آزیتا حاجیان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) با بیان این که وضعیت سینما در دهه اخیر مطلوب نبوده، اظهار کرد: هشت سالی است که سینما نیز همانند تئاتر در وضعیت مطلوبی به سر نمیبرد، البته در دیگر بخشهای هنر هم چنین نابسامانیهایی مشاهده میشود، بنابراین اگر ارزیابی از وضعیت سینما در هشت سالی که گذشت میکنیم باید به یاد داشته باشیم دیگر بخشهای هنر نیز از چنین آسیبهایی رنج میبرند. در این میان تاثیرات برخی مشکلات سریعتر در یک بخش هنر نمود پیدا میکند. همانند تئاتر که تاثیرات آن به صورت عینیتر قابل مشاهده است.
وی افزود: پیش قراولان هر جامعهای هنرمندان آن جامعه هستند، اما این پیشگامان به حمایت نیاز دارند. این حمایت نیز هم باید در شکل مادی انجام گیرد هم در شکل معنوی. بعد از این اصل، هنرمند هم با عملکرد خود قادر است که تاثیرات محسوسی بر جامعه پیرامون خود داشته باشد. به عنوان مثال من به نوبه خود با انتخابهایم سعی کردهام که تا حد امکان کارنامهای موفق به جای بگذارم.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به حساسیتهایی که در انتخاب نقشها وجود، چرا کارهایی نظیر «تاکسی نارنجی» هم در پروندهاش وجود دارد؟ گفت: وقتی من به عنوان یک بازیگر قرارداد امضا میکنم و کارگردان نیز قولهای مساعدی مبنی بر بازنویسی فیلمنامه میدهد، اما در عمل این اتفاق هیچ گاه روی نمی دهد طبیعی است چنین کارهایی نیز در پرونده کاری وجود داشته باشد، درصورتی که اگر درباره فیلمهایی چون «تاکسی نارنجی» دقت نظر بیشتری در زمینه فیلمنامه صورت میگرفت مطمئنم آن کار نیز میتوانست از کیفیتهای لازم بهرهمند باشد.
حضور در فیلم یک کارگردان مطرح دلیل بر خوب بودن آن کار نیست
بازیگر فیلم «روبان قرمز» با بیان این که حضور بازیگر در کار یک کارگردان مطرح، دلیلی بر با کیفیت بودن آن اثر نیست، گفت: یک موضوع مهم درباره بازی در سینما وجود دارد. آن نیز این است که نباید تصور کنیم که حضور یک بازیگر در کار یک فیلمساز نام آشنا تضمینی برای خوب بودن آن کار است، چون ممکن است به دلایل مختلف آن کارگردان امکان لازم را برای خلق یک کار خوب نداشته باشد، پس نهایتا کاری که تولید میشود از کیفیت لازم بری خواهد بود.
وی درباره تجربه همکاری خود با فیلمسازی چون ابراهیم حاتمی کیا چنین توضیح داد: من در سه فیلم «روبان قرمز»، «موج مرده» و «به نام پدر» با حاتمی کیا همکاری داشتهام، اما درباره ویژگی کار کردن با وی باید بگویم وقتی که این فیلمساز موقعیت کار کردن به شکل مناسبی داشته باشد، کارگردان بسیار فوقالعادهای است، به ویژه در بحث بازیگردانی جز بهترینهاست، البته باز هم باید به یاد داشت که نه تنها حاتمی کیا بلکه هر فیلمساز بزرگ دیگری، اگر زمینه کار برایش فراهم نباشد به تنهایی نمیتواند کاری فاخر تولید کند.
وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر این که سینمای ما به چه وضعیتی مبتلا شده که فیلمسازی چون حاتمی کیا نسبت به آن معترض است، خاطرنشان کرد: منظور از اعتراضهای حاتمی کیا نسبت به سینمای فعلی این است که ما انقلاب کردیم که اتفاقهای خوبی در سینمای ما روی دهد، اما آیا واقعا این جایی که هم اکنون ایستادهایم آن مطلوبی است که ما به دنبالش بودهایم؟ پاسخ به این سوال است که نگرانیهای فیلمسازانی چون حاتمی کیا که دغدغه انقلاب و دفاع مقدس را دارد برمیانگیزد.