کد خبر: 1408896
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
داور لبنانی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد:

آیین‌نامه شفاف داوری و استقبال مردمی؛ شاخصه مهم مسابقات قرآن ایران

گروه بین‌الملل: آیین‌نامه واضح و شفاف داوری، سطح بالای شرکت‌کنندگان و حضور گسترده علاقه‌مندان به قرآن در سالن مسابقات از امتیازات مهم مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف ایران است.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در آستانه سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف ایران گفت‌وگویی با «شیخ علی محمد مسلمانی»، داور برجسته لبنانی قرآن کریم و حائز رتبه نخست در رشته تفسیر دو دوره این مسابقات انجام داده است.
شیخ علی محمد مسلمانی که از قاریان برجسته لبنان وحافظ کل قرآن کریم است، رقابت‌های بین‌المللی قرآن از جمله مسابقات ایران که همه ساله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود را حرکتی ارزشمند در گردهم آوردن قرآنیان از اقصی نقاط جهان دانست و گفت: این مسابقات سبب می‌شود که اهل قرآن به تبادل جدیدترین تجربیات خود در حوزه آموزش قرآن و شیوه‌های حفظ و قرائت و درک مفاهیم و مضامین این کتاب الهی بپردازند.
وی در ادامه با اشاره به تجربه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف ایران و کسب رتبه برتر در رشته تفسیر در دو دوره این مسابقات گفت: از مسابقات بین‌المللی قرآن ایران استقبال مردمی گرمی به عمل می‌آید و تماشاگران حاضر در سالن مسابقات بسیار با تمرکز و دقت به تلاوت قاریان و حافظان گوش می‌دهند که این را می‌توان از شاخصه‌های مهم مسابقات قرآن ایران دانست.
مسلمانی تصریح کرد: مسابقات ایران دارای آیین‌نامه شفاف و واضحی است؛ به طوری که مسابقات در دو بخش شفاهی و کتبی به‌خوبی اجرا می‌شود و متسابقان به‌راحتی از نحوه شرکت در مسابقات آگاهی پیدا می‌کنند.
این داور برجسته لبنانی یادآور شد: برنامه‌های جانبی این مسابقات از جمله همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی و همایش پژوهش‌های قرآنی باعث غنی‌ترشدن مسابقات می‌شود و در این مسابقات، از هیئت‌های شرکت‌کننده در مسابقات و متسابقین نیز به‌گرمی استقبال می‌شود.
وی در ارزیابی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران نسبت به سایر رقابت‌های بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف گفت: قطعا مسابقات قرآنی ایران دارای امتیازاتی است که سایر رقابت‌های بین‌المللی قرآن این امتیازات را ندارند که موارد ذکر شده از جمله آیین‌نامه شفاف داوری، استقبال گرم مردمی، برنامه‌های علمی قرآنی در حاشیه مسابقات و هماهنگی در اجرای برنامه‌های مسابقات از جمله این امتیازات است.
این فعال قرآنی لبنان ابراز امیدواری کرد که تجربیات ارزنده ایران در زمینه مسابقات بین‌المللی قرآن به سایر کشورهای اسلامی از جمله مصر و عربستان نیز منتقل شود.
شیخ علی محمد مسلمانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به زندگی قرآنی خود اشاره کرد و گفت: با وجود این که تلاوت قرآن را از همان سال‌های کودکی شروع کردم، اما آغاز حفظ قرآن کریم را در سن 30 داشتم؛ نخستین استادم در حفظ قرآن «علی اصغر اشکبوس»، استاد برجسته قرآن ایران بود که تحت نظارت ایشان به حفظ قرآن کریم پرداختم و آیات این کتاب الهی را حفظ کردم.
وی ادامه داد: من در ادامه فعالیت‌های قرآنی خود از تلاوت «علی بن عبدالرحمن الحذیفی» از قاریان برجسته جهان اسلام تقلید کردم و در حال حاضر از تلاوت «شهریار پرهیزگار» از اساتید برجسته قرائت ایران بهره می‌برم.
این حافظ قرآن لبنانی به رتبه‌های قرآنی خود در مسابقات داخلی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: تاکنون در چندین دوره مسابقات سراسری در لبنان و مسابقاتی که از سوی حوزه‌های علمیه و انجمن قرآن کریم لبنان برگزار شده است، رتبه‌های نخست را کسب کرده‌ام و در مسابقات بین المللی قرآن اوقاف ایران نیز دو بار در رشته تفسیر حائر رتبه نخست شده‌ام.
وی به ارزنده‌ترین خاطرات قرآنی خود از حضور در مسابقات و محافل قرآنی اشاره کرد و گفت: دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و حضور در محضر ایشان یکی از بهترین خاطرات قرآنی من محسوب می‌شود و همچنین، دریافت جایزه از رئیس‌جمهور سابق ایران نیز از دیگر خاطرات ارزنده‌ام از حضور در ایران است.
وی در ادامه با اشاره به این‌که شیوه مکتب‌خانه‌ای آموزش قرآن هنوز در لبنان رواج دارد، گفت: مکتب‌خانه‌های آموزش قرآن همچنان در لبنان پابرجاست که در این مکتب‌‌خانه‌ها تجوید، تفسیر و حفظ قرآن کریم آموزش داده می‌شود.
شیخ علی محمد مسلمانی با بیان این که در لبنان کارگاه‌های آموزشی متعددی در زمینه تدریس شیوه‌های حفظ قرآن برگزار می‌شود، گفت: اساتیدی زیادی در زمینه آموزش قرآن در لبنان هستند که دوره‌های تخصصی را در ایران فرا گرفته‌اند و امروز با برگزاری دوره‌هایی در لبنان، شیوه‌های آموزش حفظ قرآن را تدریس می‌کنند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از شیوه‌های نوین آموزش قرآن در لبنان گفت: شخصا روش‌های کلاسیک و سنتی آموزش حفظ قرآن کریم از جمله آموزش مکتب‌خانه‌ای را بر روش‌های نوین آموزش و ابزارهای جدید آموزشی ترجیح می‌دهم.
این فعال قرآنی لبنان اضافه کرد: در شیوه‌های قدیم و کلاسیک، قرآن‌آموزان یا این‌ که در کلاس استاد حضور می‌یافتند و به فراگیری قرآن کریم می‌پرداختند و یا این‌ که از طریق غیرحضوری و با توجه به الگو و روش‌هایی که استاد به آنان معرفی می‌کرد به حفظ قرآن کریم مبادرت می‌کردند.

captcha