کد خبر: 1403171
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۴
فانی:

دستگاه انسان‌ساز آموزش و پرورش نیاز به مشارکت برای تعلیم و تربیت دارد

گروه اجتماعی: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این دستگاه عظیم انسان‌ساز با اتکا به اعتبارات دولتی قابل اداره نیست، توسعه مشارکت‌ها را از سیاست‌های چهارگانه این وزارتخانه برشمرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تجلیل از معلمان نمونه کشوری، استانی و منطقه‌ای شب گذشته ، 14 اردیبهشت‌ماه، با حضور فانی، وزیر آموزش و پرورش، چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مرتضی طلایی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، الهه راستگو و فاطمه دانشور، از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از فرهنگیان و پیشکسوتان عرصه آموزش و پرورش در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

تجلیل از 43 معلم نمونه استانی

این مراسم با سخنرانی حدادی، دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم آغاز شد. وی تعداد معلمان انتخاب شده نمونه کشوری را 43 معلم شامل 12 خانم و 31 آقا، در سطح استانی 670 نفر و در سطح منطقه‌ای 14 هزار و 800 نفر برشمرد و گفت: در شهر تهران از سه معلم نمونه کشوری، 43 معلم نمونه استانی و 955  معلم نمونه منطقه‌ای تجلیل به عمل می‌آید.
حدادی معیار انتخاب معلمان نمونه را سه حیطه دانشی، ارزشی و مهارتی برشمرد و اظهار کرد: معلمان با 25 شاخص و هزار و 70 امتیار در گروه های 27 گانه مورد ارزیابی قرار گرفتند و حداقل امتیازات در نظر گرفته شده برای سطح منطقه‌ای 200، سطح استانی 260 و سطح کشوری 320 است.
در بخش دیگری از این مراسم فانی، وزیر آموزش و پرورش نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: آموزش و پرورش کشور به اتکای تلاش‌ها، انگیزه‌ها، روحیه‌ها و کوشش‌های معلمان از نوآوری، خلاقیت و پویایی برخوردار است و این قشر فرهنگی علی‌رغم مشکلاتی که دارند روحیه نشاط و امید به آینده وصف ناپذیری دارند که قابل تقدیر است.

اعتبارات دولتی کافی نیست

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان دستگاه عظیم انسان‌ساز با اتکا به اعتبارات دولتی قابل اداره نیست، توسعه مشارکت‌ها را از سیاست‌های چهارگانه این وزارتخانه برشمرد و گفت: مشارکت دانش‌آموزان، معلمان، اولیا و مردم در توسعه تعلیم و تربیت می‌تواند کارساز باشد.
فانی به هماهنگی‌های خوبی که بین دولت و مجلس وجود دارد اشاره و عنوان کرد: در تصویب لایحه بودجه آموزش و پرورش و احکام مورد نیاز مجلس همکاری خوبی با ما داشته است.
وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که طی برنامه‌ریزی‌هایی که در تابستان سال جاری اجرایی می‌شود سال تحصیلی 93-94 را با کیفیت بهتری آغاز کنیم.

ضرورت بازآفرینی آثار استاد مطهری برای دانش‌آموزان

گزارش ایکنا حاکی‌ست که در ادامه این مراسم چهاربند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن گرامیداشت هفته معلم استاد شهید مرتضی مطهری را معلمی ارزشمند برای تمامی نسل‌ها دانست و برضرورت بازآفرینی آثار این معلم شهید به زبان روان  در قالب‌های مختلف برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف تأکید کرد.
وی با بیان اینکه هیچ توسعه‌ای بدون نقش آفرینی معلمان صورت نمی‌گیرد، گفت: در هر توسعه‌ا‌‌ی بدون تردید، مدرسه، معلم و نظام تعلیم و تربیت دخیل هستند چرا که افراد مختلف دست مایه زحمات و تلاش‌های معلمان خود هستند.

عواقب ضعف نظام تعلیم و تربیت در متن جامعه پدیدار می‌شود
چهاربند با اشاره به این نکته که هر چقدر معلمان جامعه‌ای معتقدتر و شایسته‌تر باشند جامعه نیز به همان نسبت توسعه یافته‌تر می‌شود، اظهار کرد: هر ضعفی که در نظام تعلیم و تربیت موجود باشد در آینده نزدیک عواقب آن در متن جامعه پدیدار می‌شود.

جامعه توسعه یافته توجه به سیستم آموزش و پرورش و معلمان را می‌طلبد
مدیرکل آموزش و  پرورش شهر تهران در ادامه افزود: اگر خواهان جامعه‌ای توسعه یافته هستیم باید آموزش و پرورش توسعه یافته‌ای داشته باشیم و این امر نیز جز با نقطه توجه قرار دادن معلمان میسر نمی‌شود.
وی با تأکید بر اینکه معلمان آینده سازان کشور را تربیت می‌کنند و آموزش می‌دهند اظهار کرد: تمامی علمای علم توسعه بر نقش انکارناپذیر معلمان در توسعه کشور اتفاق نظر دارند پس باید حمایت‌های جدی‌تر از این قشر فرهنگی برای دریافت نتیجه مطلوب در جامعه داشته باشیم.
در بخش دیگری از این مراسم مظفر، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این مراسم بر ضرورت توجه معلمان به پرورش همه ابعاد فطری دانش‌آموزان تأکید و تصریح کرد: علم بدون ایمان بی‌فایده است.
مظفر با بیان اینکه اگر مجموعه استعدادهای انسان توسط معلم شکوفا نشود و فقط به یک یا چند بعد توجه صورت گیرد انسان دچار انحراف می‌شود، گفت: معلمان باید افراد را طوری تربیت کننند که به ابعاد مختلف وجودی آنان همچون علمی، هنری، معنوی و ... توجه شود نه اینکه افراد در بعد علمی و یا هنری رشد و توسعه یابند اما ابعاد معنوی آنان بدون توجه باقی بماند.
یادآوری می‌شود، در پایان این مراسم از 43 معلم نمونه استانی و سه معلم نمونه کشوری با اهدای لوح سپای و هدیه تجلیل به عمل آمد.

captcha