به گزارش کانون خبرنگاران نبأ، حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور صبح امروز، اول تیرماه در جمع طلاب حوزه علمیه قم با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان بر لزوم توجه به تفسیر قرآن کریم در مساجد، منازل و محلهها تأکید کرد.
وی با اشاره به آیات 78 سوره حج و 54 سوره بقره با موضوع بازگشت بهسوی آفریدگار و توبه در امتهای پیشین، گفت: سبک بار باشیم نه سبک سر، از دریا بخواهیم نه از جوی، اهل جستوجو باشیم نه فقط گفتوگو، درجات رفیع انسانی برای همه دوستداران کمال انسانی با همت و اراده تحقق مییابد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به آیه 36 سوره زمر که میفرماید «أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ»، عنوان کرد: یک دل داری یک دوست تو را بس است، خدا برای هر فردی یک قلب اختصاص داده است. هر دو عالم را به یک باره از دل بیرون کنیم تا جای خدا باشد و تحصیل این کار با هوس نمیشود بلکه تا از هوس نگذری نمیشود.
وی با اشاره به آیه 91 سوره انعام که میفرماید «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ»، گفت: اگر انسان خاضع باشد، در برابر حق انعطافپذیر است و در برابر رخدادها و حوادثی که در جامعه اتفاق میافتد بیتفاوت و بیاحساس نیست. سنگدلی، لجبازی و تمسخر دین، عامل بدبختی است.
حجتالاسلام قرائتی بیان کرد: ذلت و فروتنی است که در قلب رخ میدهد و بازتاب آن در اندام و جوارح انسان ظاهر میشود. منشأ و علت همه تکبرها و لجبازیها علاقه به دنیاست. وقتی این علاقه فزونی یافت، گرایش زمینه هر گناهی را فراهم میکند و فرد در برابر آن گناه اندوهگین نمیشود.
وی ادامه داد: امام علی(ع) پیوسته اصحابش را از دنیا میترساند چون حضرت میدانست تا حب دنیا باقی است هیچ فضیلتی و هیچ کمالی برای انسان پایدار نمیماند و دوستی دنیا بلائی است که کم و بیش همه انسانها به آن گرفتار هستند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: از نظر قرآن چیزی دارای ارزش است که نزد خداوند ارزش داشته باشد و قطعاً معیار ارزش، صرف لذتهای حیوانی نیست. بر اساس آیه 15 سوره تغابن اینکه مسلمان و کافر یکسان از نعمتهای دنیا بهره میبرند، نشانه این است که دنیا ارزش ذاتی ندارد و وسیله آزمایش است.
وی ادامه داد: همچنین بر اساس آیه 50 سوره اعراف چون بهشت و نعمتهای آن نزد خداوند ارزش دارد از این جهت کافران را از آن محروم کرده است. در روایت وقتی میبینیم در بیان بیمقداری و بیارزشی دنیا نزد خداوند رسول خدا(ص) قسم میخورد، معلوم میشود باور کردن این مطلب برای انسانهای عادی دشوار است.
حجتالاسلام قرائتی عنوان کرد: متأسفانه ما مادیات را اساس زندگی قرار داده و به دنیا اصالت میدهیم، غافل از اینکه در نگرش قرآن دنیا تنها در حد یک وسیله اعتبار دارد. ارزش واقعی از آن خوبیها و نیکیهاست که موجب سعادتمندی انسان و دستیابی به رضوان حق میشود.
وی بیان کرد: بدبخت ترک طاعت کرده و خویشتن را تباه میکند و نیکبخت سر به فرمان او مینهد و روی به خدا میآورد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به آیه 63 سوره فرقان که میفرماید «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا»، افزود: بندگان ممتاز خداوند در زمین با تواضع حرکت میکنند و با سلامت نفس و زبان خوش جواب جاهلان را میدهند. دائم با دعا و تضرع هستند و میانهروی را پیشه خود میکنند. هرگاه متذکر آیات الهی شوند همچون کوران و کران از کنار آن نمیگذرند بلکه با دلی آگاه و چشمی بینا آن را مشاهده کرده و در آن تأمل میکنند تا به مقام ایمان و معرفتاش افزوده شود و امید نجات برای قلبی که در آن شک و شبه وارد شده و گرفتار شده، نیست مگر اینکه توبه کند و برگردد.
وی با شرح فرازی از دعای افتتاح، افزود: شدیداً از مصرفگرایی و مدگرایی پرهیز کرده و اختلافات را از راههای کم هزینه برطرف کنید.
حجتالاسلام قرائتی عنوان کرد: ما تصور میکنیم که با دعا و مناجات خود، کار بزرگی انجام دادهایم و باید بر خدا منت بگذاریم در حالی که درخواست از خدا، منّتی از خداست «اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِی فِی دُعَائِکَ وَ مَسْأَلَتِکَ».
وی افزود: مرتبه عالی ذکر خداوند این است که بعد از اینکه توجه به خدا از قلب جوان نمازگزار جوشید، تمام وجودش در لحظه لحظه زندگی باور دارند که در حضور پروردگار هستند و حتی لحظهای از خدا غفلت نمیکنند و چون به منبع عظمت و نور الهی وصل شده است دیگر دلمشغولیهای دنیایی و پدیدههای مادی برایش ارزشمند نیست و آن وقت از اسرار پنهانی عالم چیزهایی را در مییابد. منظور واقعی از ذکر خداوند پرهیز از محرمات و عمل به واجبات است.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: بر اساس آیات 105 سوره بقره و 103 سوره نساء هر مجلسی که در آن روح دل انسان متوجه پروردگار و شناخت او باشد و در آن از اوصاف و صفات حق یاد شود، نه تنها مورد توجه انسانهای پاک و صالح قرار میگیرد، بلکه نظر عالم بالا را نیز به خود جلب میکند.
وی با معرفی کتاب گرانقدر «معراجالسعاده» نراقی به ذکر مطلبی در مراقبت نفس از آیتاللهالعظمی بهجت و استاد حسنزاده آملی، حکیم و عارف موحد آیتالله سیدحسن قاضی طباطبایی تبریزی و مرحوم آیتالله سیدجمالالدین گلپایگانی به موضوع تغذیه در اسلام پرداخت.
حجتالاسلام قرائتی گفت: قرآن مکتب اعتدال و عقلانیت است، نه مثل غربیها افراط در مصرف گوشت را توصیه میکند و نه مثل بوداییها آن را حرام و نه مثل برخی چینیها خوردن گوشت هر حیوانی را به هر شکلی جایز میداند؛ بلکه اسلام برای تغذیه سالم و مصرف گوشت شرایط و حدودی دارد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اجازه کشتن حیوانات برای مصرف آنها با رحمت الهی سازگار است، افزود: اساس آفرینش بر تبدیل و تحول است، خاک گیاه میشود، گیاه نیز با دگرگونیهایی که در اکوسیستم هست به حیوان تبدیل میشود و حیوان به انسان تبدیل میشود و نتیجه این تبدیلها رشد است.
وی در خصوص تفسیر آیه 55 سوره مائده با موضوع ولایت از آن کیست؟، افزود: بهترین معرفی آن است که اوصاف و خصوصیات کسی گفته شود و مخاطبان خودشان مصداق آن را پیدا کنند. این آیه شریفه بدون بردن نامی از حضرت علی(ع) اوصاف و افعال او را برشمرده و مهمترین آن را انفاق، بخشش و یاد خداوند است.
حجتالاسلام قرائتی اضافه کرد: در زندگی سه نوع واحد درسی وجود دارد با نامهای عبادات، ترک معاصی و صبر بر ملایمات، اگر انسان بخواهد فقط کمبودها را ببیند همیشه ناراضی است، اما اگر کمبودها را به حساب ذخیره آخرت بگذارد همیشه راضی به رضایت خداوند خواهد بود.
وی در پایان یادآور شد: انتظارات خود را متعادل و منطقی کنید تا زندگی شیرینتر شود و نگذارید که تفاهم کمیاب شود.