اقامه‌کنندگان نماز جمعه در جهرم پیشگامان مجاهدت علیه ظلم و ظالم بوده‌اند
کد خبر: 1433656
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۰
حجت‌الاسلام دژکام:

اقامه‌کنندگان نماز جمعه در جهرم پیشگامان مجاهدت علیه ظلم و ظالم بوده‌اند

خبرنگاران افتخاری/ عبدالرحمن رحمانیان: امام‌جمعه جهرم در اولین همایش تجلیل از خادمان نماز جمعه در این شهرستان گفت: اقامه‌کنندگان نماز جمعه در جهرم پیشگامان مجاهدت علیه ظلم و ظالم بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مردادماه هر سال فرصتی است که به بهانه اقامه اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور، برکات و دستاوردهای این فریضه سیاسی، عبادی بازگو شود.

به همین مناسبت و با توجه به سابقه یک قرن اقامه نماز جمعه در جهرم، صبح روز شنبه، چهارم مردادماه، به همت ستاد نماز جمعه جهرم همایشی با حضور امام‌جمعه، مسئولان و خادمان ستاد نماز جمعه این شهر در شبستان شهدای مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دژکام، امام‌جمعه جهرم در این همایش در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله شیخ حسین شب زنده‌دار جهرمی(ره) که بامداد شنبه، چهارم مردادماه دعوت حق را لبیک گفت، اظهار کرد: امروز برای همه شهرستان جهرم و حوزه‌های علمیه ایران روز مصیبت و عزا شد.

وی افزود: بسیاری از علمای بزرگی که الآن به عنوان نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌های کشور حضور دارند از شاگردان آیت‌الله شب زنده‌دار هستند. بزرگمردی از شهر ما چشم فرو بست که مایه افتخار ما در حوزه علمیه بود.

دژکام ابراز امیدواری کرد: جهرم همچون گذشته که گوهرپَرور بوده و چهره‌هایی چون آیات شب زنده‌دار و شریعتمداری و ... را به جهان تشیّع تقدیم کرده است، از این پس نیز شاهد گوهرهای تابناکی از چهره‌های روحانیت جهرم در حوزه‌های علمیه قم باشد.

امام‌جمعه جهرم در ادامه سخنان خود این همایش را برای گرامیداشت خادمان نماز جمعه ذکر کرد و ضمن تشکر از حاضران در همایش، انقلابی بودن را ویژگی اصلی نمازهای جمعه جهرم در قبل از انقلاب بیان کرد و گفت: اقامه‌کنندگان نماز جمعه در جهرم پیشگامان مجاهدت علیه ظلم و ظالم بوده‌اند.

دژکام مصلای نماز جمعه جهرم را حاصل زحمات امام‌جمعه فقید جهرم، آیت‌الله سیدحسین آیت‌اللهی(ره) دانست و گفت: برای شکل‌گیری ستاد نماز جمعه بیش از 30 سال زحمت کشیده شده است.

وی با اشاره به برخی حساسیت‌ها، گفت: زمین این محل، قبرستان بوده است که بیش از 40 سال است که کسی در آن دفن نشده ولی زمین آن وقف برای قبرستان نبوده پس این محل زیر نظر اوقاف نیست و مربوط به شهرداری بوده است که شهرداری نیز این محل را برای اقامه نماز جمعه درنظر گرفته و مراحل قانونی آن نیز طی شده است.

وی همچنین، از برخی افراد ناوارد در این زمینه که گاهی اظهار نظرهایی دارند که انسان را در مقابل علما و متدینان و محترمان بزرگ جهرم شرمنده می‌کند، انتقاد کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اهمیت دادن مردم جهرم به نماز جمعه و استقبال آن‌ها در طول سال‌ها را یادآور شد و گفت: امروز در چهار نقطه شهرستان، نماز جمعه اقامه می‌شود و تصمیم داریم در بخش سیمکان جهرم نیز این فریضه را اقامه کنیم.

امام‌جمعه جهرم در ادامه ضمن تشکر از خیّران و کسانی که به مجموعه نماز جمعه کمک می‌کنند خواستار استمرار این کمک‌های مردمی شد و با اشاره به هزینه‌های بالای ستاد و با توجه به نظر مقام معظم رهبری در زمینه بزرگ بودن کارها در دو مورد حوزه‌های علمیه و نماز جمعه که کمک‌های مردمی به تنهایی کافی نیست، خواستار کمک‌های دولت برای خدمت‌رسانی بیشتر به نمازگزاران و مجموعه نماز جمعه شد.

وی اظهار کرد: البته این کمک به معنای دولتی شدن این مجموعه نیست چون این مجموعه متعلق به امام زمان(عج) و روحانیت به عنوان خدمتگزاران آن حضرت است.

در این مراسم همچنین، حجت‌الاسلام ضرغام امیری، مسئول ستاد نماز جمعه جهرم با ارایه گزارشی از بخش‌های مختلف مجموعه مصلای جمعه از جمله شبستان‌ها، مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امامزاده شاه حاجات، ساختمان اداری و دفتر امام‌جمعه، بازارچه و مجتمع تجاری، زمین چمن ورزشی، پارکینگ خودرو، مهدکودک و ... گفت: مهمترین مسئله که در این مجموعه و ستاد باید پیگیری شود مواردی است که به اقامه نماز جمعه مربوط می‌شود که از جمله تهیه امکانات و خدمات برای این فریضه الهی و ... هستند.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از هزینه‌هایی که در این مجموعه صورت گرفته اشاره کرد و گفت: اعتبارات و جمع‌آوری‌های مالی که از خیّران و مردم صورت می‌گیرد تنها برای ساختمان مصلا و اقامه نماز جمعه هزینه می‌شود و دفتر امام‌جمعه، مدرسه علمیه و مجموعه تجاری مستقل از این منابع مالی است.

امیری از مشکلات و نیازها از جمله تأمین برق، شبکه آب، وضو خانه بانوان، پارکینگ خودرو و ... نیز سخن گفت و خواستار کمک خیّران و مردم و مسئولان در این زمینه شد.

وی از ادارات و دستگاه‌هایی که در برپایی نماز جمعه ستاد را یاری می کنند تشکر کرد و در زمینه بحث  تبلیغ و تشویق برای شرکت در نماز جمعه از طرق مختلف از جمله فضای مجازی، پیامک، رادیو اینترنتی و ... سخن گفت.

امیری وظایف بخش اداری را نیز مورد اشاره قرار داد و خدمتگزاری افتخاری در رابطه با اقامه نماز جمعه را از همگان خواستار شد و با اشاره به استقبال چند هزار نفری در جمعه‌های عادی و تا بیش از20 هزار نفری در جمعه‌های خاص مانند روز قدس و ...، همچنین، برگزاری مراسم دیگر همچون یادواره شهدا، شب‌های قدر و ... در این مجموعه، از مسئولان دولتی خواست که به این مجموعه از نظر اعتبار نگاه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به اذعان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به کم‌نظیر بودن نماز جمعه جهرم و قابل اجرا بودن این مدل در سراسر کشور، از مردم خواست که ضمن کمک‌های مالی در تبلیغ برای شرکت باشکوه تر در نماز جمعه تلاش کنند.

امیری با یادآوری ویژگی‌های حجت‌الاسلام دژکام در علمیت، تدبیر، مردم‌داری و ... از وی به عنوان نعمت برای جهرم یاد کرد و احترام به شخصیت ایشان و قدردانی این نعمت را شرکت گسترده در نماز جمعه و همراهی با امام‌جمعه ذکر و بر استمرار برگزاری این همایش در آینده جهت استفاده از نظرات و پیشنهادات تأکید کرد.

همچنین، در ادامه نیز نماینده شهرستان در مجلس با تسلیت ارتحال آیت‌الله شب زنده‌دار جهرمی از آن عالم ربانی به چهره‌ای جهانی یاد  و در ادامه مطالبی در رابطه با ویژگی‌های نماز جمعه در رابطه با مسایل سیاسی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و ... ارائه کرد.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این همایش نیز چند نفر از خادمان و پیشکسوتان نماز جمعه شهرستان جهرم با اعطای لوح و جوایزی تجلیل شدند.

captcha