به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، آئین گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، نمایشگاه نسخههای خطی مربوط به زنان با حضور رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیرعامل بنیاد سعدی گشایش یافت.
غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آغاز سخن گفت: اکنون باید یادی کرد از مرحوم حاج حسینآقا ملک که بانی این کتابخانه و موقوفه و خیرات و مبرات است. او با نیت خیر تلاش کرده است تا شعائر اسلامی در جامعه ما بزرگ داشته شود.
وی با اشاره به اینکه مکاتب گوناگون درباره زن نظرهای مختلفی دارند، افزود: در دو سده اخیر که جامعه ما با فکر و جهانبینی غربی آشنا شده، یکی از مسایل مهم چالش برانگیز و مورد بحث، تقابل نظر اسلام و غرب درباره این موضوع بوده است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: نکته مهم این است که ما نظر اسلام را درباره زن بدانیم و مستند ما هم کتاب آسمانی قرآن است. در قرآن از نظر انسانیت، هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد؛ یعنی هر مقامی که مرد بتواند به آن برسد، زن هم میتواند برسد. در جامعه اسلامی، زن در مقام دوم نیست. در قرآن آمده است که اگر زن ایمان داشته باشد، ما او را با حیات طیبه زنده نگه میداریم. بر اساس اشارههای قرآن، زن و مرد در خلقت، تفاوت ماهوی و جوهری ندارند. مصداق عینی آن هم حضرت زهرا(س) است که محور معصومین(ع) هستند.
حدادعادل بیان کرد: حضرت زهرا(س) دختر پیامبر(ص)، همسر امیرالمؤمنین(ع) و مادر دو امام معصوم دیگر است و شجره همه معصومین به بانوی دو عالم باز میگردد. فاطمه(س) مثل چشمهای است که همه معصومین به او مرتبط میشوند. کوثر هم به معنای چشمه کثیر است که برازنده این بانوی گرامی است. در عظمت مقام ایشان همین بس که گفتهاند جبرییل بر ایشان نازل میشد و یکی از نامهای حضرت هم دلالت بر همین مقام دارد. همه بزرگان عالم اسلام نسبت به مقام آن بانو خود را کوچک میدانند.
لقب کوثر برازنده فاطمه(س) است
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه به این نکات اشاره کرد که بهترین سند و دلیل ما برای این دفن این شبهه که اسلام نسبت به زن به دیده استخفاف مینگریسته، این است که نه تنها حضرت فاطمه(س) مقام عصمت دارد، بلکه بانوان دیگری همچون حضرت معصومه(س) که معصوم نیستند هم مقام بالایی دارند. این حضرت محور شهر قم است. همه معارف اسلامی و شیعی ما حول مقبره یک بانو شکل گرفته و مراجع دینی ما در برابر حرم آن حضرت، با کمال ادب دست به سینه میایستند. نظیر این موارد در دیگر کشورهای اسلامی نیز وجود دارد. در مصر، ارادت مردم قاهره به سیده نفیسه نشان میدهد که زنان به چه مقامی میتوانند برسند.
وی همچنین گفت: در جمهوری اسلامی کوشش ما این است که که زن را به جایگاه حقیقی خود در اسلام باز گردانیم. مراد ما وضع زن در 100 یا 200 سال پیش نیست. منظور این نیست که زنها را به دوران قاجار یا پیش از آن باز گردانیم. ما نه وضع آن دوران و نه وضعیت کنونی را مطلوب نمیدانیم و به دنبال الگوی برتر زن مسلمان هستیم.
حدادعادل ادامه داد: برای بازگشت به سبک زندگی اسلامی، باید به الگوی زن مسلمان باز گردیم. اگر زن مسلمان در جامعه ما با الگوی فاطمی تربیت شود، میتوانیم به سبک الگوی اسلامی برگردیم، زیرا کلید زندگی به دست زن است و او است که زندگی را میسازد.
سعدی؛ آموزگار بزرگ ادب فارسی
مدیرعامل بنیاد سعدی در ادامه این آئین با یادآوری اینکه یکم اردیبهشت در تقویم جلالی، روز بزرگداشت شاعر بزرگ فارسیزبان، سعدی شیرازی است، افزود: سعدی آموزگار بزرگ ادب فارسی است. از زمان تألیف گلستان تا امروز، بزرگان زبان و ادب فارسی از گلستان فارسی آموختهاند. اشعار سعدی از گذشته تاکنون از مصر تا بالکان، آسیای صغیر و میانه، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و اندونزی خوانده میشده است.
وی اظهار کرد: گلستان سعدی، زبان فارسی را به همه جای دنیا برده است. این هنرمندی سعدی بوده که زبان شیرین فارسی را همراه با مجموعهای از داستانهای خواندنی در هشت باب، تدوین کرده است؛ کتابی شیرین و جذاب که هر کسی را میخواهد زبان فارسی بیاموزد، جذب خود کرده است.