شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان مطالب فوق گفت: عدم پرداخت مؤثر فرهنگی و هنری به موضوع و مقوله انقلاب اسلامی بیشتر از آن که به اثرات وضعی سوءمدیریتها ربط پیدا کند، ریشه تاریخی داشته و باید به شکل اصولی به آن پرداخت.
وی ادامه داد: به هر حال انقلاب اسلامی ایران جزء یکی از بزرگترین وقایع تاریخ معاصر است که دارای ابعاد گوناگون اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که نتیجه ظاهری آن تغییر نظام شاهنشاهی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد اما در باطن حاصل یک تحول شگرف اجتماعی و فرهنگی در جامعه بود که در پی گذر از سنت به سوی مدرنیسم و مدرنیته به وقوع پیوست و چون این حرکت و تحول پرشتاب اتفاق افتاد به همین دلیل در زمان خودش بسیاری از حواشی و زوایای آن پنهان و پوشیده ماند.
دفاع مقدس به سبب ماهیت حماسی و هیجانی همه ابعاد اجتماعی را معطوف به خود کرد
کرمی تصریح کرد: به فاصله کمتر از دو سال از وقوع انقلاب اسلامی ایران، واقعه عظیم دیگری که جنگ تحمیلی بود به وقوع پیوست؛ واقعهای که به سبب ماهیت حماسی و ظرفیت هیجانی که داشت، تمام ابعاد جامعه ایرانی و اقشار مختلف مردم را متوجه و معطوف به خود کرد که البته بخش مهمی از جریان فرهنگی و هنری نیز صرف تبلیغات آن و همچنین تهییج مردم به منظور حماسهآفرینی و مقاومت در برابر تهاجم دشمن شد.
کارگردان نمایش دفاع مقدسی«پوتینهای عموبابا» گفت: این دو جریان یکی گرایش جامعه به سمت مظاهر مدرنیسم و دیگری درگیر شدن زیرساختهای تفکری و سختافزاری جامعه به دفاع مقدس که البته مدت زمان طولانی هشت ساله نیز به طول انجامید، مسائلی بود که در طی سالها حداقل دو دهه افکار عمومی و خاص جامعه را از پرداخت به سرمنشأ این اتفاقات یعنی وقوع انقلاب اسلامی و اشخاص و جریانهایی که در آن نقش داشتند، منحرف کرد.
انتقال مؤثری از پیامهای ارزشی انقلاب اسلامی به نسل حاضر صورت نگرفته است
دبیر جشنواره «تئاتر شهر» در ادامه گفت: در سالهای پس از جنگ، دوران بازسازی و همچنین تحولات فرهنگی که در جامعه رخ داد، نسلی که شاهد عینی وقایع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بودند به دوران بازنشستگی متمایل شده و عملاً مدیریت اجرایی کشور به ویژه در ابعاد فرهنگی و هنری آن به دست نیروهای جوان و مستعد و تازه نفسی افتاد که پیشینه فکری مناسبی نسبت به آنچه که نسل پیشین خود تجربه آن را از سرگذرانده بودند نداشتند که البته این ضعف از عدم انتقال مناسب پیام و معرفت وقایع ارزشی انقلاب اسلامی از نسل قبل به نسل حال حاضر به جهت همان دوران فترت و گذر از سنت به مدرنیته که درگیر آن بودند نشئت میگیرد.
کرمی تأکید کرد: در حال حاضر در شرایطی به سر میبریم که حساسیتهای کاذبی در جامعه در مورد مظاهر ارزشی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وجود دارد، حساسیتی که بیشتر از مسئولان و مدیران فرهنگی که شاید عامل بازدارندهای برای پرداخت مناسب و مؤثر آنها شود در میان توده مردم وجود دارد و لذا مسئولان به دلیل تحریک شدن اذهان و برانگیختن این حساسیتها تمایلی به تولید و بازنمایی فرهنگی و هنری این وقایع ارزشی ندارند.
مسئولان باید دست هنرمندان را در تولید نمایش انقلاب اسلامی باز بگذارند
دبیر سابق جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: تنها راهکار مؤثر و مناسب در زمینه پرداخت هنری به موضوع انقلاب اسلامی به ویژه در حوزه نمایش، شهامت، جرئت و جسارتی است که مسئولان و مدیران تئاتری باید به خرج بدهند و دست هنرمندان تئاتری را بازگذاشته تا آنها به ویژه نسل جوان با مطالعه و پژوهش در زمینه آثار مکتوب به جا مانده و همچنین نقل شفاهی خاطرات شاهدان عینی این وقایع به بازنمایی مستند و مؤثر نمایشی مضامین انقلابی و دفاع مقدسی بپردازند.
وی در پایان گفت: ذکر این نکته حائز اهمیت است که جریان جاری و حاکمی که تاکنون در زمینه تولیدات نمایشی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شاهد آن بودیم به جهت سفارشی بودن و مشخص شدن برخی محدودیتها و چارچوبهای دست و پاگیر نتوانسته است به ادای دین هنر نمایش به ارزشهای انقلاب اسلامی منتهی شود و این جریان را از پویایی و طراوت دور نگاه داشته است.