به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیکشهر در مراسم «توفیق رعایت حرمت و عظمت در ماه مبارک رمضان» از منظر دعای 44 صحیفه سجادیه که در نیکشهر برگزار شد، به رعایت تقوا و بندگی برای رهایی از آتش در این ماه با اشاره به حکمت چهارده نهجالبلاغه با عنوان «یاران بیگانه» سخنانی بیان کرد.
وی افزود: این عبارت نورانی حضرت را میتوان به دو وجه معنا کرد، اگر نزدیکان کسی او را واگذارند خداوند به تقدیر و اراده خود به بندهاش یاری میرساند و او را در مییابد و همه بندگان اسباب الهی به شمار میروند. اگر نزدیکان شخص مراقب نباشند افراد دور و بری که دشمن او هستند برای بردنش مانند گرگ بیابان مهیا میشوند و او را به سوی خود میکشانند. از تقدیرات خداوند این است که برای هر کاری اسباب متناسب با همان را مقدر کرده است، البته از تنها واگذاشتن و بیتوجهی بستگان و دوستان نزدیک نباید نگران شد که او حمایت دورترها و غریبهها را برایش فراهم میکند زیرا همه کارها به دست اوست و همه بندگان لشکریان او به شمار میروند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: پس نه به اقبال این گروه خشنود و نه از پشت کردنشان غمگین شوید. در دستگاه الهی نزدیکتر و دورتر یکی است و بین آنها فاصلهای نیست. این ما هستیم که عامل را دور میبینیم و از فراهم شدن کمک از دور دستها و از جایی که به فکر ما نرسیده یا بعید است شگفتزده میشویم.
حجتالاسلام لطفیان با اشاره به اینکه نکته دیگر اینکه شناخت و جذب نخبگان علمی و نیروهای کارآمد برای تربیت و بهرهجویی از آنها یکی از وظایف جامعه و نظام اسلامی است، گفت: در غیر این صورت دشمنان و بدخواهان ایشان را میربایند و از آنها در جهت منافع خود بهره میگیرند.
وی افزود: اگر در خانواده نیز فرزندی مشکلات مادی و معنوی پیدا کند وظیفه پدر و مادر و نزدیکان اوست که دستش را بگیرند و او را یاری کنند تا مبادا فرزندشان مورد طمع شیادانی قرار گیرد که همیشه آمادهاند از آب گل آلود ماهی بگیرند. همیشه عدهای هستند که با محبت و یا پول، کمبودهای روحی یا مالی چنین کسانی را برطرف میکنند تا در آینده از آنان در جهت مقاصد شوم خود استفاده کنند.
امام جمعه نیکشهر بیان کرد: هنگامی که پیامبر اکرم(ص) حتی از سوی قبیله خود مورد بیمهری قرار گرفت و افرادی مثل عموی ایشان نیز در زمره دشمنان آن حضرت قرار گرفتند و او از حمایت آنها ناامید شد به امر خداوند با اهل مدینه ارتباط برقرار کرد و با سفر به طائف و مدینه توانست عدهای را با نور هدایت الهی آشنا کند.
وی افزود: نظیر این جریان در حمایت ایران از ائمه معصومین(ع) در آن زمان که اعراب و همه زبانها و اهل حجاز و عراق آنها را رها کردند، دیده میشود؛ به همین سبب است که بیشتر شیعیان در ایران هستند پس ایران برای ائمه حکم مدینه را برای پیامبر(ص) داشت.
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: از این رو بود که آن حضرت در روز فتح مکه گفت «برای پیامبر خود بد قومی بودید، او را تکذیب کردید، از خود براندید به این هم راضی نشدید به مدینه بتاختید و با من مقابله کردید با این همه شما را عفو و آزاد کردم».
وی با اشاره به حکمت 15 نهجالبلاغه با عنوان «شناخت فتنهگران»، ادامه داد: پیام این حکمت میتواند این باشد که اگر کسی راه راست و باطل را نداند سزاوار ملامت است، اما اگر راه را نداند و نیز ندانند که راه را نمیدانند سزاوار سرزنش نیست چرا که او به نادانی خود هم علم نداشته است.
این استاد دانشگاه افزود: پس این افراد مبتلا به فتنه (ترک حق، دنیازدگی و پرهیز از حمایت امام) ملامت و سرزنش نمیشوند زیرا ملامت در جایی صحیح است که بر شنونده اثری مثبت بگذارد. هرکس که با رفاقتهای ناسالم خود را به هلاکت و مسیر تباهی اندازد سزاوار ملامت است چراکه به اراده خود به چاه افتاده خویش را با دست خود هلاک کرده است.
وی با اشاره به حق روزه در رساله حقوق امام سجاد(ع)، افزود: حضرت علی(ع) بیشتر فلسفه عبادات را در تحفظ و ضبط نفس و خویشتنداری از گناه بیان میکند، چون بیشتر از ناحیه زبان، چشم، گوش، شکم و آزادی در میل غریزه جنسی گناه رخ میدهد. آن حضرت روزه را پردهپوشی و پوششی میشناسد که این اعضا و جوارح را از گناه باز میدارد.
حجتالاسلام لطفیان ادامه داد: براساس آیه 183 سوره بقره قرآن کریم فلسفه مهم روزه، تقوی و خویشتنداری از گناه معرفی شده است. «صوم» در لغت به معنای امساک و خودداری است و اگر به سکوت «صوم» گفته میشود بدان جهت است که انسان از گفتن سخن خودداری میکند.
وی بیان کرد: روزه قبل از اسلام هم بوده و یک واجب جدید نیست که تنها مشقت آن برمسلمانان باشد. اصل رمضان از شدت تابش خورشید بر ریگزار است. یک قول هم این است که رمضان اسمی از اسامی خداوند است و لذا در حدیث آمده است که «نگوئید رمضان بلکه بگوئید شهر رمضان» قول سوم این است که بدین جهت به رمضان نامیده شده که گناهان را میسوزاند.
امام جمعه نیکشهر ادامه داد: بر اساس روایات روزه رمضان صورت شیطان را سیاه میکند و صدقه دادن، انفاق کردن، وقف کردن و احسان کردن کمر او را میشکند و استغفار رگ قلب شیطان را پاره میکند.
روزه زکات بدن و سپر در مقابل آتش است
وی با اشاره به فضیلت و آثار روزه در روایات روزه و آمرزش گناهان، روزه و مساوات بین فقیر و غنی، افزود: یکی از فلسفههای روزه کم کردن فاصله طبقاتی بین بینوایان و ثروتمندان است؛ غالباً انسانهای برخوردار از رفاه نمیتوانند به سوز و آلام و ناراحتیهای طبقه فقیر واقف شوند و حالات او را لمس کنند.
لطفیان ادامه داد: اما وقتی کسی روزه گرفت، گرسنه شد و تشنگی بر او غلبه کرد عاطفه انسانی او تحریک شده به فکر چارهجویی گرسنه میافتد و جالب است که هیچ ثروتمندی از نظر فقهی نمیتواند روزهاش را به فقیر بدهد؛ او به جای توانگر روزه بگیرد و اگر هیچ اثری بر این عبادت نباشد جز این فلسفه کافی است. روزه امتحانی است برای آزمایش خلوص بندگان و مایه رشد و نمو و پاکیزگی میشود.
حجتالاسلام لطفیان در پایان یادآور شد: امام علی(ع) در خطبه قاصعه راجع به روزهداران بیبهره و بدعاقبتی و گرفتار شدن به سید شیطان سخن میگوید و به چیزهایی اشاره میکند که عامل نجات انسان است. خداوند بندگان مؤمنش را حراست میکند. عباداتش چون نماز، روزه، حج و ... سبب سکونت دست و پا از گناهان است و سبب میشود چشم خضوع پیدا کرده، نفس سرکش رام شود و دل افتادگی پیدا کند. روزه زکات بدن و سپر از آتش است و از آثار منفی آن بهره نبردن از روزه جز گرسنگی است.