پلیس نیویورک مهاجران مسلمان را وادار به جاسوسی می‌کند
کد خبر: 1406137
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸

پلیس نیویورک مهاجران مسلمان را وادار به جاسوسی می‌کند

گروه بین‌الملل: روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی اعلام کرد که بسیاری از مهاجران مسلمان برای تن دادن به جاسوسی از سوی پلیس نیویورک تحت فشار قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه «نیویورک تایمز»، پلیس نیویورک از یازدهم سپتامبر 2001 تاکنون با به کار گرفتن مهاجران، به ویژه مسلمانان، از آنان به عنوان جاسوس در کافه‌ها، رستوران‌ها و مساجد استفاده می‌کنند.
روزنامه نیویورک تایمز با ارائه اسناد و انتشار مصاحبه‌هایی با مقامات ارشد سابق پلیس نیویورک اعلام کرد که پلیس نیویورک مهاجران مسلمانی را که به خاطر تخلف‌های کوچک دستگیر می‌شوند، وادار به جاسوسی می‌کنند.
کاراگاهان واحدی به نام «تیم گزارشگری شهر» 220 مصاحبه با مسلمانان در سه ماهه اول سال جاری میلادی و صدها مصاحبه در سال‌های قبل انجام داده‌اند.
گرچه پلیس نیویورک ادعا می‌کند که این مصاحبه‌ها به صورت داوطلبانه انجام شده اما شواهد حاکی از آن است که بسیاری از مسلمانان از احساس اضطراب و ترس خود و فشار مأموران پلیس گفته‌اند.
«جان میلر»، معاون کمیسر بخش اطلاعات پلیس نیویورک در رابطه با این موضوع گفت: این تیم گزارشگیری در پاسخ به یک نیاز فوری برای مقابله با تروریسم پس از واقعه 11 سپتامبر تشکیل شد.
وی افزود: ما به دنبال افرادی می‌گشتیم که بتوانند «جهان تروریسم» را برای ما مرئی کنند و اطلاعات بدون صحبت کردن با افراد به دست نمی‌آید.
نیویورک تایمز نوشت: بسیاری از مهاجران مسلمان می‌گویند که در زمان انجام مصاحبه احساس می‌کردند که چاره‌ای جز همکاری با پلیس ندارند.
به عنوان مثال، بایجان ابراهیمی، فروشنده خیابانی مواد غذایی از افغانستان که در سال 2009 به خاطر مشاجره‌ای در مورد بلیط پارکینگ دستگیر شد، می‌گوید: کارآگاه‌ها از من در مورد القاعده سؤال می‌پرسیدند. آن‌ها همچنین در مورد مسجدی که به آن می‌روم، ملیت مسلمانانی که به آن مسجد می‌آیند و دوستم که یک راننده تاکسی از افغانستان است، سوال می‌کردند.
وی گفت: آنان همچنین از من خواستند که برای آنان از مسجد خبر بیاورم و من که خیلی ترسیده بودم، قبول کردم. البته دیگر تماسی میان ما برقرار نشد اما همیشه یاد این موضوع برای من هراس‌آور است.

captcha