به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) نخستین جلسه شورای سیاستگذاری بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم روز گذشته، 13 خردادماه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، عباس سلیمی استاد و پیشکسوت قرآنی، مهدی قرهشیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و... برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد به ارائه گزارشی درباره تعداد کمیتههای بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم پرداخت.
حجتالاسلام حشمتی در ابتدای این جلسه از مسئولان و اعضای شورای سیاستگذاری خواست تا سخنان خود را در دو بخش سیاستهای کلی نمایشگاه قرآن کریم و شعار بیست و دومین دوره نمایشگاه قرآن مطالبی را عنوان کنند.
تبدیل شهر تهران به شهر قرآنی در ماه مبارک رمضان
حجتالاسلام و المسلمین امرودی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن در این جلسه با بیان اینکه، نمایشگاه قرآن امسال برای نخستینبار با مدیریت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود، گفت: امسال بنا داریم که همزمان با ماه مبارک رمضان و برپایی نمایشگاه بینالمللی قرآن شهر را شهر قرآنی کنیم. همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن 22 منطقه و در هر منطقه 10 هکتار را درگیر فعالیتهای قرآنی میکنیم.
وی با اشاره به اجرای برنامههای گسترده فرهنگی و اجتماعی با محوریت قرآن کریم و فعالیتهای ورزشی و گردشگری با محوریت قرآن شهر تهران در طول ماه مبارک رمضان و برپایی نمایشگاه قرآن عنوان کرد: طرح گردشگری اسلامی را دو روز پس از سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) آغاز میکنیم.
امرودی درباره انتخاب شعار بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن گفت: کلماتی مانند قرآن و فرهنگ باید در شعار نمایشگاه قرآن در نظر گرفته شود تا بتوانیم شهر و کشوری قرآنی داشته باشیم. به نظرم شعار «تحقق فرهنگ قرآنی با عزم ملی و مدیریت جهادی» میتواند برای نمایشگاه قرآن مناسب باشد.
وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: امسال فصل تابستان با ماه شعبان و ماه رمضان تلاقی پیدا کرده که به همین دلیل تابستان را فصل نیایش معرفی کردهایم.
برنامهریزی برای نمایشگاه قرآن هر چه زودتر به پایان برسد
بنابراین گزارش، عباس سلیمی، استاد و پیشکوست قرآنی و عضو شورای سیاستگذاری بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن در این جلسه عنوان کرد: درست است که سیاستگذاری در هر کاری مقدم بر برنامهریزی و اجرا است اما برنامهریزی برای بیست و دومین نمایشگاه قرآن باید هر چه زودتر به پایان برسد.
سلیمی با بیان اینکه نمایشگاه بینالمللی قرآن باید دو ملاک اصلی داشته باشند، گفت: یکی از این ملاکها بحث علمی نمایشگاه قرآن است. نمایشگاه قرآن نباید خیلی علمی باشد تا بتواند مخاطبان عام را نیز دربربگیرد. ملاک دیگر مقوله سنی است که برای دستیابی به این ملاک میتوانیم بخشهایی از جمله؛ کودک و نوجوان، جوان؛ میانسال و بزرگسال داشته باشیم.
وی در ادامه به فعالیتهای حوزه بینالملل نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث مطرح شده در مسابقات بینالمللی قرآن نیز بحث ملی یا بینالمللی بودن آن است که تکلیف این بخش باشد مشخص شود.
همچنین، حجتالاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این جلسه گفت: در سه سال گذشته «قرآن، سبک زندگی»، «قرآن، کتاب بیداری» و «قرآن، فرهنگ بیداری» شعار نمایشگاه بینالمللی قرآن بوده است.
نمایشگاه قرآن امسال بحث فرهنگ را مورد توجه قرار دهد
وی با بیان اینکه بهتر است در شعار امسال نمایشگاه قرآن بحث فرهنگ که امسال مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است نیز گنجانده شود، ادامه داد: الزامی برای به کار بردن کلمه اقتصاد در شعار سال نیست. باید اعتراف کنیم که نمایشگاه قرآن محلی برای نمایش ارتقای سطح انس مردم با قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: بخشهای مختلف نمایشگاه قرآن از جمله؛ بخش آموزش، پژوهش و... ناظر بر معرفتافزایی و ایمانافزایی هستند و موجب میشوند تا عمل به قرآن محقق شود. یکی از فعالیتهایی که در نمایشگاه قرآن میتواند صورت گیرد راهاندازی بخش «قهرمانان قرآنی» است؛ نمایشگاه قرآن باید به گونهای باشد که مردم یک حس مثبت پیدا کنند و با حضور در نمایشگاه قرآن به آرامش برسند. مردم در نمایشگاه قرآن باید یک احساس عاطفی و تعلق عملی نسبت به قرآن به دست آورند.
محمدی ادامه داد: امکان آنکه تمامی فعالیتها و محصولات قرآنی را در یک نمایشگاه قرآن جمع کنیم وجود ندارد اما نمایشگاه قرآن باید نمادی از نوع فعالیتهایی که در حوزه قرآن اتفاق میافتد، باشد.
63 درصد از بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن برای خرید نیازهای قرآنی خود میآیند
وی در ادامه با اشاره به نظرسنجیهایی که طی سالهای گذشته در نمایشگاه قرآن صورت گرفته است، عنوان کرد: طی نظرسنجیهای انجام شده در سالهای گذشته، 63 درصد از بازدیدکنندگان عنوان کردهاند که برای خرید نیازهای قرآنی خود به نمایشگاه قرآن میآیند؛ بنابراین در نمایشگاه قرآن امسال باید بتوانیم نیازمندیهای قرآنی بازدیدکنندگان را به آنها عرضه کنیم.
بنای نمایشگاه قرآن را بر کیفیت بگذاریم نه کمیت
همچنین، مهدی قرهشیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و مسئول کمیته محافل و مراسم بیست و دومین نمایشگاه قرآن کریم در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری این نمایشگاه عنوان کرد: در نمایشگاه قرآن باید بنا را بر کیفیت بگذاریم و از توجه به کمیت پرهیز کنیم. بخش فروش محصولات قرآنی در نمایشگاه قرآن نباید آنقدر پررنگ باشد که تمام نمایشگاه را تحت تأثیر قرار دهد.
مسئول کمیته محافل و مراسم بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن افزود: گاهی اوقات اهدافی آرمانی برای نمایشگاه قرآن تصویر میکنیم که به هیچ عنوان دست یافتنی نیست باید اهدافی برای برپایی نمایشگاه قرآن در نظر گرفته شود که قابل اندازهگیری باشد و تحقق آن به راحتی امکانپذیر باشد.
نمایشگاه قرآن محلی برای ارائه اطلاعات قرآنی باشد
وی با بیان اینکه در نمایشگاه بینالمللی قرآن باید بتوانیم دستاوردهای انقلاب اسلامی طی 30 سال گذشته معرفی کنیم، گفت: همچنین نمایشگاه قرآن میتواند محلی برای ارائه اطلاعات قرآنی و تولیدات قرآنی کشور باشد. البته ارائه اطلاعات قرآنی و تولیدات قرآنی در نمایشگاه قرآن باید به صورت کاملا مشخص باشد تا نتیجهبخش شود.
گزارش ایکنا حاکی است، داودآبادی، عضو شورای سیاستگذاری بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن و مسئول کمیته تشکلهای قرآنی نمایشگاه نیز در این جلسه اظهار کرد: برای موفقیت در هر رویداد قرآنی، سیاستگذاری و برنامهریزی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در اولویت است. پس از سیاستگذاری و تعیین اهداف باید وارد فاز بعدی که اجرا است، بشویم.
هماکنون برای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن خیلی دیر است
وی با بیان اینکه هماکنون برای سیاستگذاری و برنامهریزی نمایشگاه بیست و دوم قرآن خیلی دیر است، عنوان کرد: این بحث که سیاستگذاری برای نمایشگاه بیست و دوم قرآن 20 روز قبل از برپایی نمایشگاه انجام شود ضعف دورههای گذشته را نشان میدهد و نشاندهنده آن است که در دورههای قبل یک برنامهریزی مشخص برای آینده نبوده است.
داودآبادی با بیان اینکه در حال حاضر باید جلسات شورای سیاستگذاری نمایشگاه بیست و سوم قرآن برگزار شود نه نمایشگاه بیست و دوم، افزود: حتی باید بتوانیم شورای سیاستگذاری برای چهار سال آینده نمایشگاه قرآن را تشکیل دهیم.
طی سالهای گذشته گاهی چیزهایی به نمایشگاه قرآن کم یا اضافه شده است
وی ادامه داد: نمایشگاه قرآن کریم 22 سال پیش براساس سلایق شخصی مدیران آغاز شده و در این سالها تغییرات خاصی نیز در این نمایشگاه شاهد نبودهایم فقط گاهی اوقات یک چیزی به آن کم شده و یک چیز دیگر به آن اضافه شده است که برای رفع این مشکل باید یک اتاق فکر زیر نظر شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن تشکیل شود.
عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه بینالمللی قرآن عنوان کرد: درباره این بحث که نمایشگاه قرآن ملی باشد یا بینالمللی نیز باید بحثهای جدی انجام شود. نمایشگاهی که در سطح بینالمللی برگزار میشود باید شرایط لازم برای بینالمللی بودن را نیز ایجاد کند.
وی با اشاره به نمایشگاههای متعددی که در حوزه فرهنگ، اقتصاد، صنعتی و... برگزار میشود، گفت: چنین نمایشگاههایی مخاطبان تخصصی خود را دارند اما مخاطبان نمایشگاه قرآن هنوز مشخص نیست که تخصصی هستند یا عمومی؛ خیلی از پدیدهها در نمایشگاه قرآن کریم هنوز نمایشگاهی نیست.
تمامی برنامههای نمایشگاه قرآن در جهت تحقق اهداف و سیاستها باشد
عزیززاده، عضو شورای سیاستگذاری در این نشست با بیان اینکه نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم باید با اهداف و راهبردهای مشخص برگزار شود، عنوان کرد: با مشخص شدن اهداف و راهبردهای کلان برای نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم باید این اتفاق بیافتد که تمامی برنامههای نمایشگاه قرآن در جهت تحقق اهداف و سیاستهای کلی نمایشگاه پیش برود.
وی با بیان اینکه هدف اصلی از برپایی نمایشگاه بینالمللی قرآن باید انس با قرآن و علاقهمند کردن مردم به قرآن باشد، عنوان کرد: نمایشگاه قرآن باید به نحوی برگزار شود که هرکس وارد این نمایشگاه میشود انس بیشتری با قرآن بگیرد. انس با قرآن باید هدف عالی نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم باشد.
نمایشگاه قرآن محل نمایش دستاوردهای نظام باشد
عزیززاده افزود: همچنین نمایشگاه بینالمللی قرآن در بعد فعالیتی و کارکردی نیز باید محل نمایش دستاوردهای نظام در حوزه قرآن باشد که علی رغم همه تلاشها برای ایجاد انس با قرآن، این بعد طی سالهای گذشته نسبت به بعد معنوی نمایشگاه پررنگتر بوده است.
وی در پایان سخنان خود با تأکید بر ضرورت بخش بینالملل در نمایشگاه قرآن کریم عنوان کرد: فصل مشترک ما با امت اسلام، قرآن است. اگر برای قرآن با هم جمع نشویم سر موضوعات دیگر هم نمیتوانیم جمع شویم. کشورهای اسلامی در نمایشگاه قرآن باید فضایی داشته باشند و بتوانند فعالیتهای قرآنی خود را ارائه کنند و به نوعی در برپایی این نمایشگاه دخیل باشند.
«توسعه فرهنگ قرآنی با عزم ملی و مدیریت جهادی» شعار نمایشگاه قرآن
در بخش پایانی نخستین جلسه شورای سیاستگذاری بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جمعبندی مباحث مطرح شده در جلسه پرداخت و گفت: درست است که رهبر معظم انقلاب بحث اقتصاد و فرهنگ را محور اصلی شعار امسال عنوان فرمودهاند اما لزومی ندارد که بحث اقتصاد حتما در شعار نمایشگاه قرآن نیز وجود داشته باشد به نظر بنده «توسعه فرهنگ قرآنی با عزم ملی و مدیریت جهادی» شعار مناسبی برای بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن است و همین شعار باید محور اصلی فعالیتهای نمایشگاه قرآن قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: زمانی که فرهنگ را برای شعار نمایشگاه قرآن انتخاب میکنیم یعنی هر آنچه که در قرآن آمده است را مدنظر داریم. سبک زندگی، معاشرت، اقتصاد، اخلاق، انفاق و... از جمله مباحثی هستند که در قرآن مورد تأکید قرار گرفته و جزو فرهنگ نیز به شمار میآیند و شعار نمایشگاه در صورتی که به خوبی دنبال شود، میتواند تمامی این مباحث را محقق کند.
بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن طی روزهای 25 شعبان تا 15 رمضان در باغ موزه دفاع مقدس برگزار میشود.