به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست تدبر در قرآن که در ساختمان مرکزی شماره دو جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به آیه هفتم سوره روم گفت: غفلت یعنی نادیده گرفتن و بیتوجهی کردن به واقعیتی که وجود دارد و عدم هوشیاری درباره آن موضوع.
وی بیان کرد: قرآن میفرماید «وقتی مرگ فرا میرسد سکراتالموت تعبیر میشود»، شوک مرگ یک شوک وارد میکند، چیزی شبیه همان شوک در قیامت وارد میشود.
فیض ادامه داد: نقش شوکها این است که هوشیاری ایجاد کند، وقتی هوشیاری ایجاد شد پردهها کنار میرود و آن واقعیتهای پشت پرده آشکار میشود. واقعیتهایی که الان هست اما ما از آن غافل هستیم برایمان قابل درک میشود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: برزخ آن چیزی است که بعد از مرگ رخ میدهد و شوک مرگ ما را نسبت به برزخ هوشیار میکند، در واقع در هر کدام از این شوکها یک پرده کنار میرود و پشت پرده آشکار میشود و برای آنکه بدانیم پشت پرده چه اتفاقی رخ میدهد باید به آیات ابتدایی سوره روم رجوع کنیم.
وی عنوان کرد: اکثر مردم از ظاهر حیات آگاهند اما نسبت به آخرت غافل هستند. یعنی واقیعیت موجودی هست که نسبت به این واقعیت موجود هوشیاری ندارند، آخرت واقعیت موجودی هست که اکثر مردم به آن ناهوشیارند.
فیض ادامه داد: اگر بخواهیم میتوانیم نسبتی بین ظاهر حیات و باطن حیات پیدا کنیم. در قرآن نسبتی بین دنیا و آخرت وجود دارد که این نسبت زمانی نیست. حیات دنیای انسان از زمان انعقاد نطفه، وقتی انسان شکل میگیرد آغاز میشود، اگر کسی چشمش به حیات آخرت باز باشد آن وقت در حیات آخرت مهمترین چیزی را که میبیند، نقش خدا در عالم هستی و اثر اعمال در تحولات روحی و معنوی است.
وی اظهار کرد: هرجا از قبر صحبت شده منظور عالم برزخ است. در حیات دنیای ما دو اتفاق میافتد، اثر اعمال خودمان و نتیجه اعمال ما بروز پیدا میکند، لذا اثر اعمال به معنی ترکیب صورت عمل و نیت عمل ماست.
فیض با اشاره به اینکه تعداد زیادی از آیات قرآن چشم ما را نسبت به قیامت باز میکند، گفت: یک عدهای هستند که میگویند پروردگارا به من چیزی عطا کن که در دنیا حسنه باشد و همان چیز در آخرت حسنه باشد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در روز قیامت به ما گفته میشود، «اقرأ کتابک» کتابت را بخوان؛ که آن در حقیقت وجود نفس ماست، اعمالی که انجام دادیم. حقیقت انسان در این کتاب ضبط است و خداوند میفرماید من سریعالحساب هستم.
وی در پایان گفت: اثر همه اّعمال ما در این کتاب ثبت شده است. هرکس که به دنیا میآید ذاتش پاک است، آماده تبدیل شدن به انسان سعادتمند است که اگر این ذات با اعمال خوب شکل گرفت به سعادت ذاتی میرسد و اگر با اعمال بد شکل گرفت به شقاوت ذاتی میرسد.