کد خبر: 1432515
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
امام‌جمعه نیک‌شهر:

هوی‌پرستی سرچشمه غفلت و بی‌خبری مولد آن است

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام لطفیان با بیان اینکه هوی‌پرستی سرچشمه غفلت و بی‌خبری مولد آن است، گفت: چنان‌چه ذره‌ای هوی در دل داشته باشیم از حق باز می‌مانیم و هرگز به مقصد نمی‌رسیم.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام‌جمعه نیک‌شهر در گفتمان دینی «حیات طیبه در پرتو ذکر اکبر» که با حضور جمعی از جوانان و خانواده‌های‌شان در نیک‌شهر برگزار شد، گفت:  راهپیمایی روز قدس از مصادیق عمل صالح و یادگار ارزشمند امام خمینی(ره) است.

وی با شرح فرازی از دعای افتتاح اظهار کرد: سکوت و تسلیم، کفار را به علو استکبار و برتری‌جویی وا می‌دارد. اگر ما به حقیقت، خدای یکتا را باور کنیم و جز خداوند چیزی را مؤثر ندانیم و همه چیز را در برابر اراده و عظمت و قدرت بی‌پایان او ناچیز بشماریم هرگز در برابر بندگان حقیر خداوند هر چند دعوی برتری و سروی داشته باشند سر تعظیم فرود نیاورده و جز او را نخواهیم پرستید.

استاد دانشگاه آزاد نیک‌شهر با اشاره به اینکه در کتب کلامی و فلسفی متکلمان و فلاسفه الهی توحید را به چهار معنی یا چهار مرتبه توحید ذاتی، صفاتی، افعالی و عبادی تفسیر کرده‌اند، افزود: بر اساس آیه 22 سوره انبیاء، 107 سوره هود و 43 سوره اسراء انسان خود نمونه‌ای از پروردگار خویش است که اگر خود را تا حدودی بشناسد می‌تواند خدای خود را نیز بشناسد.

حجت‌الاسلام لطفیان اظهار کرد: بر اساس آیات 259 سوره انعام، 255 سوره بقره، 78 تا 81 سوره شعرا و 106 سوره یوسف تمام آثار و حرکات به اراده و خواست خداوند پدید می‌آید، پس هرچه می‌خواهید از او بخواهید و به کسی جز او متوسل نشوید، مگر کسانی که او اجازه شفاعت به آنها داده باشد. نه درعالم تکوین و نه در حوزه تشریع هیچ وسیله‌ای و هیچ کسی بدون اذن الهی نمی‌تواند مشکلی را حل کند و آثار تمام موجودات از اوست.

وی ادامه داد: پیروان حضرت مهدی(عج) کسانی هستند که غیر از خدا معبود و پروردگاری در دل و جان‌شان نداشته باشد. بر اساس حکمت 228 نهج‌البلاغه، پیروان حضرت مهدی(عج) هیچ‌گاه به خاطر روزی، پست و مقام و یا به خاطر ثروت در برابر بندگان خدا سر تعظیم فرود نمی‌آورند و خود را ذلیل نمی‌کنند.

امام‌جمعه نیک‌شهر بیان کرد: یاران حضرت مهدی(عج) خواست دل را بر اراده و خواست پروردگار ترجیح نمی‌دهند و چه گناهی بالاتر از این گناه که انسان خدا را فراموش کند و خودپرستی را بر خداپرستی مقدم بدارد.

لطفیان با بیان اینکه هوی‌پرستی سرچشمه غفلت و بی‌خبری مولد آن است، گفت: چنان‌چه ذره‌ای هوی در دل داشته باشیم از حق باز می‌مانیم و هرگز به مقصد نمی‌رسیم. بر اساس آیات 26 سوره صاد، 135 سوره نساء، 71 سوره مؤمنون و خطبه 86 نهج‌البلاغه هوی‌و‌هوس‌های مردم به اندازه‌ای فسادانگیز است که اگر هوی‌و‌هوس انسان‌ها معیار حق و باطل باشد زمین و آسمان در هم ریخته و فساد پهنه هستی را فرا می‌گیرد.

استاد دانشگاه پیام نور نیک‌شهر عنوان کرد: یاران حضرت مهدی(عج) چیزی جز خواست خدا نمی‌خواهند. قلب یاران حضرت مهدی(عج) عرش خدای رحمان است و هرگونه که او بخواهد آن را می‌گرداند و این جبر نیست، بلکه کمال اختیار است. یاران حضرت مهدی(عج) اراده و اختیار خود را در اختیار خدا قرار داده‌اند و افزون بر اعتقاد قلبی و ایمان به خدا در مقام عمل نیز رفتار خداگونه دارند.

وی افزود: یاران حضرت مهدی(عج) به اراده و اختیار، زمام اختیار به خدا سپرده‌اند و از دیگران بسی آزادتر و آزاده‌ترند و این نه جبر اشعری و نه تفویض معتزلی است بلکه «امر بین امرین» است.

لطفیان با توصیف زندگی حضرت معصومه(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شاهچراغ شیراز، اظهار کرد: اولیا خدا مهبط و فرودگاه اراده خداوند هستند و مقدرات الهی از مجرای اراده آنها به دیگران افاضه می‌شود؛ یعنی یاران حضرت مهدی(عج) چیزی جز خواست خداوند نمی‌خواهند پس هر چه می‌خواهند خواست خداست و خداوند آنها را واسطه فیض و مظهر اراده خود قرار داده است.

وی با تفسیر آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» از تفسیر نور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، بیان کرد: ای انسان، خدا تو را آزاد آفریده که در بند نباشی پس چرا در بند هوی‌و‌هوس خود و دیگران گرفتار شده‌ای. خداوند تو را مختار آفریده که مقهور دیگران نباشی. بر اساس آیه 60 سوره یاسین، آیه هفتم سوره زمر و آیه اول سوره محمد(ص)، شیطان و طاغوت در وسط راه گم می‌شوند و به منزل نمی‌رسند و سرانجام به تبع اعمالشان سرگردان و گمراه شده و از هدف باز می‌مانند.

امام‌جمعه نیک‌شهرعنوان کرد: یاران حضرت مهدی(عج) معتقدند آن که کارشان را اصلاح می‌کند و ضامن سعادت و ضامن روزی و حافظ مقام پست‌شان است تنها خداست.
وی با تفسیر آیه 59 سوره نساء و آیه 54 سوره اعراف به موضوع تدبیر الهی در عالم اشاره کرد و گفت: مجموعه عالم هستی همانند کشوری است که افزون بر اجتماع به نظم، تدبیر، قانون و مقررات نیازمند است.

استاد دانشگاه آزاد نیک‌شهر با تفسیر آیات 81 تا 83 سوره یاسین، 117 سوره بقره، 47 سوره آل عمران، 73 سوره انعام، 40 سوره نحل، 35 سوره مریم و 68 سوره مؤمن(غافر) افزود: منظور از جمله «کن فیکون» این نیست که خداوند با زبان و گفتار فرمان می‌دهد بلکه منظور این است که هرگاه اراده خدا به چیزی تعلق گیرد بی‌درنگ و بدون نیاز به چیز و علت دیگری آن چیز موجود می‌شود.

حجت‌الاسلام لطفیان ادامه داد: بر اساس آیه 50 سوره قمر، 82 سوره یاسین و 47 سوره آل عمران، امر الهی همان‌گونه که خداوند خواسته بدون راوع و مانع و بدون درنگ در ظرف خودش وجود خارجی پیدا می‌کند؛ پس امر خداوند بر دو چیز تعلق می‌گیرد 1)خلقت و 2) تدبیر. امر تدبیری نیز به دو گونه تکوینی و تشریعی است.
وی افزود: وقتی خداوند موجودی را آفرید، هیچ‌گاه این موجود از ذات اقدس الهی و ارداه پروردگار متعال جدا نخواهد شد؛ چنان که ارتباط میان پدر و فرزند قابل فسخ و نسخ نسیت.

امام‌جمعه نیک‌شهر با بیان اینکه نماز هدایت‌گر انسان در جهت‌دهی به او در تمام ابعاد زندگی است، یادآور شد: نماز متعالی‌ترین سبک زندگی، رمز پیوند و ارتباط صحیح آدمی با پروردگار و همنوعان است و در بین رهنمودهای و تکالیف دینی نماز به‌عنوان راهبردی محکم و کاربردی، تأثیر بسزایی در سبک زندگی ایرانیان و مسلمانان دارد.

captcha