طیبه پرهیزگار، کارشناس خانواده در بهبهان در گفتوگو با خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: مکانیسم تأثیر سریالهای ماهواره پیچیده و گمراهکننده است چرا که علیرغم این همه نارضایتیها از ماهواره، باز هم استفاده از آن برای افراد در جامعه زیاد است.
وی ادامه داد: نحوه تأثیرگذاری برنامهها و سریالهای ماهواره بر سیستم عصبی و مغزی افراد تأثیر فراوان دارد و طبق تحقیقات بهعمل آمده توسط یکی از دانشآموزان مدارس تیزهوشان تهران فرآیند تأثیر این سریالها بر سیستم عصبی یک فرآیند علمی و ثابت شده است.
این کارشناس خانواده تصریح کرد: طبق این تحقیق کلیه اطلاعات مغزی، محفوظ و به صورت زنجیرهای از اطلاعات متصل به یکدیگر متصل است و به عبارتی حلقههای زنجیره شامل اطلاعاتی است که ارتباط معناداری با حلقههای قبلی و بعدی را تا حدی روشن میکند و در صورتی که بین حلقههای این زنجیره فاصله و شکاف ایجاد شود حلقههای قبلی و بعدی آن تا حدی معنای خود اصلی خود را از دست میدهد.
پرهیزگار افزود: به عبارتی دیگر برای حذف یک سلسه اطلاعات در ذهن، به تدریج میتوان با ایجاد شکافها یا پارگیهای متوالی حلقهها اتصال خود را قطع کرد و این مسئله در آن زمان از ذهن پاک میشود و بدین صورت خاطرات بد و تصاویر زشت را از ذهن شخص پاک میشود.
وی در ادامه یادآور شد: رشته ارتباط با ماهواره را باید به صورت مدام و طی چندین نوبت از هم جدا کرد تا مخاطب به مرور زمان تصاویر ماهواره را از ذهن خود پاک کند.
این کارشناس خانواده بیان کرد: این همان روشی است که در اتاق فکری چندین میلیارد دلاری برای مخاطبان برنامههای مخرب ماهواره مورد استفاده قرار گرفته است و متأسفانه بینندگان ناآگاه تحت تأثیر این روش قرار میگیرند.
وی با توجه به گردانندگان و طراحان این رسانه افزود: به همین راحتی شخصی را از فرهنگ غنی خودش تهی میکنند و با روش دیگری فرهنگ جایگزین را به خورد او میدهند.
پرهیزگار تصریح کرد: این عملکرد در برخی برنامهها، سطحی و اصطلاحاً زیرپوستی و گذرا تأثیر میکند و در برخی موارد به صورت عمقی و ریشهای تأثیرگذار است.
این کارشناس خانواده ادامه داد: در سریالهای ماهواره اگر دقت کرده باشید طی چندین قسمت اولیه سریالها شخصیتهای انتخاب شده برای این هدف بزرگ با فرهنگ شرقی معرفی میشوند و اگر شخصیت سریال زن باشد قطعاً زنی است باوقار، مهربان، منظم، مادری است مهربان، همسری است دلسوز، دختری است عفیف و نجیب و در عین حال زنی زیبا که بسیار ملیح سخن میگوید و به عبارتی اینگونه به مخاطب القا میشود که در این سریالها زن خوب زنی زیبارو و نیکو است.
پرهیزگار تأکید کرد: همین جاست که زیبایی را به عنوان یک اصل اساسی و مهمترین و برترین ویژگی یک زن معرفی میکنند کما اینکه میبینیم مخاطب نیز تحت تأثیرات منفی و تبلیغات، زیبایی را مهمترین ویژگی یک زن در این سریالها برای مخاطب معرفی میکند.
وی ضمن اشاره به شخصیتهای متفاوت سریالهای ماهوارهای، افزود: چنانچه شخصیت سریالهای ماهوارهای مرد باشد قطعاً مردی فداکار، خوش اخلاق، با جذبه و به حدی اهل کار و تلاش و قدرتمند و نیز باطبع خوش قد و قامت و خوش پوش است که مخاطب را با این ویژگی ظاهری جذب میکند.
این کارشناس خانواده افزود: سریالهای ماهوارهای با هر جنسی و شخصیتی که نمایش داده میشود تمام و کمال هستند و نمیتوان ویژگیهای خوب آنها را انکار کرد به خصوص اینکه با انتخاب چهره مناسب، لباس زیبا، رنگهای فریبنده و کلام ملیح برای دیگران به صورت دیداری و شنیداری برای مخاطب و ببینده ایجاد میکند.
پرهیزگار تصریح کرد: با چنین ترفندهای تصویری ببینده کاملاً شیفته شخصیت مذکور سریالهای ماهوارهای میشود و پس از چندین قسمت که این شخصیتها به خوبی در دل و ذهن ببینده جا باز کرد جایگاه بالایی را در مخاطب پیدا میکند و دقیقاً در همین زمان اولین خطا در کردار و رفتار این شخصیت رخ میدهد.
وی گفت: در این هنگام یک عمل و یا یک کلام ضد دینی بروز میکند و یا یک عمل غیراخلاقی مثل خیانت به همسر نمایش داده میشود که این در سریالهای ماهوارهای به وفور دیده میشود که جهت ترویج و عادی سازی روابط دوستی دو جنس مخالف انجام میشود.
این کارشناس خانواده افزود: در این هنگام است که در ذهن مخاطب یک تعارض خاموش ایجاد میشود چرا که قبلاً با جادوی رنگ و تصویر قوه تشخیص و ادراک ببینده مسخ شده است.
وی افزود: شاید این تعارض خاموش مخاطب میتوانست با قوه تفکر به نتیجه صحیح برسد اما قبلاً قوه تفکر با همان لذت بصری از او گرفته شده است.
پرهیزگار تصریح کرد: در این بین مخاطب با شخصیتی در ماهواره مواجه میشود که در نهایت کمال با مشخصههای دینی و فرهنگی یک زن یا مرد خوب تطابق دارد به جز از نظر ظاهر ولی از طرفی دیگر یک عملکرد ناپسند از وی مشاهده میکند و چون قدرت آن را ندارد که با احساس خود مبارزه کند و شخصیت والای ذهن خود را تخریب کند پس آموزههای فرهنگی و دینی خود را محکوم میکند.
وی گفت: این اولین شکافی است که در زنجیره اطلاعاتی محفوضات دینی و فرهنگی ملی اوست که به خود تلقین میکند(اشکال ندارد، اشتباه میکنم، با نامحرم صحبت کنم، دروغ بگویم، با نامحرم نگاه کنم) و کمی آزادتر و راحتتر با مسائل برخورد میکند.
این کارشناس خانواده در پایان یادآور شد: طی چندین سال گذشته این نوع برنامهها با دست گذاشتن بر احساسات دینی مردم تفکرات و اساس اعتقادات و ریشههای فرهنگی و دینی ما را به زیر سؤال کشانده است.