گسترش همکاری‌های دینی و فرهنگی ایران و اتیوپی
کد خبر: 1401395
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷

گسترش همکاری‌های دینی و فرهنگی ایران و اتیوپی

شعب خارجی: در دیدار رایزن فرهنگی ایران از منطقه «تیگرای» اتیوپی با حضور رئیس جمهور این منطقه بر گسترش همکاری‌های دینی و فرهنگی دو کشور تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه آفریقا،  بنا به دعوت شورای سرمایه گذاری گروه افورت(ٍٍEffort Group) که در بخش فرهنگی و اقتصادی اتیوپی فعال هستند، سیدکاظم مهرنیا، رایزن فرهنگی ایران به همراه سفیر و کارشناس اقتصادی سفارت در منطقه تیگرای، شهر مکله و آرامگاه نجاشی حضور پیدا کردند.

در این دیدار رئیس جمهوری منطقه تیگرای، معاون وی، مدیرکل جهانگردی و فرهنگ و رئیس مجلس اعلای اسلامی منطقه تیگرای حضور داشتند و در خصوص تبادل موضوعات فرهنگی، هنری، آموزشی و ظرفیت‌های مذهبی و دینی موجود در این منطقه مذاکراتی انجام شد.

بر اساس این مذاکرات مقرر شد رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی نسبت به برپایی فستیوال فیلم ایرانی، نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه عکس از آثار طبیعی، ابنیه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی ایران به مدت یک هفته با همکاری اداره کل جهانگردی و فرهنگ منطقه تیگرای و همچنین برگزاری نمایشگاه قرآن کریم با کمک مجلس اعلای امور اسلامی این منطقه اقدامات لازم را به عمل آورد.
همچنین در بازدید از آرامگاه «نجاشی»، پادشاه حبشه، از مقام والای این یاور پیامبر اسلام ادای احترام به عمل آمد و متولیان و امام جمعه شهر نجاشی درخواست یک‌صد جلد قرآن کریم چاپ جمهوری اسلامی ایران برای مسجد نجاشی را از رایزن ایران مطرح کردند که قول مساعد به آنان داده شد.

یادآور می‌شود، بر اساس قانون اساسی جمهوری فدرال اتیوپی، ایالت‌های این کشور از استقلال کامل برخوردار هستند و برای اجرای برنامه‌های فرهنگی نیاز به هماهنگی با دولت مرکزی ندارند.

captcha