حامد محمدی، کارگردان فیلم سینمایی «فرشتهها با هم میآیند» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره چگونگی ساخت این فیلم سینمایی اظهار کرد: سال پیش تصمیم گرفتم که اولین فیلم سینمایی خود را کارگردانی کنم، کاری که متناسب و بر مبنای خواست، سلیقه و نوع نگاهی که من به سینما دارم تولید شود. در این زمینه، طرحی هم در دست داشتم که به منوجهر محمدی (پدرم) پیشنهاد کردم. وی بر این عقیده بود که زمان برای تولید چنین کاری هنوز فرا نرسیده، چون ممکن است آستانه تحمل مدیران به آن اندازه نباشد تا کاری با مضمون مورد نظر ساخته شود، پس چند طرح دیگر به وی پیشنهاد کردم که یکی از این طرحها مورد پسند قرار گرفت و تبدیل به «فرشتهها با هم میآیند» شد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا در این فیلم به روحانیت پرداخته شده، گفت: تصور من این است که در سینما بیش از اینکه به لباس نگاه شود باید به حرفهایی که در آن زده میشود توجه کرد، اما اینکه چرا من در «فرشتهها با هم میآیند» یک روحانی را محور کارم قرار دادم، دلیلش این بود که میخواستم پیام مورد نظر بهتر و بیشتر در ذهن مخاطبان باقی بماند، چون فکر میکنم در این لباس ماندگاری حرفها و پیامها بیشتر است.
این کارگردان نحوه همکاری همایون اسعدیان را در «فرشتهها با هم میآیند» چنین توضیح داد: با توجه به دستورات وزارت ارشاد که میبایست هر فیلمساز فیلم اولی از مشاوره یک سینماگر با تجربه بهره برد، من افتخار همکاری با همایون اسعدیان را پیدا کردم، البته در «طلا و مس» به عنوان فیلمنامه نویس با وی همکاری داشتم، اما در این کار جنس همکاری فرق داشت. اسعدیان در مرحله نگارش فیلمنامه کمکهای بسیاری به من کرد. در زمستان سر صحنه فیلمبرداری نیز 3 جلسه حضور داشتند. در مرحله تدوین هم از نظرات وی استفاده لازم را بردم، اما این همکاریها دلیلی بر این امر نیست که این کار شبیه «طلا و مس» است.
تفاوت شخصیتها در «طلا و مس» و «فرشتهها با هم میآیند»
وی اضافه کرد: البته در زمان نگارش «طلا و مس» یک سری مسائل جا مانده بود که در «فرشتهها با هم میآیند» سعی کردم به نوعی آنها را پوشش دهم. نکته دیگر اینکه نوع لباس هیچ دلیلی بر شباهت شخصیتها نیست، چون اگر این ملاک بود باید تمام فیلمهای دفاع مقدس را شبیه هم قلمداد کرد. مطلب اصلی که در این فیلم میخواستم بگویم این بود که میشود با تمام مشکلاتی که در جامعه وجود دارد کانون خانواده را حفظ کرد. این حرف در شرایطی است که در جامعه امروزی این حوزه به شدت با احساس خطر روبروست، حتی میتوان گفت ممکن است در آینده فرزندان با واژههایی چون خاله و یا دایی تنها در کتابها رو به رو شوند.
محمدی در پاسخ به این سوال که برخی ها معتقدند وی روحانی را فارغ از گرایشات سیاسی ترسیم میکند، گفت: من در این کار از روایات و احادیث بسیاری استفاده کردم تا بتوانم تا حدودی به روشهای زندگی بزرگان نزدیک شوم. برای همین در این فیلم هم روحانی فیلم ما فردی بود که برای گذران زندگی خود کار میکرد. این مسئله نیز به هیچ وجه مخالف با رسالت هدایتگری آنها نیست، همان گونه که ائمه ما در کنار هدایت امت، کار هم میکردند. با این توضیح نمیدانستم آنها که فکر میکنند این فیلم نگاهی درست به روحانیت ندارد باور خود را بر چه مبنای به دست آوردهاند.
فیلمنامه نویس «حوض نقاشی» تاکید کرد: در فیلم «فرشتهها با هم میآیند» منبر روحانی فیلم عمل وی است، یعنی با رفتار و کرداری که در زندگی خود دارد نشان میدهد به آن چیز که میگوید معتقد است.
وی در پایان درباره نحوه انتخاب بازیگران فیلم هم بیان کرد: من در فیلم به دنبال نشان دادن یک روحانی بودم که شیرینی خاصی در رفتارش وجود داشته باشد، بنابراین از همان ابتدا به جواد عزتی فکر میکردم چون میدانستم که جنس بازی و سیمای وی چنین خصیصهای را داراست. درباره نازنین بیاتی نیز به دنبال فردی بودم که خیلی عنوان نابازیگر را نداشته باشد و سابقه بازی نیز داشته باشد، بنابراین با توجه به کاری که از نازنین بیاتی دیده بودم و با توجه به شرایط سنی این بازیگر، وی را برای این کار انتخاب کردم.