کد خبر: 1425458
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
اشعری:

آموزش و پرورش می‌تواند پایه‌گذار و راهگشای کتابخوانی باشد

گروه ادب: رئیس باغ کتاب تهران درباره مشکل کتابخوانی در کشورمان اظهار کرد: کتابخوانی باید از کودکی نهادینه شود و آموزش و پرورش می‌تواند پایه‌گذار و راهگشای این موضوع باشد.

علی‌اکبر اشعری، رئیس باغ کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره اینکه آثار خریداری شده توسط مردم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و از سوی دیگر اقدامات اثرگذاری در این حوزه انجام نشده است، عنوان کرد: البته باید توجه داشت که کتاب‎هایی را که مردم با انگیزه خریداری می‌کنند، می‌خوانند.
وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب درباره توسعه کتابخوانی در میان اقشار مختلف مردم گفت: آثاری که به کتابخانه‌ها برده می‌شود دو بخش هستند؛ یک بخش آثاری هستند که مردم متقاضی آنها هستند و خرید آن آثار را درخواست کرده‌‌اند که طبیعی است چنین آثاری با اقبال مواجه می‌شود.
اشعری همچنین از آثاری یاد کرد که مورد اقبال قرار نمی‎گیرند و مخاطب بی آنکه بداند و از محتوای اثر اطلاع داشته باشد، نسبت به خرید آن اقدام می‌کند که نتیجه آن همین می‌شود که رغبتی برای مطالعه کتاب نشان نمی‌دهد. این موضوع به ویژه در حوزه دین بیشتر مشاهده می‌شود و کتاب‌سازی در این عرصه خود مزید بر علت است.
وی با اشاره به اینکه کتب دینی بیشتر بر پایه مکررات نوشته می‌شوند، دلیل بی‌رغبتی به چنین آثاری را همین موضوع برشمرد و افزود: این رویکرد سبب شرطی شدن مخاطب نسبت به چنین آثاری می‌شود تا در مواجهه با چنین آثاری، دچار تردید در خرید کتاب شود.
وی با بیان اینکه مبحث توسعه کتابخوانی از مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراتر است، ادامه داد: من بارها گفته‌ام که تا زمانی که حلاوت مطالعه را در کام فرزندان‌مان نریزیم، این موضوع اصلاح نمی‌شود.
اشعری به نقش مدارس اشاره کرد و گفت: وقتی ترم پایان تحصیل فرامی‌رسد، دانش‌آموزان نیز با کتاب‌هایشان خداحافظی می‌کنند؛ این موضوع به این معنی است که خاطره خوبی از کتاب در ذهنشان باقی نمی‌ماند. زیرا همیشه به کتاب با دید تکلیف نگاه می‌کنند، به این معنی که باید با اجبار کتاب را بخوانند تا نمره بگیرند.
این مسئول باغ کتاب افزود: اگر ما نیز بتوانیم مانند بسیاری از کشورها، جریان آموزش را از رابطه مستقیم معلم و دانش‌آموز به رابطه معلم، کتابخانه و دانش‌آموز تبدیل کنیم، این موضوع رفع می‌شود.
وی با تأکید بر توصیه‌های مقام معظم رهبری بر نقش معلم در این باره، اظهار کرد: معلم باید در این حیطه بیشتر از اینکه آموزگار باشد، نقش راهنما را ایفا کند. دانش‌آموز باید برای کشف حقایق به کتابخانه مراجعه کند و علم را با راهنمایی معلم بیاموزد.
اشعری با بیان اینکه چنین رویکردی به توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی کمک بسیار می‌کند، گفت: با چنین روشی، فرزندان ما با لذت کشف حقایق که لذتی بالاست و با مطالعه به دست می‌آید، به کتاب علاقه‌مند می‌شوند.
وی همچنین به نقش والدین در منزل اشاره کرد و افزود: پدر و مادری که اهل مطالعه باشند و در کنار همه وسایلی که در منزل دارند، کتابخانه‌ای هم داشته باشند، می‌توانند بر رویه کتابخوانی فرزندشان نیز اثر بگذارند.
اشعری همچنین به تبلیغات رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها در این باره اشاره کرد و آن را مؤثر برشمرد و اظهار کرد: با این وجود، کلید اصلی حل این مشکل، آموزش و پرورش است؛ چرا که باید از کودکی، کتابخوانی را در وجود افراد نهادینه کرد.
وی ادامه داد: بر این اساس آموزش و پرورش باید شیوه قدیمی معلم و دانش‌آموز را اصلاح کند. هم‌اکنون مدارسی در تهران وجود دارند که با شیوه‌های نوین اداره می‌شوند. در این راستا باید کاری کرد که دانش‌آموز به علم، کتاب و آموختن علاقه‌مند شود و فقط احساس تکلیف نکند.

captcha