کد خبر: 1406072
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
علی‌رضا سجاد‌پور:

رسیدن به سینمای الگوساز نیازمند ثبات مدیریتی و کار ریشه‌ای است

گروه هنر: یک تهیه‌کننده سینما گفت: برای رسیدن به سینمای الگوساز باید کار ریشه‌ای صورت گیرد، بدین نحوکه باید حداقل زمانی دهه ساله برای مدیریت سینما متصور شد.

علی‌رضا سجادپور، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره نقش سینمای ایران در الگوسازی گفت: سینمای ایران در عرصه الگوسازی موفقیتی نسبی داشته است، هرچند این ویژگی تنها منوط به سینما نیست، بلکه تمامی شاخه‌های هنر به نوعی چنین وضعیتی دارند، اما سینما به عنوان هنر مسلط زمان معاصر، نقشش در این زمینه پررنگ‌تر است، برای همین اگر در این زمینه کم کاری و غفلتی صورت گیرد از دیگر بخش‌های هنر و ادبیات نمود بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: باید به یاد داشت که در عرصه سینما موفقیت‌هایی وجود داشته، اما میزان آن اندک بوده است. این وضعیت در حالی روی است که مقامات و مسئولان ارشد کشور بارها روی این مسئله (الگوسازی اسلامی در سینما) تاکید داشته‌‌اند، اما معضلاتی چون؛ دسته‌بندی، باند بازی و ... این اجازه را از سینما گرفته که  الگوسازی موفق داشته باشد؛ این مسئله را من به عینه در دوره‌ای که پست مدیریتی داشتم مشاهده کردم.

ثبات مدیریتی راه رسیدن به سینمای موفق

رئیس اسبق اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد ادامه داد: برای رسیدن به سینمای الگوساز باید کار ریشه‌ای صورت گیرد، بدین نحوکه باید حداقل زمانی دهه ساله برای مدیریت سینما متصور شد، چون در کمتر از این زمان رسیدن به خواسته مورد نظر ممکن نیست، البته ما یک ثبات مدیریتی در دهه شصت سینما داشتیم که متاسفانه در جهت نادرست مورد استفاده قرار گرفت، زیرا اگر در آن موقع توانسته بودیم سیاست‌های درستی تبیین کنیم در زمان حال بسیاری از مشکلات فرهنگی را نداشتیم.

تهیه‌کننده فیلم «شکلات داغ» با بیان این‌که مشکلات فرهنگی کشور تماما نشئت گرفته از هنر نیست، گفت: خیلی از مشکلات موجود در عرصه فرهنگ به هنر ربطی ندارد، بلکه به واسطه بی‌عدالتی، عدم مدیریت درست بر اساس الگوهای اسلامی، رانت خواری و ... به وجود آمده است. در این میان اخلاق مدیران سیاسی هم تاثیر بسزایی در شکل‌گیری فرهنگ عمومی کشور ایفا می‌کند.

بسیج، نمود الگوسازی موفق در سینمای ایران

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معدود موفقیت‌های سینما در ارائه الگوهای ارزشی اشاره کرد و توضیح داد: نمود بارز الگوسازی موفق در سینما، بسیج است، چون به واسطه فیلم‌های دفاع مقدس مخاطبان خارجی هم با بسیجی و فرهنگی که ارائه می‌کند آشنا شد‌ه‌اند، هرچند در این میان ناکامی‌هایی وجود داشته، اما به طور نسبی در این حوزه توانسته‌ایم به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم.

این سینماگر تاکید کرد: با تمام ضعف‌هایی که برای سینما در ارائه الگوی موفق اسلامی عنوان کردیم نباید نادیده گرفت که همین سینمای فعلی در مقایسه با سینمای جهان که غرق در خشونت و صحنه‌های غیراخلاقی است، توانسته به الگوهای اخلاقی دست پیدا کند. در این حوزه موفقیت‌هایی که برای سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی به دست آمده به واسطه همین اخلاق‌مدار بودن آنهاست.

وی  به مطلب فوق اضافه کرد: باید برای سینمای ایران شرایطی پیش آورد تا موفقیت‌های بین‌المللی در عرصه جشنواره‌های خارجی به موفقیت‌هایی در عرصه اکران تبدیل شود. همانند فیلم «جدایی نادر از سیمین» که هم توانست جایزه اسکار را کسب کند هم اینکه در عرصه اکران مردمی هم با استقبال مناسبی مواجه شد.

سجادپور در پاسخ به این سؤال که چرا الگوهای هالیوودی تا این حد در سینمای دنیا رواج پیدا کرده؟ گفت: تسلط هالیوود بر سینمای جهان، سیطره‌ای جهانی است و تنها کشورهای محدودی چون فرانسه هستند که با کمک‌های دولتی توانسته‌اند تا حدودی از سیطره هالیوود بر سینمای کشورمان کم کنند، البته در ایران این گفته صدق نمی‌کند، چون فیلم‌های هالیوودی اکران نمی‌شوند، اما این نافی تاثیرگذاری هالیوود در کشورمان نیست، چون علاقه‌مندان سینما از طریق نسخه‌های غیرقانونی فیلم‌های مطرح سینمای آمریکا را می‌بینند.

وی در پایان بیان کرد: برای این‌که به موفقیت‌های لازم فرهنگی در حوزه فرهنگ دست پیدا کنیم، جدا از دلایل فرهنگی و ارزشی باید به نقش اقتصادی و گیشه سینما هم توجه داشت، زیرا سینمایی خواهد توانست، پیام‌رسان باشد که به صورت مستقل از عهده مخارج خود برآید و سودآوری نیز داشته باشد.

captcha