به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) شعبه شرق آسیا، فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن تولید، نگهداری و استفاده از سلاحهای میکروبی، شیمیایی و هستهای که از آنها به عنوان سلاحهای کشتار جمعی تعبیر میشود در میان روحانیون اهل سنت مالزی نیز با استقبال مواجه شده است.
در این زمینه حاج محمد عبدالحمید، رئیس مجمع مشورتی سازمانهای اسلامی مالزی معتقد است جایز نبودن استفاده از سلاحهایی که امروزه به آنها کشتار جمعی اطلاق میشود ریشه در آیات و روایات و نیز سیره رسول اکرم (ص) دارد.
وی همچنین بر این عقیده است که در فقه اهل سنت اگرچه داشتن توانمندی نظامی در مقابل دشمنان برای بازدارندگی و مقابله به مثل مورد تأکید قرار گرفته است، اما استفاده از این نوع سلاحها بر علیه انبوه انسانهای بیگناه جایز نیست، چون دامنه کشتار آنها محدود به میدان نبرد نبوده و افراد بیگناه را هم قربانی میکند، لذا اغلب فقهای اهل سنت آنرا جایز نمیدانند و حتی در بسیاری از موارد آن را حرام میدانند.
با نگاهی به دیدگاههای علمای اهل سنت در مالزی در زمینه حرام بودن استفاده از سلاحهای کشتار جمعی میتوان اشتراکات زیادی را در دیدگاه فقهی آنان و آموزههای فقهی شیعه در این زمینه مشاهده کرد. هرچند علمای اهل تسنن در مالزی به وجود نحلههای مختلف فکری درباره مباح، جایز و یا حرام بودن سلاحهای کشتار جمعی اشاره می کنند، اما اغلب در اصل حرام بودن کشتن انبوه بیگناهان که ویژگی اصلی سلاحهای کشتار جمعی است متفقالقول هستند.
در این راستا حاج عبدالغنی شمسالدین، از علمای مالزی نیز معتقد است: اگر به سیره رسول اکرم مراجعه کنیم میبینیم که پیامبر اسلام(ص) جز در موارد خاصی دستور تخریب ساختمانهای کفار را نمیدادند. وی حتی از بین بردن درختان و مسموم کردن آب آشامیدنی بلاد کفر را جایز نمیدانستند. از سوی دیگر در اسلام اصلی داریم بنام «اعتداء» در این باره «وهبه زحیلی»، از متفکران اهل تسنن، کشتن غیر نظامیان، مانند کودکان، زنان، پیران، تخریب خانهها، قطع درختان، و به آتش کشیدن زراعتها را جزء مصادیق اعتدای حرام میدانند و این نشان میدهد که در فقه اهل سنت کشتار جمعی و سلاحهایی که دارای این قابلیت هستند جایز نیست.
یادآور میشود، یکی از مباحث مهمی که در رابطه با برنامه هستهای جمهوری اسلامی وجود دارد، فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران درباره ممنوعیت و تولید سلاحهای هستهای و استفاده و اشاعه آنها است، که طی سالهای اخیر وارد ادبیات دیپلماتیک و سیاسی ایران شده و علاوه بر توجه مسؤلان داخلی، مورد توجه خاص جامعه بینالمللی هم قرار گرفته است.
در واقع، نگاه سازندهای که جمهوری اسلامی به فتوای مقام معظم رهبری در زمینه حرمت سلاحهای هسته ای دارد، به شدت مورد استقبال طرفهای غربی نیز قرار گرفته است. به طوری که تقریباً تمام شش کشور طرف مذاکره با ایران، بر اهمیت آن تأکید داشته و آن را بسیار ارزشمند ارزیابی کردهاند، که بایستی از آن به عنوان ظرفیتی مؤثر یاد کرد که موجب شکلدهی به همکاریهای گسترده بینالمللی برای خلع سلاح جهانی و جلوگیری از اشاعه سلاحهای هستهای میشود.