رهبر معظم انقلاب در سخنرانی مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) در روز 14 خرداد درباره مسئله جمهوریت و جایگاه مردم در اندیشه امام(ره) فرمودند:« افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردمسالارى و تکیه به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام(ره) هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد. این جزو دین است، لذا شریعت اسلامى چهارچوب است؛ در همه قانونگذارىها و اجراها و عزلونصبها و رفتارهاى عمومى که تابع این نظم سیاسى و مدنى است، باید شریعت اسلامى رعایت بشود. و گردش کار در این نظام بهوسیله مردمسالارى است».
حمیدرضا ترقی، معاون بینالملل حزب مؤتلفه اسلامی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره جایگاه نقش و خواست مردم در اسلام و نسبت مردمسالاری با آموزههای دینی گفت: آنچه که ما از تاریخ اسلام و اقدامات پیامبر بزرگوار اسلام(ص) میتوانیم مشاهده کنیم حاکی از آن است که پیامبر اکرم(ص) هم برای فراهم کردن زمینه امامت و ولایت بعد از خودشان از طریق بیعت مردمی عمل کردند.
وی افزود: در واقع اولین جلوه مردمسالاری دینی در زمان پیامبر(ص) و در رابطه با امامت امیرالمومنین(ع) به منصه ظهور رسید و این نشان میدهد ائمه هم تا زمانی که از اقبال مردمی برای مدیریت جامعه برخوردار نبودند به دنبال حکومت و تشکیل آن نبودند و هر زمان مردم حضور پیدا کردند و خودشان از ائمه اطهار(ع) خواستند این مسئله محقق شده است.
ترقی اظهار کرد: لذا امیرالمومنین(ع) در خطبه معروف «شقشقیه» تاکید میکنند: «لولا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر»؛ که اگر این حضور و اصرار مردم برای پذیرش مسئولیت حکومت نبود این حکومت برای من ارزشی نداشت و آن را قبول نمیکردم.
معاون بینالملل حزب مؤتلفه اسلامی عنوان کرد: این بیانگر آن است که تکیه به رأی و خواست مردم برای تشکیل حکومت جزء سیره اولیای الهی است و برهمین اساس رهبر کبیر انقلاب استنباط کردند که باید حکومت را براساس مردمسالاری دینی شکل داد و آرای مردم نقش تعیینکنندهای در مقبولیت نظامی دارد که مشروعیت خود را از امامت و ولایت گرفته است.
وی افزود: لذا به نظر میرسد استدلال مقام معظم رهبری کاملا روشن است و حضرت امام(ره) مردمسالاری را از غرب و اندیشههای غربی که حدود 200، 300 سال است به آن دست یافتهاند اخذ نکردهاند بلکه از سیره پیامبر و اهل بیت(ع) برگرفتهاند.
ترقی درباره تلاش عدهای در جهت ارائه تصویری از امام(ره) که معتقد به رأی و نظر مردم نبوده است و به دلیل اقتضائات زمان انقلاب مسئله جمهوری را مطرح کردهاند، گفت: خوشبختانه سخنان حضرت امام(ره) پاسخ تمامی این صحبتها را بیان کرده است. وقتی که امام(ره) در بهشت زهرا اولین سخنرانی خود را بیان میکنند براین تأکید میکنند که این مردم هستند که نظام و حکومت ستمشاهی را نمیخواهند.
این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: این مسئله از آن جهت بود که امام(ره) معتقد بودند مردم هیچ نقشی در استقرار نظام ستمشاهی نداشتند و نه رأی آنها مورد توجه قرار داشت و نه اندیشه و ایده مردم در ساختار حکومتی طاغوت تاثیرگذار بود و بدون خواست و اراده مردم رژیم ستمشاهی حاکم بر مردم شده بود، لذا امام(ره) حکومت طاغوت را یک حکومت باطل و غیرقانونی اعلام کردند.
ترقی با بیان این مطلب افزود: حال وقتی که امام(ره) براساس همین مبنا رژیم طاغوت را غیرقانونی اعلام میکند چطور ممکن است که خودشان بنای تشکیل حکومتی را بگذارند که مبتنی بر خواست مردم نباشد؟ یا بخواهند برای پاسخگویی به شرایط و اقتضائات زمان ودنیا ظاهرسازی بکنند؟
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه در پایان اظهار کرد: به نظر میرسد که این استنباط منطقی و واقعی از سخنان و سیره حضرت امام(ره) نیست و واقعیت دیدگاه و شخصیت سیاسی امام(ره) همین است که حکومت را با خواست و اراده مردم و برمبنای شریعت اسلامی و قانون خدا پایهریزی کردند.