کد خبر: 1431554
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱

نشست «دعا، تعادل شخصیت و تکریم انسان» در نیک‌شهر برگزار شد

کانون خبرنگاران نبأ: نشست اخلاقی «دعا، تعادل شخصیت و تکریم انسان» با رویکرد شرح دعای افتتاح در نیک‌شهر برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ، حجت‌الاسلام احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیک‌شهر در نشست اخلاقی «دعا، تعادل شخصیت و تکریم انسان» طی سخنانی با اشاره به ضرورت توجه به مدیریت جهادی با انگیزه الهی توانمندسازی خانواده‌ها، وحدت و همبستگی با تکیه بر مبانی دینی افزود: احساس آرامش و مفید بودن از جمله محسنات نیکی برای فرد کمک‌کننده است.

وی با اشاره  به اینکه ماه مبارک رمضان، ماه قرآن، عبادت و خودسازی است، گفت: دعای افتتاح در شب‌های ماه مبارک رمضان قرائت می‌شود و دارای مضامین عالیه از حمد و ثنای الهی، راز و نیاز عارفانه گرفته تا صلوات و درود بر معصومین(ع) و در پایان دعا برای ظهور حضرت مهدی(عج) و تشکیل حکومت کریمه آن امام همام است.

لطفیان ادامه داد: ماه مبارک رمضان، ماه خدا، ماه نزول قرآن، ماه آغاز وحی، ماه برکت و عنایت‌های ویژه خداوند متعال است، ماهی که پیروان حضرت مهدی(عج) با شور و شوق فراوان به درگاه خدا روی می‌آروند و با ادای فرائض و سنن اسلامی مراتب اطاعت و فرمانبرداری خویش را پیشگاه پروردگار بزرگ ابراز می‌دارند تا از این راه به او تقرب جویند و از رحمت‌های گسترده الهی بیشتر و بهتر توشه گیرند و به مقام تقوی نائل شوند.(بقره 183)

استاد دانشگاه آزاد اسلامی نیک‌شهر تصریح کرد: خداوند عزوجل سرچشمه همه رحمت‌ها و خوبیهاست، استفاده از فرصت‌‌های مناسب و بهره‌برداری از شرایط مساعد، رمز موفقیت و پیروزی در جمیع شئون مادی و معنوی است، یاوران مهدی(عج) قسمتی از فرصت ماه مبارک رمضان که نسیم‌های رحمت الهی در آن می‌وزد را به قرائت قرآن، ذکر، دعا و مناجات و راز و نیاز و نماز می‌گذرانند. دعاهای وارده از ائمه معصومین(ع) با مضامین عالیه‌ای که دارند تنها یک مقصد را تعقیب نمی‌کنند، هر کس به اندازه معرفت و استعدادش از دعا و راز و نیاز با خداوند بهره می‌گیرد و حس خداجویی و خداخواهی و عرفان دینی خویش را اشباع می‌کند.

وی با تفسیر آیه 142 سوره نساء /152 بقره/ 191 آل عمران و 186 بقره افزود: از قرآن مجید استفاده می‌شود که یاد خدا از روی بندگی و اخلاص نشانه ایمان است و بالعکس غفلت، کسالت، ریا و ملامت نفاق است، ذکر و یاد خدا حدود و ثغور و اندازه مشخص و معینی ندارد و بی‌اندازه است.( سوره احزاب 41 و 42) خانه‌ای در آن قرآن و دعا خوانده نشود و خدا را در آن یاد نکنند به تدریج برکتش کم می‌شود و فرشتگان از آن دوری می‌کنند و شیاطین در آن حاضر می‌شوند.

لطفیان با تفسیر آیه 6 سوره مدثر «هرگز اعمال صالحی که برای خدا انجام داده‌اید بزگ مشمرید و بر دیگران منت نگذارید» ادامه داد: نیایش و تضرع در جمع و با یاران حضرت مهدی(عج) همنوا شدن به رحمت و استجابت نزدیک‌تر است و بالعکس در مجالس غفلت و لهو و لعب نشستن و با غافلان هم صدا شدن انسان را از رحمت دور و به خشم و قهر الهی دچار می‌کند. یکی از مصادیق بارز و روشن ذکر خدا ترک گناه است. یاران حضرت مهدی(عج) زبان خود را پیش از مشورت کردن و اندیشیدن به سخن نمی‌گشایند و بیهوده سخن نمی‌گویند که اگر در گفتار، زمام اختیار از کف دهد عواقب سوء و زیانباری گریبانگیرش خواهد شد، دعا نشانه نیاز به خداست.

وی با تفسیر آیه 15 تا 17 سوره فاطر و 132 سوره انعام افزود: دعا قضای الهی را بر می‌گرداند. سلاح مؤمن ستون دین و نور آسما‌ن‌ها و زمین است، قضا و قدر الهی مراحلی دارد که دعا می‌تواند مرحله قبل از تنفیذ و امضای آن را متوقف کند. خداوند عزوجل به بنده‌اش لطف فراوانی دارد و همیشه جای آشتی را باز می‌گذارد و از این رو در دعای افتتاح می‌خوانیم «اللهم اذنت لی فی دعائک» خدایا از الطاف تو این است که به من اجازه دعا و گدایی داده‌ای، خداوند هیچ‌گاه در را به روی بنده‌اش نمی‌بنند مگر اینکه بنده خودش درهای رحمت را به روی خود مسدود کند، چنانچه در این دعا می‌خوانیم «حمد و سپاس برای خدایی که درهای رحمتش بسته نمی‌شود که بنده سائل و آرزومندش ناامید بازگردد» توبه، دعا، نماز و انفاق یکی از درهای رحمت الهی است که خداوند آن را به روی بندگانش گشوده است، دعا تنها یک تقاضای شخصی و مناجات فردی نیست، بلکه دنیایی از عرفان، تعلیم و تربیت است. دعاهایی امثال صحیفه سجادیه، مکارم‌الاخلاق، مناجات شعبانیه، دعای عرفه، دعای صباح و ادعیه شب‌های ماه مبارک رمضان به ویژه دعای سحر، هر کدام دریایی از عرفان و معرفت و اخلاق است که به زبان دعا و مناجات ایراد شده است.

استاد دانشگاه پیام نور نیک‌شهر با اشاره به دعای اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ افزود: دعای واقعی آن است که از دل برآید و از اعماق جان نشئت گیرد،  مسلمان با خواندن این دعا هر روز به خود تلقین می‌‌کند که هر کس باید در حد توان تلاش کند، در دنیا گرسنه‌ای و برهنه‌ای نباشد، یاران مهدی(عج) رفاه مردم را بر منافع شخصی و سود مادی ترجیح می‌دهند و تنها به آسایش خود و خانواده نمی‌اندیشند بلکه امکاناتی که خدا داده است را در خدمت بندگان خدا قرار می‌دهند.

وی با تفسیر آیه 47 سوره یاسین افزود: این منطق کافران است که هر کس مسئول کار خود و منافع خویش است و این همان لیبرالیسم مادی  است که اصالت را به فرد می‌دهد و جامعه را ریزه‌خوار می‌داند، محبوب‌ترین فرد نزد حضرت مهدی(عج) کسی است که وجودش برای مردم و اطرافیان سودمندتر باشد و عملا خود را در شادی و غم دیگران شریک کند، باید پیام دعا جدی گرفته شود و گرنه شوخی و لغو است، چرا کالاهایی را که مورد نیاز مردم است گران فروخته شده و یا احتکار شود به قصد آنکه گرانتر بفروشیم، بعد بگوئیم اللهم اشبع کل جائع، خدایا همه بندگان را تو سیر کن، این اشتباه است، این دروغ است و چه بسا موجب غفلت شود، در ماه مبارک رمضان تلاش کنیم تحول و دگرگونی در ما پدید آید و در مقام عمل ثابت کنیم که به راستی اهل دعائیم و شایسته نزول برکات خدائیم، در هنگام دعا فکرمان را مشغول الفاظ و عبارت‌پردازی نکنیم، آنچه محبوب خدا و اهل بیت(ع) است، تضرع و زاری است؛ نه عبارت‌پردازی و روش‌های ساختگی، از آداب دعا رو به قبله بودن، رعایت اعتدال از نظر صدا و آوا ، دعای بدون تکلف، نخواستن امر محال و یا حرام یا گناه و چیز نشدنی، خضوع و خشوع، حسن ظن و یقین به اجابت و مأیوس نشدن، از دعا خسته نشدن، دعا را با حمد و ثنای الهی آغاز کردن، صلوان و درود بر پیامبر(ص) فرستادن، توبه و استغفار پیش از دعا و و رد مظالم است، حقوق مردم باید به آنها برسد و تنها با استغفار جبران نمی‌شود، دل‌ها را شست‌وشو دهید، عباداتی که ترک شده را به جای آورید، از بهترین کارها در ماه مبارک رمضان این است که با بندگان خدا آشتی کنید که خداوند بندگان با گذشت را دوست دارد، یادمان باشد دعای بنده‌ای که در شکمش مال حرام باشد یا مظلمه‌ای نزدش باشد به سوی عرش نمی‌رود.

captcha