کد خبر: 1431178
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
حجت‌الاسلام لطفیان:

مؤمن مهدی‌یاور در برخورد با فرومایگان کرامت و شرافت خود را از دست نمی‌دهد

کانون خبرنگاران نبأ: کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در نشست گفتمان دینی «قرآن در تعلیم و تربیت دینی» که در بوستان ولایت تهران برگزار شد، گفت: مؤمن مهدی‌یاور در برخورد با فرومایگان کرامت و شرافت خود را از دست نمی‌دهد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ، حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدیر کانون نویسندگان نماز در گفتمان دینی «قرآن در تعلیم و تربیت دینی» که با همکاری سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای گلستان و ستاد اقامه نماز در بوستان ولایت (منطقه 19) تهران با حضور تعدادی از جوانان و خانواده‌های عضو طرح یاوران نماز برگزار شد، با اشاره به حکمت 46 نهج‌البلاغه امام علی(ع) در مورد روش برخورد با بزرگواران نیازمند و فرومایگان توانگر یا اوصاف کریمان اظهار کرد: یاران حضرت مهدی(عج) کریم هستند و کریم لباس ننگ و عار نمی‌پوشد و ناسزا نمی‌گوید، بردبار و مقاوم است. بخشش او بسیار است و وفای به عهد می‌کند. از حرام دوری می‌گزیند و از عیوب پاک است. اگر نیازمند باشد، اظهار نیاز نمی‌کند اما وقتی دیگران نیازمند شدند، به آن‌ها کمک می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود در مورد روش برخورد با فرومایگان بیان کرد: مؤمن نمازگزار مهدی‌یاور مهدی‌باور در برخورد با فرومایگان مانند آن‌ها نمی‌شود و کرامت و شرافت خود را از دست نمی‌دهد. در متون قرآنی و روایات، صفت فرومایگی و پست بودن را به کافر و صفت بزرگوار و کریم بودن را به مؤمن نسبت داده‌اند. در تاریخ افراد پست شامل یزید بن‌معاویه، رضاخان و صدام و داعش از جمله آنان‌ هستند که پیش از دوران حکومتشان زندگی به دور از اخلاق انسانی داشتند لذا پس از توانگری و به دست آوردن زمام قدرت، درصدد اجرای خواست‌های پست خود برآمدند. مطالعه تاریخ زندگی این‌گونه افراد برای همه می‌تواند عبرت‌آموز باشد.

لطفیان ادامه داد: متولیان قرآنی جامعه باید شرایط اجتماعی را به گونه‌ای فراهم کنند که صالحان و درستکاران فاسد نشوند و افراد فاسد نیز زمینه تعدّی و فسادانگیزی پیدا نکنند. یکی از روش‌های مهم برای رسیدن به این هدف مهم فراهم کردن زمینه رسیدن مردم به حقوق مادّی خود است. افراد فرومایه فقط به فکر منافع شخصی خود هستند و حاضرند همه چیز را فدای منافع خود کنند. اگر قدرت و توان پیدا کنند در رسیدن به اهداف خودخواهانه‌شان لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند.

کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود بیان کرد: هر گاه فرد فرومایه به امکاناتی دست یافت، طغیان می‌کند و برای دیگران ارزش قائل نمی‌شود و تنها راه جلوگیری از طغیان و سرکشی افراد فرومایه ضعیف نگاه داشتن آن‌هاست. اگر چنین افرادی توانمند شوند و به اصطلاح سیر شوند، باید از آن‌ها پرهیز کرد تا شرّ و ضرری از آن‌ها به آدمی نرسد.

وی با اشاره به حکمت 47 نهج‌البلاغه به عنوان شیوه نفوذ دردها، ادامه داد: دل‌های مردم با هم در ابتدا نامأنوس است و آنچه آن‌ها را به هم پیوند می‌زند، پیوستن و انس گرفتن آن‌ها با یکدیگر است. هر گاه به محله‌ای جدید منتقل می‌شویم، احساس غربت می‌کنیم و لذا با آن مأنوس می‌شویم و ارتباط برقرار می‌کنیم.

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم  گفت: از جمله چپزهایی که دل و قلب آدمی به آن‌ها انس می‌‌گیرد، سخن خوب گفتن، معامله نیکو کردن، یاری رساندن به دیگران و خوش‌رفتاری است. عیادت مریض، صله رحم، اهمیت دادن به امور مردم، برآوردن حوائج آن‌ها، احترام گذاشتن، هدیه دادن، سلام کردن، محبّت ورزیدن، گشاده‌رویی، فشردن دست‌ها به هنگام دیدارها و ... از اموری هستند که برای تقویت دوستی در اسلام به آنها سفارش شده است. در این حکمت حضرت به ما می‌آموزد که هر کس خواهان بدست آوردن دوستان بیشتر و نزدیک شدن دل‌های مردم به خود باشد باید با آ‌ن‌ها مهربانی نشان دهد موجودی انعطاف‌پذیر است.

وی در پاسخ به سؤالی ادامه داد: اصطلاح سبک زندگی پیوند نزدیکی با مجموعه‌ای از مفاهیم نظیر فرهنگ جامعه، ذهن، رفتار، معنا، شخصیت، محیط، وراثت، نیاز سلیقه، منزلت و سنّت، کار جمعی، مد و لباس، ارتباط مؤثر، تغذیه، معماری و دکوراسیون، اوقات فراغت، و مدیریت درون دارد.

لطفیان با اشاره به درخت سبک زندگی، بیان کرد: ریشه‌ این درخت حکایتگر کیفیت شکل‌گیری سبک زندگی، ساقه آن حاکی از نگرش‌های اصلی و کلی افراد به خود هستی، دیگران، معضلات و .. است و ‌شاخه‌های آن نیز حاکی از وظایف فردی و اجتماعی است.

وی با اشاره به سبک زندگی و مدل تجویزی قرآن ادامه داد: مهمترین کارکرد پدیده سبک زندگی در عصر ظهور «تغییر نگرش»، «مدیریت احساسات و رفتار»، «هنجارهای معرفی مانند آرایش و پوشش»، «انتخاب فعالیت‌های گذران اوقات فراغت و مدیریت بدن» است.  سبک زندگی یکی از مهمترین متغیرها در دوره مدرنیته است.

کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: با توجه به نقش زن در سبک زندگی امروز، زن رمز و حرکت به سمت اصلاحات اجتماعی است. ماهواره‌ها تلاش می‌کنند ترویج سبک زندگی غربی را با ظاهر شرق‌پسند ادامه دهند. القای پیام‌های لیبرال فمنیستی و لزوم لذّت بردن از دنیا به هر شکل از اهداف دیگر ماهواره‌ها و رسانه‌های غربی است. راهکار اسلام در مقابل تهاجم فرهنگی، آگاهی‌بخشی و بصیریت‌افزایی خانواده‌هاست.

وی با اشاره به زندگی به سبک فیس‌بوک و نقد فیلم‌های هالیوود و عروسک باربی و شبکه تویتر، یوتیوب، گوگل و باب اسفنجی اظهار کرد: فاصله گرفتن از دنیای واقعی، نقض حریم خصوصی، حیازدایی و الگویی برای روابط کاملاً آزاد با هویتی جدید از خطرات شبکه‌های اجتماعی غربی است. وبگاه یوتیوب دریچه‌ای است که از کانال ویدئو انسان‌ها را به هم پیوند می‌دهد.

لطفیان ادامه داد: البته فواید و منافع شبکه‌ای اجتماعی فراوان است. پیشنهاد می‌شود در فضای شبکه‌های اجتماعی و رسانه تنها مصرف‌کننده صرف نباید بود و باید به سمت تولید و توسعه براساس محتوای غنی گام برداشت. باید از حافظه‌ فوری به سمت پژوهش طوری حرکت کنیم. کاربران از حالت انفعالی و مصرف‌‌گرایی خارج شوند. اینترنت با سه ویژگی دسترسی آسان، هزینه اندک و ناشناس ماندان کاربر به اشاعه فحشا و بی‌بند و باری اخلاقی و تحریک جنسی می‌پردازد.

کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: نبود روابط پایدار و صمیمی با دیگران، نداشتن اعتماد به نفس، شکست درعرصه‌های گوناگون زمینه را برای اعتیاد افراد و اینترنت فراهم می‌کند. با اتاق‌های گپ، نوعی آشنایی و همدلی یا همدردی میان کاربران پدید می‌آید. بی‌آنکه احساس ترس یا طرد شدن و یا در معرض داوری بودن وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در عصر شبکه‌های اجتماعی، مرز میان زندگی خصوصی و اجتماعی بسیار باریک است. به محض قرار دادن عکس، ویدئو و اطلاعاتی شخصی در اینترنت دیگر قادر به کنترل تکثیر آن‌ها نخواهید بود چه بسا فردا اطلاعات شما به دست والدین و آموزگار، کارفرما، همسر یا شرکت بازاریابی و یا مجرمان بیفتد. امروز شبکه‌های اجتماعی مردم را به گونه دیوانه‌واری به خود جذب می‌کند که در این زمینه باید راهبردها و مدل جامع شهر قرآن در سبک زندگی مردم تعیین و طراحی شود. زیرا پیش‌نیاز هر تحولی فرهنگ‌سازی است.

لطفیان در پایان در پاسخ به سؤالی در مورد نماز اظهار کرد: نماز و قرآن سبب پیوند با خداست و این پیوند می‌تواند حلاّل مشکلات علمی باشد. نماز و قرآن از مهمترین راه‌های پیوند انسان به منبع تمام علوم است و زیربنای همه علوم و فنون هم توسط خدا و انبیاء(ع) آموزش داده شده است، نماز بر رشد ارزش‌های علمی، توسعه مرزهای دانش و پرورش روحیه ابداع، خلاقیت و نوآوری اثر می‌گذارد. نماز و محافل قرآنی باعث رشد علمی در سایه روحیه جمع‌گرایی، بهره‌دهی و همکاری بهتر می‌شود.

حسن
|
-
|
۱۳۹۳/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۹
0
0
بنده با انسانهای فرومایه سالها مدارا و نصیحت و سپس دوری از انان کردم ولی انها چون گذشت حقیر را میدیدند هرروز گشتاختر میشدند تا جاییکه حتی بدترین الفاظ و تهدیدات را میگفتند و بنده که دیدم از لحاظ قانونی نمی توان کاری کردو اینها نیز هر روز قبیحتر میشدند مجبور شدم بدتراز خودشان که نه ولی ذره ممل خودشان شوم تا کیان خانواده ام حفظ شود
captcha