فعالیت ۴۵ مؤسسه و نهاد مردمی در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 1425276
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴

فعالیت ۴۵ مؤسسه و نهاد مردمی در نمایشگاه قرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: طی این هفته رویدادهای متعددی رخ داد که یکی از مهمترین این رویدادها اخبار مربوط به حضور مؤسسات و نهادهای مردمی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تعهد اتحادیه مؤسسات قرآنی برای آموزش ۶۰ هزار نفر در طرح «۱۴۴۸»، اجرای طرح صحیح‌خوانی قرآن در استان‌ قم، اعلام نتایج مسابقه درس‌هایی از قرآن در نیمه دوم تیرماه و ... عناوین رویدادهایی است که طی این هفته سرویس مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد به آن پردخته است.

آموزش ۱۲هزار نفر در طرح صحیح‌خوانی قرآن قم

در راستای اجرای طرح صحیح‌خوانی قرآن توسط سازمان دارالقرآن الکریم در کشور، سهمیه اجرای این طرح در تیرماه از سوی این سازمان به اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها واگذار شده و آموزش 12 هزار نفر سهمیه استان قم در اجرای این طرح است.

این طرح از سوی اتحادیه مؤسسات قرآنی قم به 140 مؤسسه و خانه قرآن شهری و روستایی واگذار شده است و این طرح در قالب 600 کلاس آموزشی 20 نفره در دو نیمه اول و دوم سال در این استان اجرا می‌شود.

برگزاری 100 کلاس آموزش طرح قرآنی ۱۴۴۸ در سیستان و بلوچستان

100 کلاس آموزشی در راستای تحقق بخشیدن به اهداف طرح قرآنی 1448 طی ماه رمضان در استان سیستان و بلوچستان برگزار و شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها که با محوریت سبک زندگی اسلامی برگزار می‌شود، به حفظ موضوعی قرآن می‌پردازند.

سهمیه اجرای طرح قرآنی 1448 در استان سیستان و بلوچستان بیش از دو هزار نفر است و این طرح در اکثر مؤسسات قرآنی این استان اجرا می‌شود. ثبت نام برای شرکت در این طرح آموزشی از اول تا 15 تیر در مؤسسات انجام و کلاس‌های آموزشی طرح نیز از نیمه دوم تیر آغاز می‌شود.

برگزاری سلسله همایش‌های «زمینه‌سازان ظهور» در تهران

مؤسسه سدرة‌المنتهی تهران که از سال 1386 فعالیت خود را در سطح منطقه 17 آغاز کرده، برگزاری دوره‌های آموزشی و تبلیغی مهدویت را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا تاکنون سه همایش مهدویت با موضوع «زمینه‌سازان ظهور» توسط مؤسسه سدرة‌المنتهی تهران برگزار شده است.

همچنین این مؤسسه علاوه بر ارائه آموزه‌‌های قرآنی و دینی ویژه خردسالان، بانوان و عموم مردم به‌ صورت حضوری، نیمه‌ حضوری و غیر حضوری، اقدام به برپایی کارگاه تخصصی مهدویت کرده است که سوم تیرماه آخرین جلسه این کارگاه برگزار شد و در حال حاضر از علاقه‌مندان برای شرکت در دوره‌های بعدی این کارگاه ثبت نام به‌ عمل می‌آید.

گفتنی است، همایش چهارم «زمینه‌سازان ظهور» بعد از ماه مبارک رمضان با همکاری بنیاد مهدی موعود(عج) در این مؤسسه قرآنی برگزار می‌شود و این دوره ویژه افرادی که دارای مدرک دیپلم به بالا هستند و کلاس‌های معرفتی را گذرانده‌اند، برگزار می‌شود.

حضور 45 مؤسسه و نهاد مردمی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شعار توسعه فرهنگ قرآنی با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوم تیرماه فعالیت خود را در باغ موزه دفاع مقدس آغاز کرده و تا 23 تیرماه دایر است.

قریب به 45 مؤسسه و نهاد قرآنی ـ مردمی در بخش نهادها و مؤسسات این نمایشگاه حضور یافتند که این تعداد شامل 13 نهاد و 32 مؤسسه مردم‌نهاد می‌شود.

اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت سعی کرده است تا هر مؤسسه که در این بخش حضور پیدا می‌کند یک برنامه خاص داشته باشد، زیرا ماهیت این بخش غرفه‌ای و مؤسسه‌محور بودن است؛ یعنی اتحادیه، برنامه چندانی در این بخش ندارد و مؤسسات باید خود برنامه اجرا کنند.

اتحادیه در این بخش، غرفه‌ای را به نام کارگاه در نظر گرفته است تا مؤسسات، بتوانند فعالیت‌های خود را به صورت عملیاتی و اجرایی در داخل کارگاه انجام دهند. در حال حاضر نزدیک 40 کارگاه در حوزه‌های حفظ، حوزه سبک زندگی، حوزه ازدواج و مسائل مختلف قرآنی از سوی غرفه‌ها هماهنگ شده که در شب‌های مختلف برگزار می‌شود.

از دیگر کارهایی که در بخش نهادها و مؤسسات انجام می‌شود، مشاوره قرآنی است که قبل از اذان، مشاوره سبک زندگی و پس از اذان نیز پاسخگویی به شبهات قرآنی است که غرفه دیگری برای این کار در نظر گرفته شده است.

برگزاری دوره تربیت استاد قرآن توسط مؤسسه احسن‌الحدیث

دوره تربیت استاد قرآن با محوریت جزء 30 قرآن کریم در دو بخش مقدماتی و پیشرفته و با نظارت سیدمحسن موسوی‌بلده، مؤلف کتاب «حلیةالقرآن» در مؤسسه احسن‌الحدیث تشکیل می‌شود.

این دوره پس از تکمیل ظرفیت برگزار می‌شود و مدت زمان برگزاری این دوره از جلسات، براساس زمان‌بندی از پیش تعیین شده خواهد بود.

رقابت ۲۵۰ نفر در مرحله کشوری مسابقات حفظ و ترتیل جامعةالقرآن

مسابقات قرآن جامعةالقرآن هر سال در دو مقطع استانی و کشوری برگزار می‌شود. مرحله استانی این مسابقات دهه اول تیرماه در شعب برادران برگزار شد و برگزیدگان این دوره به مرحله کشوری که در اصفهان برگزار می‌شود، راه یافته‌اند.

حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء، کل قرآن و جزء 30 قرآن و همچنین قرائت تحقیق، قرائت ترتیل قرآن کریم و نماز از جمله رشته‌های قرآنی مرحله کشوری مسابقات جامعةالقرآن است. آقایی و علی‌اکبر حنیفی و دیگر داوران ممتاز برای داوری این دوره از مسابقات حضور دارند و شرکت‌کنندگان از 30 مرداد تا دوم شهریورماه سال جاری به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

تعهد اتحادیه مؤسسات قرآنی برای آموزش ۶۰ هزار نفر در طرح «۱۴۴۸»

طرح «1448» همزمان با یک‌هزار و چهارصد و چهل و هشتمین سال نزول قرآن کریم و با محوریت حفظ آیات منطبق با سبک زندگی اسلامی و با سهمیه آموزش 60 هزار نفر توسط مؤسسات و خانه‌های قرآن عضو اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی در کشور اجرا می‌شود.

پس از واگذاری طرح به اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، ستاد اجرایی طرح در اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور تشکیل و سهمیه هر استان به اتحادیه مؤسسات قرآنی آن استان ابلاغ شد و طرح از 22 خردادماه آغاز شده است و تا 16 شهریورماه به پایان می‌رسد.

این طرح به صورت نیمه حضوری در مؤسسات و خانه‌های قرآنی شهری و روستایی اجرا می‌شود و فراگیران طی 10 جلسه با آموزه‌های این طرح آشنا می‌شوند.

معرفی «پنجمین جشنواره قرآنی قشم» در نمایشگاه قرآن

یکی از غرفه‌های فعال در بخش نهادها و مؤسسات بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، غرفه «پنجمین نمایشگاه و جشنواره قرآنی قشم» است که در این غرفه مسابقات قرآنی قشم و پوشش بانوان این منطقه به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود.

یکی دیگر از طرح‌هایی که بازدیدکنندگان در این غرفه با  آن آشنا شده و می‌توانند در اجرای آن به این غرفه کمک کنند، طرح «خیر قرآن» است که با هدف نوسازی قرآن‌ها در مساجد، مدارس و مؤسسات قرآنی جزیره قشم از 10 تیرماه تا 14 مردادماه اجرا می‌شود.

نیمه دوم تیر؛ اعلام نتایج آزمون بیست و دومین دوره مسابقات «درس‌هایی از قرآن»

نتایج آزمون بیست و دومین دوره مسابقات «درس‌هایی از قرآن» که فروردین‌ماه برگزار شد، پس از اعلام اسامی برگزیدگان از سوی نمایندگی‌های این برنامه در استان‌ها، نیمه دوم تیرماه در پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی به آدرس www.TarvijeQuran.com اعلام می‌شود.

بیست و دومین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن از مهرماه سال 1392 در تمامی استان‌های کشور برگزار شد، در این برنامه قرآنی که در 30 هزار آموزشگاه در سطح کشور برگزار شد، بیش از دو و نیم میلیون دانش‌آموز در طول 20 هفته در این مسابقات شرکت کردند.

آزمون نهایی این مرحله از مسابقات با حضور بیش از 85 هزار دانش‌آموز، چهارشنبه 27 فروردین‌ماه با همکاری بیش از 60 هزار نفر از فرهنگیان برگزار شد.

حضور مؤسسه روشندلان اصفهان در نمایشگاه قرآن

مؤسسه روشندلان اصفهان یکی از مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور است که با حضور در بخش نهادها و مؤسسات بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، غرفه‌ای را به معرفی فعالیت‌های خود اختصاص داده است.

بازدیدکنندگان با حضور در این غرفه می‌توانند با قرآن‌های با ترجمه در 30 جلد، قرآن‌‌های بدون ترجمه در 10 جلد، مفاتیح‌الجنان در 36 جلد، چاپگر، ماشین تحریر و ... ویژه نابینایان و کم‌بینایان آشنا شوند.

حضور ۸ ساله دارالقرآن خانه کارگر در نمایشگاه قرآن

مؤسسه رسول عصر ثقلین(دارالقرآن خانه کارگر) فعالیت خود را از سال 1385 با دریافت مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی با هدف ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی میان عموم مردم آغاز کرده و تاکنون توانسته به بیش از 300 هزار نفر از کارگران و خانواده‌های آنان در سراسر کشور خدمات دینی و قرآنی ارائه دهد.

طرح «حفظ تلفنی قرآن»، «مفتاح» و «اقرا» از طرح‌های غیرحضوری مؤسسه هستند که علاقه‌مندان با مراجعه به غرفه این مؤسسه در نمایشگاه می‌توانند با آنها آشنا شوند.

captcha