به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) کامران باقر لنکرانی، رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت روز گذشته در کنگره بینالمللی سلامت و رسانه با اشاره به ارسال 110 مقاله علمی و پژوهشی به دبیرخانه کنگره یاد شده، گفت: ارتقای سلامت از اهداف مهم نظام سلامت است.
لنکرانی با تاکید بر اینکه 90 درصد مردم دنیا فاقد سواد سلامت هستند و بسیاری از پیامهای سلامت را به خوبی دریافت نمیکنند، گفت: ارتقای سواد سلامت مهم ترین روش برای ارتقای سلامت در کوتاه مدت است بنابراین باید از ظرفیت رسانهها برای ارتقای سلامت، اصلاح رفتار مردم و بهبود خود مراقبتی استفاده کنیم.
وزیر اسبق بهداشت خاطرنشان کرد: اگر ارتباط میان سلامت و رسانه همراه با هوشیاری باشد مسلما بستری مناسبی برای ارتقای سلامت خواهد بود ولی اگر نسبت به این مهم غفلت شود به نظام سلامت آسیب خواهد زد.
وی موثرترین رسانه برای آگاه سازی گروه پرخطر کودکان و جوانان را رسانه تصویری دانست و گفت: طبق بررسی صورت گرفته حدود 65 درصد گروه سنی 6 تا 15 جمعیت شهری و 56 درصد جمعیت روستایی روزانه بیش از دو ساعت از زمان خود را مشغول تماشای تلویزیون هستند بنابراین باید به درستی از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه بار بیماریهای غیرواگیر در حال افزایش است، تصریح کرد: امروزه در کشور با بحران چاقی در کودکان و نوجوانان مواجه هستیم که در این اپیدمی چاقی برخی رسانهها نیز نقش منفی داشتهاند به طوری به ترویج کم تحرکی، تغذیه ناسالم و... دامن زدهاند.
براساس گزارش ایکنا، فاطمه رخشانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه رسانه به عنوان آموزش دهنده، حامی، ارتقا دهنده و مکمل میتواند به خوبی نقش ایفا کند، گفت: تغییری که در ابتدا از سوی رسانه حاصل خواهد شد کوتاه مدت خواهد بود اما اگر رسانه را با آموزشهای چهره به چهره تلفیق کنیم مطمئنا میتوانیم انتظار تغییرات بلندمدت را داشته باشیم.
رخشانی از حامی بودن رسانهها سخن به میان آورد و افزود: رسانهها به عنوان حامی میتوانند پیامهای سلامت را در جامعه تقویت کنند و از تغییرات بهداشتی حمایت کنند و برای اینکه آن تغییر ماندگار بماند میتوانند جامعه را تشویق کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: به طور کلی رسانه به عنوان آموزش دهنده و حامی تغییر سبک زندگی فعالیت میکند و از آن به عنوان مکمل و ارتقا دهنده برنامههای سلامت میتوان استفاده کرد.
وی فرد، شبکه، سازمان و اجتماع را به عنوان سطوح مختلف مداخلات معرفی کرد و گفت: ما باید اتاق فکرهایی در وزارت بهداشت با رسانهها داشته باشیم که دائما به ارزیابی مخاطبان بپردازند.