کد خبر: 1417603
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
رهام مخدومی:

تئاتر انقلاب نیازمند جریانی آزاد و عاری از نگاه جشنواره‌ای است

گروه هنر: فعالیت تئاتری با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس محدود به جریان جشنواره‌ای شده و با توجه به محدودیت‌ها و اقتضائاتی که در این زمینه وجود دارد، برای پرداخت مؤثر به تئاتر انقلاب نیازمند جریان و فعالیت آزاد هنرمندان هستیم.

رهام مخدومی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: تئاتر کشور پس از گذشت سال‌ها، محدود به برگزاری جشنواره‌های متعددی شده است که سیاست‌های منحصر مدیران و مسئولان آنها، موجب محدودیت در طرح موضوعات گوناگون شده و آزادی عمل را از فعالان این عرصه گرفته است.
وی گفت: این محدودیت در محورهای موضوعی دامنگیر جشنواره‌هایی که به موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم می‌پردازند تسری یافته و نتیجه آن که خروجی این رویدادهای نمایشی، تولید و اجرای نمایش‌هایی کلیشه‌ای با سوژه‌های تکراری و شعاری است که بارها و بارها به آنها پرداخته شده و برای مخاطب دیگر جذابیتی ندارند.
این بازیگر تئاتر تصریح کرد: خارج از نظام جشنواره‌ای پیرامون موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شاهد جریانی آزاد در حوزه هنرهای نمایشی نیستیم که منجر به تولید آثاری موشکافانه و دربردارنده حقایق تاریخ انقلاب اسلامی باشد که حتی اگر این جریان وجود داشته باشد نیز آن چنان محدود و منقبض است که آزادی عمل به شخص نمایشگر برای بیان بسیاری از موضوعات حتی بدون غرض را نیز نمی‌دهد.

فضای جشنواره‌های تئاتری، تبدیل به جولانگاه نسل جوان و جویای نام شده‌ است
بازیگر مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» در ادامه گفت: در چنین فضایی از سوی نخبگان و کسانی که سالیان سال است در زمینه تولید تئاتر حرفه‌ای به فعالیت مشغولند، تمایلی برای پرداختن به موضوعات ارزشی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وجود ندارد و لذا در جریان جشنواره‌های تئاتری با موضوعاتی خاص همچون انقلاب اسلامی شاهد جولان نسل جوان و گمنام تئاتری هستیم که این مجال را صرفاً برای نامجویی و کسب تجربه انتخاب می‌کنند و نتیجه آن که اغلب آثار تولید شده فاقد هر گونه ارزش هنری و تأثیرگذاری مؤثر بر روی مخاطب است و سریعاً به فراموشی سپرده می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در سینما و تلویزیون شاهد فعالیت مؤثر هنری در زمینه انقلاب به نسبت تئاتر هستیم گفت: علت این امر آن است که مدیران تئاتری به دلیل عدم شناخت اقتضائات درام و تأثیر شگرفی که این هنر می‌تواند در میان مخاطبان خود داشته باشد همچنان در افکار اصطلاحاً دهه 60 خود غوطه‌ور هستند و کار در زمینه انقلاب اسلامی را همچون آنچه در سال‌های اوایل انقلاب از آن تعبیر به ساواکی‌بازی(این اصطلاح در زمینه تئاتر دفاع مقدس در زمان جنگ تعبیر به صدام‌بازی می‌شد) می‌کنند در حالی‌که با گذشت بیش از سه دهه از آن زمان دیگر طرح موضوعاتی با آن حال و هوا، نخ‌نما و بی‌خاصیت است و مخاطب به دنبال مطالبات بحق خود در فضای کنونی جامعه از طریق تولیدات نمایشی است.

مسئولان با بازنگری در سیاست و تفکرات خود، به بیان مؤثر هنر انقلاب اسلامی کمک کنند
بازیگر مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» ادامه داد: مسئولان باید با تجدید نظر در سیاست‌ها و تفکرات خود در زمینه تولیدات و فعالیت‌های هنری هنرمندان فضا و مجال بیشتری در اختیار آنها برای طرح روشنگرانه موضوعات چون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بگذارند که خوشبختانه در این زمینه کمبود منابع و اسناد نیز نداریم و عزم هنرمند برای پرداختن به تئاتر انقلاب اسلامی منوط به اراده مدیران و خواست آنها برای پرداخت جدی به مقوله انقلاب اسلامی است.
وی  در پایان تأکید کرد: مسئولان اعتماد و اطمینان کافی داشته باشند هنرمندانی که دغدغه پرداختن به موضوعاتی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را دارند هیچ‌گاه با نیات مغرضانه به این مسئله تمایل ندارند؛ همگی به شرایط وخیم موجود در تئاتر کشور، اقتصاد نابهنجار آن  و مسائلی که معمولاً موجب می‌شود حواشی مهمتر از متن باشد واقفیم و هنرمند تئاتر برای کار و حرفه و ارتزاق از آن ارزش قائل است و هیچگاه خود را برای پرداختن به موضوعات خاص که حساسیت در آن زیاد است به دردرسر نمی‌اندازد و می‌تواند موضوع و یا نمایشی خنثی را بدون کوچکترین حاشیه‌ای تنها برای آن که کار کرده باشد اختیار کند؛ پس باید به هنرمند متعهد انقلابی که موضوعاتی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را برای تولید تئاتر انتخاب می‌کند اعتماد کرد و برای کار او ارزش قائل شد.

captcha