حجتالاسلام والمسلمین مجید حیدریفر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی 93 ـ 94 برپایی این کرسیها با حضور اندیشمندان علوم قرآنی در دستور کار قرار میگیرد.
وی عنوان کرد: کرسیهای نظریهپردازی و نظریهسازی هر ماه یکبار با حضور محققان و اندیشمندان شاخههای مختلف علوم قرآنی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار خواهد شد.
حیدری فر از تشکیل 5 کارگروه تفسیر ترتیبی، موضوعی، علوم قرآنی، حفظ و تجوید و ادبیات قرآنی برای برپایی این کرسیها خبر داد و گفت: برای هر کارگروه ده عضو، دبیر و معاون و ... ایجاد شده و هر کدام موظف به ارایه پیشنهادات خود در این زمینه هستند تا نظریهپردازی و نظریهسازی بر عهده خود آنان باشد.
وی ادامه داد: هم اکنون 250 کلاس تفسیری در حوزه علمیه در حال برگزاری است و با توجه به تعطیلی تابستانی حوزههای علمیه برپایی این کرسیها نیز به دوره تحصیلی جدید موکول شده است.
تفاوت میان نظریهسازی و نظریهپردازی
عضو مجمع عالی تفسیر با بیان اینکه این کرسیها در دو شاخه نظریهپردازی و نظریهسازی تشکیل خواهد شد ادامه داد: مراد از نظریهپردازی آن است که فردی نظریهای ارایه کرده و اندیشمندان دیگر آن را بسط و توسعه میدهند و مبانی آن را تبیین میکنند.
حیدری فر تصریح کرد: نمونه بارز نظریه پردازی در برهان صدیقین فارابی رخ داده است که بعد از طرح این موضوع از سوی ایشان بوعلی سینا آن را پذیرفت و بسط و توسعه داد.
وی افزود: صدرالمتالهین در دورههای بعد این نظریه را با پردازش بهتری بسط داد و آن را در قالب تشکیک وجود عنوان کرد سپس علامه طباطبایی(ره) مبانی آن را روشنتر ساخت.
استاد مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه بیان کرد: در دوره معاصر نیز علامه جوادی آملی در یکی از آثار خود با عنوان براهین مبانی نظریه را به نحو استادانهای تبیین و طرح و بسط کرده است.
حیدری فر در تشریح مفهوم نظریه سازی ادامه داد: نظریهسازی آن است که محقق حرف جدید و تولیدی داشته باشد مانند آنچه حجتالاسلام فیاضی از استادان مجمع عالی حکمت اسلامی درباره وجود اصیل و ماهیت خدا مطرح کرده است.
وی با بیان اینکه تاکنون گفته میشد خداوند ماهیت ندارد و ماهیت با ذات او سازگار نیست گفت: ایشان عنوان کرده است که چه اشکالی دارد که برای خداوند ماهیت قائل شویم همان طور که برای او صفات را قائل هستیم.
ارتقاء فعالیتهای تفسیری قرآن در حوزه
حیدری فر با اشاره دیگر برنامههای مجمع عالی تفسر تصریح کرد: ایجاد بستر مناسب برای تعمیق و توسعه تفسیر قرآن در حوزههای علمیه سراسر کشور، پرورش استادان و مبلغان قرآنی از جمله برنامهها و اهداف مجمع عالی تفسیر است.
وی با بیان اینکه توجه به قرآن در دهههای گذشته در حوزه در حد مطلوب نبوده است، اظهار کرد: درس تفسیر در پایههای مختلف درسی جنبی تلقی میشده است، اما در سال 91-92 جزء دروس اصلی قرار گرفت و روز به روز توجه به آن بیشتر میشود.
عضو مجمع عالی تفسیر با بیان اینکه ایجاد کانونهای تفسیر و برگزاری همایشهای قرآنی از دیگر برنامههای مجمع است، گفت: در سال آینده این درس جزء دروس اصلی پایه نهم و دهم قرار خواهد گرفت.