به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) حجتالاسلام سعید روستا آزاد شب گذشته 31 خرداد در همایش مبلغان اعزامی به زندانهای سراسر کشور شیوه تبلیغ قرآن را بهترین شیوه برای جذب مخاطب دانست و گفت: قرآن کریم حتی به حضرت موسی برای دعوت فرعون به سوی خدا تعبیر «قول لین» را به کار میبرد که نشان از جامعیت تبلیغ در لسان قرآن دارد.
وی با اشاره به اهمیت انتخاب روشهای مناسب تبلیغی مناسب افزود: مبلغانی که به زندانهای کشور میروند شرایط خاصی را تجربه میکنند و باید برای این محیط برنامه خاصی نیز داشته باشند.
روستا آزاد تصریح کرد: تبلیغ در زندانها و مراکزی خاص از این قبیل نیازمند توجه به شرایط خاص و ضوابط تبلیغی، روحیه مخاطب و مشکلات آن و زمینه پذیرش دارد.
معاون تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم اظهارکرد: در این گونه فضاها به نظر میرسد که فعالیتهای روانشناسی و عاطفی بسیار بیشتر از رویکرد علمی جواب میدهد.
وی گفت: دلیل این امر هم آن است، وقتی کسی مدتها به دلیل یک جرم در زندان باشد قطعا در نگاه او به جامعه تفاوتهای اساسی وجود دارد و قطعا از مشکلات روحی رنج میبرد که طلاب باید در این رابطه بیشتر به این حوزه توجه کنند.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: از دیگر سوی ممکن است این زندانی به دلیل حکمی که از یک فرد روحانی دریافت کرده است نگاه خوبی به این قشر نداشته باشد که روحانیون باید در این زمینه نیز تلاش کنند تا نگاه آنان را نسبت به حوزه تغییر دهند که این کار نیز با رویکرد عاطفی و سپس توضیح منطق نسبت به فرایند قضاوت انجام میشود.
وی تصریح کرد: باید در نظر داشت که خیلی از اوقات افرادی که در زندان قرار میگیرند نه اینکه یک بزهکار بالفطره باشند بلکه بسیاری اوقات به غلط باورهایی در آنها رسوخ کرده و یا در محیطی قرار گرفتهاند که یک سری مسایل را مدنظر قراردادهاند که در این رابطه نیز باید تلاش کرد به بهترین شکل آنها را با معارف دین آشنا کرد.
ضرورت تبلیغ رابطهمدار
گفتنی است در این همایش، رحمانی، کارشناس مسایل روانشناسی مخاطب و رسانه در سخنانی به ذکر تکنیکهای تبلیغ رابطهمدار و توفیق آن در تبلیغ اشاره کرد.
وی آگاهی، اکتشاف، گسترش و تعهد را چهار مرحله در فرایند تبلیغ رابطهمدار برشمرد و اظهار کرد: بر این اساس در هر زمان و مکانی، ممکن است توجه مبلغ و مخاطب به یکدیگر جلب شود از این رو مبلغ باید ویژگیهای طرف مقابل را بشناسد.
رحمانی افزود: تحقیقات نشان میدهد تبلیغ اجباری سودی ندارد از این رو بررسی گذشته و روحیه طرف مقابل، شناخت ارزشها و هنجارهای حاکم بر او برای تاثیرگذاری بدون اجبار بسیار مهم است.
تبلیغ؛ ادامه رسالت انبیاء
در این گردهمایی همچنین حجتالاسلام غلامرضا فقیهخراسانی، معاون دادسرای ویژه روحانیت استان قم در سخنانی مبلغان و طلاب را وارثان رسالت انبیاء دانست و تاکید کرد: رسالت شما بسیار سنگین است و راهی را میروید که امثال شیخ طوسیها و شیخ مفیدها طی کردهاند و در عین اینکه افتخاری بزرگ است مسؤلیت ما را هم دوچندان میکند.
وی با بیان اینکه روحانیون در طول تاریخ اسلام مربیان انسانیت بودهاند تصریح کرد: تبلیغ بیوقفه و دلسوزانه دین و احکام الهی یکی از رسالتهای پیامبران بوده و به تعبیر بزرگان دین ما مبلغ باید «طبیب دوار بالطبه» باشد و در هر جا که نیاز به تبلیغ بود نقش خود را ایفا کند.
وی تحصیل درست و تذهیب نفس را مقدمه تبلیغ دانست و گفت: اگر مبلغ خود را بسازد میتواند در دیگران هم موثر باشد.