به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست تخصصی «حجاب و عفاف، ضرورتها و قواعد» عصر امروز، 14 تیرماه، با سخنرانی فائزه عظیمزاده اردبیلی، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
عظیمزاده اردبیلی با اشاره به رواج شکل جدیدی از زندگی مشترک اظهار کرد: امروزه متأسفانه شاهد زندگیهای «پارتنری» هستیم؛ زندگیهایی که طرفین هیچ نسبت تعهد اخلاقی و حقوقی نسبت به یکدیگر ندارند. در 50 سال گذشته «سیمین دو بووار» زنی بود که 50 سال معشوقه مردی بود که بدون تعهد اخلاقی و حقوقی در کنار یکدیگر زندگی کردند و مرد این زن را پس از 50 سال زندگی، رها کرد و در آنجا بود که «دوبووار» کتاب جنس دوم را به نگارش درآورد و در این کتاب مردان را موجودات دیوستیز خواند.
وی افزود: «سیمین دوبووار» شعار مالکیت تن را مطرح کرد که این شعار روسپیگران شد. درواقع مقوله عفافزدایی به این شکل عجیب از سوی این زن مطرح شد و زنان عالم را به لیبرالیسم جنسی مطلق سوق داد.
معاون پژوهشی پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: اروپا امروز به سمت لیبرالیسم جنسی حرکت میکند و نشانههای این موضوع را میتوان امروزه در ماهوارهها و «مثلث عشقی» شاهد بود. امروزه شبکههای ماهوارهای زنان را به سمت تهییج سکس در جامعه و نداشتن مرزهای اخلاقی دعوت میکنند.
شکست مرزهای خانواده برابر با شکست مرزهای اخلاقی در جامعه است
وی بیان کرد: شکستن مرزهای عفاف خانواده برابر با شکستن مرزهای اخلاقی در جامعه است. درواقع صدها شبکه ماهوارهای بر روی حیازدایی کار میکنند و اگر حیا از رفتار آدم زدوده شد، یقینا انسان به سمت رفتارهای ناهنجاری و غیراخلاقی سوق مییابد.
عظیمزاده اظهار کرد: اولین روزنه، دریچه، طعمه برای به مقصود رسیدن عفافزدایی و حیازدایی در شبکههای ماهوارهای و برنامهریزیهای دشمن از روزنه زن است. آنها میگویند اگر زن را درست نشانه بگیریم، به مقصود خواهیم رسید.
وی افزود: از امام صادق سؤالی پرسیدند مبنی بر اینکه آیا زن در مراتب دوم انسانی نسبت به مرد قرار دارد یا خیر؟ و این امام بزرگوار در پاسخ به این پرسش یک مشت خاک را از روی زمین برداشت و فرمود خداوند ابتدا گل حضرت آدم را گرفت و مشتی دیگر از خاک را برداشت و ادامه داد که خداوند گل وجودی حضرت حوا را هم از آن خاک گرفت. هر دو از یک خاک، نفس واحد و یک جنس آفریده شدهاند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به آیه 35 سوره احزاب گفت: زن و مرد از حقوق یکسان و برابری برخوردارند و جنس دوم معنایی ندارد. درواقع زن و مرد به دلیل نیازها، خواستهها و فطرت متفاوت، حقوقی متناسب با آن نیازها برایشان ترسیم شده است.
وی افزود: اگر جامعهای از سلامت روحی و فکری برخوردار نباشد، قطعا آن جامعه را میتوان به بن بست سیاسی و اقتصادی کشاند. فردی که سالم نباشد، هر کار ناهنجاری را از او میتوانیم شاهد باشیم.
عظیمزاده اظهار کرد: شاخصترین نشانه برتری انسان، جنسیت نیست بلکه تقوای انسان است و باتقواترین انسان پیش خدا، بالاترین رتبه را دارد.
اگر درون پاک باشد باید در ظاهر هم تجلی یابد
وی بیان کرد: عفاف حلقه و مداری بوده که دور انسان کشیده شده است و به نوعی کیفیت نفسانی است. زمانی که میگوییم انسان باید عفیف باشد، چشم و گوش انسان، مدل سخن گفتن، راه رفتن، همسرگزینی، دوستگزینی و تکلم هم باید سنجیده و بر گرد مدار عفاف باشد.
معاون پژوهشی پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) گفت: خداوند در آیه 83 سوره بقره میفرماید که با مردم خوب صحبت کنید و این نشانه عفت حجاب و نماد عفاف است. امروزه گفته میشود که اگر باطن درست باشد، نیازی به ظاهر درست نیست. این تصور غلطی است، زیرا چگونه ممکن است که درون پاک باشد اما ظاهر با تعالیم دینی مطابقت نکند. اگر درون پاک باشد باید در ظاهر هم تجلی یابد.
وی افزود: بالاترین درجه نفاق است، کسی که ظاهرش مطهر جلوه کند درحالی که درون ناپاک باشد.
عظیمزاده اظهار کرد: اگر حیازدایی در جامعه رواج یابد، هم مردان و هم زنان آسیب خواهند دید. اگر این اتفاق رخ دهد قطعا خانواده هم مورد هجمه قرار خواهد گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: نگاه غرب به زن به عنوان جنس دوم، ابزار اقتصادی، تولید، فروش و منبع اقتصادی مطرح میشود.
وی بیان کرد: یکی از شعارهای «سیمین دوبووار» این است که زن به آزادی مطلق نمیرسد و تا زمانی که مادربودن، وفاداری، تعهد، خانهداری، مهر و عشق در خانواده وجود داشته باشد، زنان در حصار مردان در بند هستند؛ در حالی که همسربودن پلههای تعالی برای تکامل دیانت زن و مرد بودن و پدربودن تکامل دیانت مرد در آموزههای دینی مطرح شده است.
عظیمزاده اظهار کرد: نام دیگر سوره نور، سوره عفاف است چرا که این سوره بیشترین موارد کاهش جرائم جامعه را مطرح کرده است.
وی افزود: وقتی در جامعه حصارهای اخلاقی شکسته میشود، عفاف هم زیر سؤال میرود و زمانی که عفاف شکسته میشود، حیا کنار میرود و همه پدیدههای اجتماعی همچون قاچاق زنان و کودکان، همجنسگرایی که نسخه غرب است، شکل خواهد گرفت.
معاون پژوهشی پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: خداوند در آیه 80 سوره نحل قسم جلاله میخورد که خانهای محل امن برای انسانها خواهد بود که والدین عفیف باشند، دروغ نگویند و هتک حرمت در خانواده وجود نداشته باشد. در چنین خانههای که محل عفت و تقوا باشد، محل ورود ملائکه خواهد بود.
وی افزود: لازمه عفیف بودن، صادق بودن است و صادق بودن و طیب بودن دو همسایه دیوار به دیوار است که عفت را در نهاد خانواده تشکیل میدهد.
عظیمزاده اظهار کرد: یک انسان کامل عفیف است چه مرد باشد و چه زن که امیدواریم همه ما در این راه قدم برداریم و راه کمال را طی کنیم.