حمیدعلی صمیمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به جایگاه نظام آموزشی کشور در فرهنگسازی و ترویج ارزشهای ایثار و شهادت گفت: ترویج فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی به عنوان الگویی در میان اقشار مختلف مردم، از دستورالعملهای خاصی باید پیروی کند.
وی ادامه داد: در بخش آموزش و پرورش و نظام آموزشی کشور، ترویج این فرهنگ باید متفاوتتر از سایر بخشها باشد چراکه جامعه هدف در این بخش، متفاوت از سایر اقشار است؛ ما در این بخش با قشر دانش آموز و دانشجو روبرو هستیم که هیچ چیزی را بدون دلیل نمیپذیرد.
بیان مقوله دفاع مقدس در آموزش و پرورش مصداقی باشد
صمیمی با بیان این که بیان دفاع مقدس و شهادت در آموزش و پرورش باید مصداقی باشد، اظهار کرد: کاری که در زمینه ایثار و شهادت انجام میشود باید مصداقی باشد یعنی ما در مقاطع 6 کلاس اول باید مصداق صرف را موردنظر قرار دهیم و در 6 کلاس بعدی که جنبه متوسطه دارند، بیان مصادیق به همراه بار علمی، مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: مقطع شش کلاس متوسطه در سطح نوجوان است و کاملا به دنبال آن است که بتواند این از خودگذشتگی را به صورتی کاملا علمی و اعتقادی درک کند، بیان صرف مصادیق در این بخش کارساز نیست و باید نگاهی علمی را نیز چاشنی کار قرار داد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ به بیان ارزشهای ایثار و شهات در دانشگاهها نیز اشاره کرد و گفت: در دانشگاهها چون با قشر تحصیل کرده مواجه هستیم، بیان مصادیق بازخورد منفی داشته و باید با دیدی علمی وارد شد و این ارزشها را ترویج داد.
وی یادآور شد: اگر پدیدههای برجستهای مانند ایثار و شهادت مورد توجه واقع نشوند با سه تهدید بزرگ دست به گریبان خواهند بود؛ تحریف، فراموشی و تخریب، سه تهدیدی است که این عرصه را مورد هجمه قرار میدهد.
تبدیل تهدیدها به فرصت
صمیمی با تأکید بر اینکه با توجه کردن به دفاع مقدس میتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، تصریح کرد: توجه کامل و علمی به فرهنگ دفاع مقدس و ارزشهای ایثار و شهادت باعث میشود تا هم ماندگاری دفاع مقدس و ارزشهای ایثارو شهادت بالا رفته وهم به نوعی ارتباط میان نسلهای مختلف با این ارزشها افزایش یابد.
وی اظهار کرد: نسلی که در انقلاب و جنگ حضور داشته و نسلی که تنها آن را میشنود، باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا این فرهنگ به افسانه تبدیل نشده و سینه به سینه میان نسلها گشته و بر اساس همین الگوها رفتار شود.
توجه علمی به عرصه ایثار و شهادت
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ در بخش دیگر سخنان خود به ارائه راهکارهایی در زمینه ترویج ارزشهای ایثار و شهادت پرداخت و بیان کرد: یکی از راهکارها در مجموعه خود آموزش و پروش است، به طوری که باید به صورت مصداقی و فردی رفتار شود؛ دفاع مقدس نیز باید به صورتی مصداقی در میان درسها برای دانش آموزان بیان شود تا آنان نیز بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
نقش حیاتی نظام آموزش در زمینه ترویج ارزشهای ایثار و شهادت
وی ادامه داد: اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، نقش بسیار حیاتی نظام آموزش در زمینه ترویج ارزشهای ایثار و شهادت را بسیار خوب اجرابی کرده و از این ظرفیتها برای تسری فرهنگ دفاع مقدس به کل جامعه بهره خواهیم برد.
صمیمی تربیت معلم و مدرس برای بیان علمی دفاع مقدس را از دیگر راهکارها در این راستا دانست و اظهار کرد: معلمان باید در دانشگاهها و در حین تحصیل و در فواصل مختلف با برگزاری دورههای آموزشی با فرهنگ ایثار و شهادت به صورت محتوایی آشنا شوند.
وی افزود: همچنین در این زمینه نیازمند تصویب واحد درسی هستیم به طوری که اکنون در برخی از دانشگاهها این واحد درسی به شکل اختیاری برای دانشجویان وجود دارد اما باید با دید فراگیرتر به این موضوع نگریسته شود.
صمیمی بیان کرد: استقبال خوبی که از واحد درسی دفاع مقدس در دانشگاهها شده است نشانگر این است که اگر بتوانیم آن را به بخشهای دیگر نیز تسری دهیم، نتایج خوبی را به دست خواهیم آورد؛ این امر در میان فرهنگیان از حساسیت بیشتری برخوردار است چرا که اصلیترین فعالیت این قشر، ساختن جامعه است.
لزوم محتواسازی
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ یادآور شد: از سوی دیگر وظیفه خطیری نیز برعهده مجموعه بنیاد شهید به ویژه معاونت فرهنگی و توسعه و پژوهش است که باید محتواسازی کنند چراکه اکنون در بخش علمی و فرهنگی ایثار و شهادت، محتوا کم داریم، هرچند کارهایی صورت گرفته است اما کافی نیست و باید این فعالیتها به صورت کتب درسی در اختیار نسل حاضر و آینده قرار گیرد.