محمد بنیادی، عضو هیئت نظارت و ارزیابی مسابقات قرآن در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، درباره رقابتهای روز دوم سی و یکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران که هم اکنون در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است، گفت: از زمان شروع قرائتهای دومین روز مسابقات در سالن حضور داشتهام؛ اما آن چه که تاکنون مشاهد کردهام، قرائتهایی بود که از نظر تلاوت خوب بودند، اما از نظر تبلیغ و ترویج صداپیشگان، صداهای بسیار ضعیفی را مشاهده کردم.
عضو هیئت نظارت و ارزیابی مسابقات قرآن افزود: هر چند که امروز موفق نشدم همه قرائتها را بشنوم، اما تا جایی که مشاهده کردهام، قرائتها نشان از عدم تسلط قاریان بر بدیهات قرائت بود، همچنین مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل قیاس با مسابقات کشوری قرآن ایران نیست.
وی ادامه داد: البته مسابقات بینالمللی قرآن برای همافزایی و مشارکت بیشتر کشورهای دیگر است که از این دید، جای شکر دارد. از نظر کیفیت قرائت شرکت کنندگان شاید نسبت به سالهای گذشته بهتر شده باشد، اما آن چه که امروز شنیدم، نشان از ضعف جدی در قرائتها دارد.
ارتقاء سطح قاریان دیگر کشورها توسط سازمان اوقاف
بنیادی با بیان اینکه سازمان اوقاف به عنوان مجری برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن میتواند کمک کند تا سطح قرائتها ارتقاء پیدا کند، گفت: سازمان اوقاف هم چنان که روی آموزش برترینها و نخبگان قرآنی کشور سرمایه گذاری میکند، باید نسبت به شرکت کنندگان سایر کشورها نیز آموزشهایی داشته باشد و بتواند سطح آنها را نیز ارتقاء دهد.
وی یادآور شد: سازمان اوقاف و امور خیریه اگر بخواهد پرچم جهانی دستش باشد، همچنان که در کشور برنامهریزیها و آموزشهایی برای ارتقای سطح شرکت کنندگان ایرانی دارد، همین کار را برای سایر کشورها نیز انجام دهد و قاریان سایر کشورها را نیز از آموزشهای خود و تجربه اساتید قرآنی کشور بهرهمند کند.
عضو هیئت نظارت و ارزیابی مسابقات قرآن کشور در ادامه اظهار کرد: یکی از راههایی که برای ارائه آموزش به شرکت کنندگان سایر کشورها امکان پذیر است، برگزاری دورههای آموزشی غیرحضوری است. سازمان اوقاف و امور خیریه میتواند از طریق سایتها و وب سایتها با شرکت کننده هر دوره از مسابقات ارتباط برقرار کند و آموزشهای غیرحضوری به آنها ارائه کند.
وی افزود: به طور مثال؛ سازمان اوقاف میتواند صدای قاریان سایر کشورها را از طریق فضای مجازی دریافت کند، از آنها تست بگیرد و هر چند نفر از شرکت کنندگان را زیر نظر یک استاد راهنما تربیت کند تا از طریق فضای مجازی، مشکلات و کاستیهایی که دارند را از طریق اساتید قرآن جمهوری اسلامی ایران رفع کنند.
بنیادی در پایان گفت: جهان اسلام باید قاریان بهتری داشته باشد و قاریان خوب و برجسته نباید معطوف به چند کشور باشند. باید یک باشگاه و تیم بینالمللی تشکیل دهیم تا بتوانیم قاریان بیشتری را از طریق مدرسان برگزیده ایران و جهان، بهرهمند کنیم و البته در این صورت است که میتوانیم نتیجه بهتری بگیریم.