حبیبالله بهمنی، کارگردان سینما در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان مطلب فوق اظهار کرد: قطعا سینما رسانهای است که میتواند در تمامی ابعاد فرهنگی از مذهبی گرفته تا غیر مذهبی ایفای نقش کند، بنابراین توجه و بازتاب احکامی چون فروع دین در سینما امری ممکن است، البته در فروع دین برخی از احکام شکل فردی دارند و برخی دیگر شکل اجتماعی دارند. برای مثال حج، جهاد و امر به معروف احکامی اجتماعی هستند، اما روزه گرفتن عملی فردی است، پس نگاه به فروع دین هم با توجه به کارکردشان در سینما متفاوت است.
وی متذکر شد: در میان فروع دین، نماز را باید جزء احکامی دانست که هم بار فردی دارد و اجتماعی؛ همین ویژگی هم به سینماگر کمک میکند تا در بخشها و موقعیتهای مختلف یک فیلم یا سریال، راحتتر به این مسئله بپردازد. این اتفاق هم در شرایطی روی میدهد که پرداخت مناسبی از شخصیتهای هم تراز صورت گرفته باشد. در ضمن الگویی که میخواهد احکامی چون نماز را تبلیغ کند باید شرایط لازم را دارا باشد.
این کارگردان تاکید کرد: وقتی از نبود الگو سخن میگویم منظور قهرمانهای اخلاقگرا نیستند، چون ما در سینمای خود شخصیتهایی داشتهایم که برای مثال افرادی جوانمرد بودند، اما این خصیصه نمیتواند به تنهایی شاخصه یک الگوی دینی باشد، بلکه تنها یک بخش از خصائل الگوی دینی را در بر میگیرد. این کم کاریها در شرایطی است که در تاریخ دینی ما چنین الگوهایی وجود دارند، حتی در تاریخ انقلاب هم میشود از این دست الگوها به وفور مشاهده کرد.
تاریخ اسلام و انقلاب سرشار از الگوهای دینی
بهمنی با ذکر مثالی گفت: فرماندهان هشت سال دفاع مقدس گواه بارزی برای الگوهای مورد نظر ما هستند؛ الگوهایی که عمدتا به لحاظ سنی زیر 25 سال بودند، اما هر کدام اسوه و الگویی از رفتار دینی هستند. در این میان حضرت امام (ره) را باید بزرگترین و بهترین الگوی دینی در عصر حاضر محسوب کرد که به انسان نشان میدهد چگونه یک فرد با واسطه رفتار و تفکر دینی قادر است به جایی برسد که دنیا تحت تاثیر وی قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این توان را در سینماگران میبیند تا به فروع دین در سینما بپردازند؟ گفت: من به لحاظ فنی سینماگران کشورمان را توانا میدانم، اما اینکه تا چه اندازه به لحاظ فکری و اعتقادی این توانایی وجود دارد، سؤالی است که نمیتوانم به طور دقیق به آن پاسخ گویم، اما همین اندازه میدانم که اگر فیلمسازی تنها با تکیه بر داشتههای فنی خود به موضوعاتی چون، «حج»، «جهاد» و ... بپردازد، آن کار تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت، البته ممکن است آن تولیدات ظاهر و ساختار خوبی داشته باشند، اما از مفهوم تهی خواهند بود.
کارگردان فیلم «سیب و سلما» در پایان بیان کرد: «تولی» در فروع دین به معنی همنشینی با اهالی ایمان و «تبری» دوری جستن از گمراهان است، بنابراین جدا از فیلمساز، گروهی که هم یک کار دینی را جلوی دوربین میبرند، باید به مفهوم کار ایمان داشته باشند، زیرا همنشینی که برای ساخت یک پیام دینی یا قرآنی حاصل میشود باید به صورت ویژه و مشخص به مسئله دین توجه داشته باشد.