا عملی انجام دهم که به جزای آن از این مهلکه نجات یابم. دوباره خود را در بهشتبرین در کنار حورالعین خوش و خرم و غرق در نعمت و شادی تصور کرددم از او پرسیدم ای نفس چه چیز را آرزو میکنی؟ گفت: آرزو دارم به دنیا بازگردم تا عملی انجام دهم که بر ثواب اجرم افزوده شود». پس بدان که تو در دنیا هستی و آرزویت برآورده شده است پس در انجام عمل صالح بکوش.
وی عنوان کرد: یکی از اصول کارگروهی تعهد است. افراد حتی معمولی و عادی ولی متعهد قادر به ایجاد تأثیر بیشتر بر جامعه هستند. تعهد فقط یک احساس نیست. احساسات همواره در حال تغییر است اما تعهد باید به چایداری و استحکام کوه باشد. اشخاص متعهد و متدین به سادگی تسلیم نمیشوند. تعهد نتیجه انتخاب است نه شرایط. تعهد زمانی پایدار است که بر پایه ارزشها باشد.
حجتالاسلام لطفیان یادآور شد: گاهی متوجه میشوید رسیدن به هدفهایتان نتایج مطلوب دلخواه را به دنبال ندارند ولی به هر حال ریسک متعهد بودن را قبول میکنید. مطمئن باشید هیچ وقت پشیمان نخواهید شد افراد تا زمانی که با سختی رو به رو نشدهاند متوجه نمیشوند که متعهد به چه چیزی هستند. مبارزه موجب تقویت استقامت فرد میشود. اگر ما خود را متعهد سازیم به استفاده از استعدادهایی که داریم متوجه میشویم که سرانجام قابلیتهای زیادتری برای عرضه به گروهمان به دست میآوریم.