کد خبر: 1424950
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
رضائی اصفهانی پیشنهاد داد:

بخش‌های تبلیغی و پژوهشی در نمایشگاه قرآن تفکیک شود

گروه دانشگاه: مدیر گروه مطالعات قرآنی دانشگاه مجازی المصطفی(ص) پیشنهاد داد برای اقناع سلیقه مخاطب عمومی و تخصصی باید بخش تبلیغی نمایشگاه بین‌المللی قرآن از بخش پژوهشی آن جداگانه برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضائی اصفهانی، استاد علوم قرآن و حدیث، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در خصوص برپایی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در باغ موزه دفاع مقدس اظهار کرد: نمایشگاه قرآن در سال 1393 از جهاتی دارای نقاط مثبت است و این نکات مروبط به جلوه‌های بصری آن است.
وی ادامه داد: وجود فضای سبز وسیع، نمادهای دوران هشت سال دفاع مقدس، خنکی طبیعی فضا و برگزاری غرفه‌ها در فضای باز، وجود مقبره شهدای گمنام، اجرای برنامه‌‌های شب‌های شیدایی و ... از جمله نقاط قوت این دوره از نمایشگاه قرآن است.
حجت‌الاسلام رضائی اصفهانی تصریح کرد: در کنار این نکات، مشکلاتی هم پدید آمده است که سبب شده است که تعداد بازدیدکنندگان بسیار کمتر شود. مکان غرفه‌ها به یک چهارم سابق رسیده است و این غرفه‌داران را شدیدا به زحمت انداخته است. کاهش تعداد بازدیدکنندگان به صورت مستقیم بر غرفه‌هایی که در بخش فروش هستند، اثر گذاشته است و طبق گفته‌ آنها به آن حد انتظار از فروش محصولات قرآنی خود نرسیدند.
وی بیان کرد: بخش‌هایی از نمایشگاه این دوره به نسبت سال گذشته حذف شده است که می‌توان به بخش‌های پژوهش، عفاف و حجاب اشاره کرد. در نمایشگاه ما باید به سمت عمیق کردن کارهای محتوایی پیش برویم و حساب ویژه‌ای برای کارهای پژوهشی باز کنیم تا معارف قرآن را در جامعه گسترش دهیم و این مستلزم این است که از شعار و امور ظاهری بگذریم نه اینکه از بخش‌های محتوایی کم کنیم.
این استاد علوم قرآن و حدیث افزود: من برای ارتقای کیفی نمایشگاه بین‌المللی قرآن پیشنهاد می‌کنم که نمایشگاه به دو بخش تقسیم شود؛ یکی از این بخش‌ها، مربوط به امور هنری، ترویجی، تبلیغی و فروش کتاب‌های عمومی است. این بخش‌ می‌تواند در چند نقطه شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تهران به صورت هم‌زمان یا چرخشی برگزار شود.
وی توضیح داد: این نمایشگاه تبلیغی این قابلیت را دارد که در طول سال در شهرستان‌های مختلف اطراف تهران و سراسر کشور برپا شود تا همه هم‌وطنان ما از آن بهره‌مند شوند. این نمایشگاه‌ها هم‌اکنون نیز در شهرهایی مانند اصفهان، مشهد و ... برپا می‌شود که به نظر من شایسته است در سطح کشور عمومیت یابد.
مدیر موسسه پژوهشی المهدی(عج) خاطرنشان کرد: این بخش از نمایشگاه می‌تواند هر 10 روز در ماه مبارک رمضان برگزار شود و زمینه‌ خوبی را برای گسترش زیبایی‌های قرآن در ابعاد تبلیغی و ترویجی فراهم می‌کند. در کنار این می‌توان یک نمایشگاه مرکزی در کشور وجود داشته باشد که کارهای فاخر قرآنی را به نمایش بگذارد.
وی گفت: تعمیق فرهنگ قرآنی، گسترش پژوهش‌های قرآنی، ظهور و بروز مباحث کیفی که مسئولان این دوره از نمایشگاه اعلام کردند، همگی می‌تواند از اهداف این بخش مرکزی باشد. به عبارت دیگر، مباحث ترویجی و تبلیغی را می‌توان از بخش‌های پژوهشی جدا کرد. 
مدیر گروه مطالعات قرآنی دانشگاه مجازی المصطفی(ص) العالمیه اظهار کرد: کارهای جدید پژوهشی قرآنی برای عموم مردم جذاب نیست و به درد مخاطبان تخصصی این رشته می‌خورد. در وضعیت کنونی نمایشگاه، همه این مطالب به صورت آمیخته ارائه می‌شود، اما اگر این بخش‌ها تفکیک شود، عموم مردم را با سلیقه‌های مختلف اقناع می‌کند.
وی افزود: بخش پژوهشی حقیقتا باید از ارائه کارهای تکراری پرهیز کند و پژوهش‌های فاخر انجام شده در مدت یک سال قبل، کتاب‌های برجسته بین‌المللی مرتبط با رشته‌های علوم قرآن و ... را به نمایش بگذارد.

captcha