کد خبر: 1413300
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶

تدوین ۶۰ برنامه آموزشی در زمینه تسهیل حفظ قرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: ۶۰ برنامه آموزشی در زمینه تسهیل حفظ قرآن توسط یکی از اساتید مؤسسه دارتحفیظ‌ القرآن تهران که به‌ عنوان مدرس نمونه کشوری معرفی شده، تدوین شده است و طبق این برنامه هر قرآن‌آموز برای حفظ قرآن باید از جداولی پیروی کند تا طی سه یا پنج سال موفق به حفظ قرآن شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، غصون مسلمی، حافظ کل قرآن و مدرس نمونه کشور، متولد سال 1347 در شهر کاظمین و دارای سه فرزند است؛ وی کار آموزش قرآن را  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مدارس آغاز کرده و از سال 1373 به‌ صورت حرفه‌ای و جدی در مؤسسه دارتحفیظ‌‌ القرآن تهران به آموزش حفظ و تجوید قرآن پرداخته است.

این حافظ قرآن، تدریس در زمینه حفظ قرآن را از سال 1375 در مؤسسه دارتحفیظ القرآن آغاز کرده و تاکنون در مراکز مختلف از جمله وزارت نفت، دانشکده علوم حدیث، دانشکده علوم پزشکی، دانشکده الهیات و مدرسه عالی شهید مطهری اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن کرده و از سال 1378 به‌ عنوان داور کشوری در مسابقات قرآن حضور داشته است.

به‌ منظور آشنایی بیشتر با غصون مسلمی و راهکارهای مؤثر در زمینه حفظ قرآن، به گفت‌وگو با این بانوی نمونه قرآنی پرداخته‌ایم که شرح این گفت‌وگو در ذیل آمده است.

چه روشی را برای حفظ قرآن مناسب می‌دانید؟

از زمانی که تدریس خود را در زمینه حفظ قرآن آغاز کردم، تلاش می‌کردم تا خلأهایی که در کلاس حفظ قرآن وجود داشت را برطرف کنم، البته در سال 1373، حفظ قرآن مسئله سنگینی بود و تعداد حافظان قرآن به تعداد انگشتان دست هم نبود، به همین دلیل سعی کردم تا با بررسی روش‌های مختلف، خلأهای موجود را یکی پس از دیگری برطرف کنم.

طی سال‌های متمادی، روش‌های مختلف حفظ قرآن در مؤسسه دارتحفیظ القرآن تهران مورد بررسی قرار گرفت تا این که به این نتیجه رسیدیم که در واقع بهترین روش حفظ قرآن، حفظ سه ساله قرآن به‌ صورت حضوری همراه با تثبیت است، زیرا در کلاس‌های حضوری، ترجمه و تفسیر قرآن هم آموزش داده می‌شود.

چه برنامه‌ای برای حفظ قرآن تدوین کرده‌اید؟

به‌ منظور تسهیل حفظ قرآن به تدوین 60 برنامه آموزشی در زمینه حفظ قرآن پرداختم که طبق آن، هر قرآن‌آموز برای حفظ  قرآن باید از جداولی پیروی کند تا طی سه یا پنج سال موفق به حفظ قرآن شود و این برنامه‌های آموزشی در اختیار شرکت‌کنندگان در دوره‌های حضوری و غیر حضوری حفظ قرآن قرار داده می‌شود.

همچنین با توجه به این که در حفظ قرآن اگر نکات به‌ صورت رنگی نمایش داده شود، به ذهن‌سپاری آنها آسان‌تر می‌شود، لذا از سال 1378 به بعد شروع به رنگ‌آمیزی آیات قرآن در هفت رنگ کردم و کدگذاری و رمزگذاری را انجام دادم، سپس این کتاب را به مراکز مختلف معرفی کردم تا برای چاپ مورد حمایت قرار دهند، اما متأسفانه هیچ‌گونه حمایتی تاکنون صورت نگرفته است.

کدامیک از تألیفات شما در زمینه آموزش حفظ قرآن به چاپ رسیده است؟

کتابی در زمینه آموزش حفظ قرآن تألیف کرده‌ام که شامل مجموعه‌ای از تمام کتبی است که تاکنون در زمینه روش تدریس و حفظ قرآن تألیف شده است و برای تألیف این کتاب، تمامی کتب آموزش حفظ قرآن را خلاصه‌برداری کرده و نظرات خود را در این کتاب اعمال کرده‌ام که به عنوان کتاب «المصباح» به چاپ رسیده است و در سال 1392 در اختیار عموم مردم قرار گرفت.

علاوه بر تألیف این کتاب، برای شرکت‌کنندگان در مسابقات کشوری که در سطح کشور برگزار می‌شود، سؤالات حفظ، تفسیر و مفاهیم قرآن را طراحی کرده‌ام و قرار است این سؤالات به‌ صورت کتاب تست قرآن تألیف شود، تا کسانی که می‌خواهند در آزمون‌ها شرکت کنند، بتوانند از این کتاب استفاده کنند.

طی سال‌هایی که به تدریس حفظ قرآن پرداخته‌ام، حافظان بسیاری تربیت کرده‌ام که در حال حاضر به‌ عنوان داور کشوری و مدرسان قرآن به فعالیت می‌پردازند، از جمله آنها می‌توان به منصوره شهریاری، داور و مدرس قرآن، منصوره سرمدی، داور کشوری و مدرس موفق قرآن و منا اولیاءبیک، نفر اول مسابقات قرآن اوقاف اشاره کرد.

غیر از حفظ قرآن در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنید؟

علاوه بر دوره‌های آموزش حفظ قرآن، دوره‌های تجوید و تربیت معلم قرائت قرآن را نیز گذرانده‌ام، اما علاقه‌مند هستم که بیشتر در زمینه حفظ قرآن فعالیت کنم، زیرا یک حافظ قرآن برای حفظ بهتر آیات کلام وحی، ملزم به آموزش معنا و مفهوم آیات قرآن است.

لذا من تمام کوشش خود را در راه حفظ قرآن گذاشته‌ام و برخی از تألیفات و برنامه‌های قرآنی خود را در زمینه آموزش حفظ قرآن به استاد پرهیزگار ارائه دادم و این استاد قرآن، ضمن با ارزش دانستن این آثار، تأکید کرد که کار حفظ قرآن را به‌ صورت تخصصی دنبال کنم.

برگزاری همایش بانوان فعال قرآنی چه تأثیری در جامعه دارد؟

برگزاری همایش بانوان فعال قرآنی، انگیزه خوبی را برای بانوانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، ایجاد کرده است و با توجه به این که 85 درصد حافظان قرآن کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، این همایش‌ها می‌تواند عاملی مناسب برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه باشد؛ البته ملاکی که برای انتخاب بانوان قرآن‌پژوه معرفی می‌کنند، باید در دسترس‌تر و دقیق‌تر باشد.

این همایش‌ها عاملی برای ایجاد انگیزه چه در افرادی که تازه در عرصه فعالیت‌های قرآنی وارد شده‌اند و چه کسانی که سال‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند، به وجود می‌آورد و همان‌ گونه که پیامبر(ص) در زمان خود ارزش خاصی برای حافظان قرآن قائل بودند و حتی در دفن کردن شهدا، اول حافظان قرآن را دفن می‌کردند، اگر ادعا داریم که از پیامبر(ص) تأسی می‌کنیم، باید به حافظان قرآن بیشتر توجه کنیم.

را‌ه‌اندازی بانک اطلاعات بانوان قرآن‌پژوه چه تأثیری در شناسایی فعالان قرآنی در جامعه دارد؟

ارگان‌های مختلفی این کار را انجام داده‌اند، از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، مؤسسه تحقیقاتی امام رضا(ع) و...؛ اما نیاز است که یک ارگان بزرگتر متولی این کار شود، در واقع باید فعالان و چهره‌های قرآنی کشور شناسنامه‌دار شوند.

این داور قرآن در پایان از سازمان اوقاف و امور خیریه درخواست کرد که قطعه‌ای را در بهشت زهرا(س) برای هنرمندان قرآنی در نظر بگیرد. جامعه ما افراد قرآنی بسیاری دارد که روزبروز آنها را از دست می‌دهیم، اما جای مشخصی در بهشت زهرا(س) ندارند و لازم است که سازمان اوقاف و امور خیریه جای مشخصی را برای قرآنیان در نظر گیرد.

captcha