کد خبر: 1436034
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
عظیمی میرآبادی:

حمایت از سینمای مقاومت تنها به ساخت آثار ختم نمی‌شود

گروه هنر: جشنواره مقاومت و دفاع مقدس برای برگزاری بهتر باید در محتوا و کیفیت رشد کند، در ضمن حمایت از این سینما نباید تنها به ساخت خلاصه شود.

مهدی عظیمی میرآبادی، تهیه‌کننده سینما و مدیرعامل موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که فیلم‌ها باید از نظر محتوایی و کیفی برای حضور در جشنواره مقاومت مورد توجه قرار گیرند، افزود: اگر این دو مقوله مورد توجه قرار نگیرد تلاش‌های جشنواره بی‌ثمر خواهد بود، ضمن این‌که جشنواره باید بر مبنای تولید طراحی شده باشد و جهت‌دهی جشنواره باید بر مبنای واقعی باشد تا براساس آن فیلم بسازیم. در کلامی دیگر علی‌رغم زحماتی که برگزارکنندگان برای جشنواره مقاومت می‌کشند اگر به این دو نکته توجه نشود جشنواره بیشتر تبلیغاتی می‌شود و نتیجه‌ای برای جامعه سینمایی در بر نخواهد داشت.

وی افزود: اگر می‌خواهیم  این جشنواره‌ها به طور موفق در کنار هم قرار گیرند باید با قاعده مشخصی در یک پیکره قرار داشته باشند و متاسفانه این موضوع در جشنواره‌های کشور گم و تبدیل به حلقه مفقوده شده است، هرچند در حوزه جشنواره‌ها، جایگاه جشنواره مقاومت و دفاع مقدس خیلی بهتر است. نکته دیگر این‌که جشنواره فیلم مقاومت باید براساس تصمیم درست، منطقی و همسو با شرایط و اهداف مورد توجه قرار گیرد و استراتژی‌ها تا جایی تغییر کند تا به نقطه مطلوب برسیم در غیر این صورت تنها جشنواره‌ای برگزار شده که در آن آثار مورد ارزیابی قرار گرفته و عده‌ای دور هم جمع شده‌اند، بنابراین باید دقت کرد تا از این موضوع پرهیز شود.

عظیمی میرآبادی با بیان این‌که سینما موضوعی پیچیده و حساسی است، گفت: سینما یکی از موثرترین رسانه‌هاست و طبیعتا، قدرت‌های جهانی و استکباری با توجه به سینما اهداف خود آن را پیگیری می‌کنند و به جایگاه‌های قابل توجهی می‌رسند. همچنین در برخی کشورها، سینما از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، اما در کشور ما متاسفانه به دلایل متعدد سینما مقوله‌ای است که نه تنها تاثیر مطلوب نداشته، بلکه حرکت رو به جلویی هم نداشته است.

معاون سابق رئیس سازمان سینمایی درباره ارزیابی عملکرد جشنواره نیز بیان کرد: دبیران 12 دوره قبل باید ببینند اهدافی که در دوره‌های قبلی نوشتند و بحث کردند آیا نسبت به این اهداف حرکت رو به جلویی داشتند که در این صورت موفق بوده‌اند و در غیر این‌صورت در برنامه‌هایشان باید تجدیدنظر کنند. در ضمن یکی از مهمترین اهداف جشنواره مقاومت این است تا میزان توجه روی موضوع را در جشنواره ارزیابی کنند و متوجه شوند که تا چه اندازه مطلوب بوده است و اینکه تا چه اندازه در جامعه سینمایی از نظر تولید فیلمنامه و نمایش موفق بوده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: شاید به جرات به توان گفت که ماجرای انقلاب اسلامی و موضوع دفاع مقدس با قضیه عاشورا محور مشترکی دارند که آن محور مشترک مربوط به «مقاومت در برابر استکبار» است. حال می‌تواند این نشانه‌های استکبار در افراد خودش را نشان دهد یا ممکن است در ساختارها و یا در دولت‌ها و حکومت‌ها تجلی پیدا کنند.

عظیمی به مطلب فوق اضافه کرد: یک مقطعی بحث بود چرا از فیلم‌های دفاع مقدس پشتیبانی لازم نمی‌شود اما بعد دیدیم که از یک فیلمی نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان پشتیبانی نظامی شد، اما خروجی آن خروجی نبود که بتواند مخاطبین حتی متوسطی را جذب کند، لذا همیشه پشتیبانی، نتیجه‌اش به ساخت فیلم‌های خوب نمی‌انجامد. پس برای ساخت یک فیلم خوب باید شرایط زیادی محقق شود.

این مدیر اسبق سینمایی در پایان بیان تصریح کرد: فیلمنامه یکی از عناصری است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اما عنصر دیگر، بحث سیاست‌گذاری در مورد سینمای دفاع مقدس و رابطه ارگانیک و منظم با نهادهایی است که در مورد سینمای دفاع مقدس تصمیم گیری می‌کنند که گاهی این تصمیم‌گیری‌ها با همدیگر هم در تضادند در حالی که باید با همدیگر هماهنگ باشند. از سوی دیگر باید منابع مالی منظم و معینی برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدس تعریف شود و به گونه‌ای نباشد که برای یک فیلمی، حداقل بودجه هم داده نشود، اما به یک فیلم دیگر، چند برابر هزینه داده شود، لذا تعریف سینمای دفاع مقدس از الزامات برنامه ریزی کشور است که هنوز اتفاق نیفتاده و خیلی دیر شده است.

captcha