حجتالاسلام والمسلمین علی مقنی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: شورای قرآن و عترت متشکل از استادان برجسته قرآنی و حدیثی حوزه است که زیر نظر معاونت تهذیب حوزههای علمیه فعالیت دارد و طرح ده ساله آموزش قرآن و حدیث برای طلاب پایههای یک تا ده در این شورا و بعد از جلسات متعدد کارشناسی مصوب و به شورای عالی حوزههای علمیه ارسال شده اما هنوز تصویب نشده است و در روند تصویب قرار دارد.
اهتمام جدیتر به صحیفه و نهجالبلاغه در طرح جدید
وی ادامه داد: در صورت تصویب این طرح در شورای عالی حوزههای علمیه توجه جدیتری به مباحث دعا، صحیفه سجادیه و نهجالبلاغه همچنین قرآن و حدیث در مباحث آموزشی حوزه صورت خواهد گرفت.
مقنی افزود: براساس برنامهریزی آموزشی دفتر قرآن و عترت حوزه هم اکنون تمامی طلاب حوزههای علمیه از پایه یک تا پایه ده، دروس آموزشی قرآن را که از تلاوت و روخوانی شروع میشود تا تفسیر تخصصی میگذرانند و جزء مباحث درسی آنان است.
وی با اشاره به سابقه راهاندازی دفتر قرآن و عترت در حوزه با بیان اینکه این دفتر از سال 1388 فعالیت خود را آغاز کرده است عنوان کرد: این دفتر برای برنامههای قرآن و عترت حوزههای علمیه سراسر کشور شان ستادی و برنامهریزی دارد و برنامههای کلان آن با حضور استادان حفظ، قرائت و تفسیر در شورای قرآن و عترت مصوب میشود.
تشکیل کارگروههای مختلف در شورای قرآن و عترت
مدیر دفتر قرآن و عترت حوزههای علمیه عنوان کرد: برنامهریزی این شورا در کارگروههای مختلف تخصصی مانند کارگروه حفظ، قرائت، ترجمه و تفسیر، حدیث، دعا و ... انجام میشود و در نهایت مباحث هر کارگروه باید در شورای قرآن و عترت مصوب شود.
وی با بیان اینکه این دفتر در بیش از 16 استان کشور رابط دارد اظهار کرد: اعزام استادان و کارشناسان به مدارس علمیه سراسر کشور، برگزاری کارگاههای کوتاه مدت حفظ و قرائت، ترجمه و تفسیر از جمله کارهای صروت گرفته توسط این دفتر است.
تربیت مدرس ترجمه قرآن
وی با بیان اینکه دفتر قرآن و عترت در بحث ترجمه قرآن به زبانهای دیگر مسؤلیتی ندارد تصریح کرد: یکی از کارهای ما در بحث ترجمه برگزاری دورههای تربیت مدرس ترجمه است که در پنج ماه اخیر 30 نفر از طلاب را آموزش دادهایم.
مقنی در پاسخ به این سؤال که برخی از روحانیون ممکن است در مباحث تجویدی و فصیحخوانی مورد پرسش مردم قرار بگیرند لذا باید تسلط خوبی بر قرآن داشته باشند اما گاهی خلاف این موضوع را شاهد هستیم تصریح کرد: ما به علت دروس طلبگی نمیتوانیم دورههای بلند مدت داشته باشیم اما دورههای کوتاه مدت برگزار میکنیم و آموزش چهره به چهره یکی از طرحهای ما در این زمینه و به خصوص فصیحخوانی نماز است که مبتلابه جامعه است.
این فعال قرآنی حوزه برگزاری 5 دوره مسابقات قرآن و عترت حوزههای علمیه را یکی از دیگر کارهای شاخص در عرصه قرآنی برشمرد و گفت: امسال شاهد افزایش سه برابری تعداد شرکتکنندگان بودیم و سطح کیفی مسابقات نیز بسیار بالاتر رفته است و آئین نامه مسابقات ما نیز هرسال ارتقاء مییابد.
رشد کمی و کیفی فعالیتهای قرآنی در حوزه
وی تلاوت معنامحور را یکی از ویژگیهای بارز پنجمین دوره مسابقات قرآن و عترت حوزه برشمرد و اظهار کرد: یکی دیگر از فعالیتهای دفتر قرآن و عترت حوزه برگزاری آزمونهای سالانه حفظ قرآن کریم است که در آخرین آزمون هزار و 200 نفر حضور یافتند و به همین تعداد نیز افرادی هستند که حضور نمییابند.
در انتظار تصویب طرح در شورای عالی حوزه هستیم
مقنی در پاسخ به این سؤال که برخی از استادان حوزه مخصوصا در زمینه نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه به دروس حوزه انتقاد دارند گفت: در طرح ده سالهای که ما تدوین و تصویب کردیم به این موضوعات توجه ویژه شده ولی باید در شورای عالی حوزههای علمیه مصوب شود.
وی با بیان اینکه نگاه به قرآن و عترت در حوزههای علمیه بسیار تغییر کرده است اظهار کرد: این تغیر نگاه را در مسابقات قرآن حوزه شاهد بودیم و دیدیم که بیش از 20 استان حضور بسیار جدی در این مسابقات داشتند و در سطح کمی و کیفی بالایی در رشتههای مختلف با هم رقابت کردند.