مسجد نیویورک؛ مأمنی برای پیروان ادیان الهی
کد خبر: 1438605
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰

مسجد نیویورک؛ مأمنی برای پیروان ادیان الهی

گروه بین‌الملل: مسجد مالکوم ایکس در منطقه هارلم نیویورک که سال‌ها پیش محل گردهمایی سیاهپوستان مسلمان آمریکا بود، امروز به مأمنی برای نژادها و ادیان مختلف تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، مسجد مالکوم ایکس در سال 1956 به عنوان مرکزی برای سخنرانی‌های مالکوم ایکس که یک فعال مسلمان سیاه‌پوست و مدافع حقوق انسانی و حقوق سیاهپوستان آمریکایی بود، تأسیس شد.

امروز با گذشت چند دهه، این مسجد با گنبد سبز رنگش در بولوار مالکوم ایکس پذیرای پیروان ادیان مختلف است.

اولین نمود آغوش باز مسجد مالکم ایکس زمانی بود که سردر یک کلیسا در نزدیکی این مسجد تخریب شد و به مسیحیان این منطقه اجازه داده شد که برنامه هفتگی خود را در این مسجد برگزار کنند.

گروهی از یهودیان این منطقه نیز که از داشتن کنیسه محروم هستند، به این مسجد می‌آیند.

میا سیمرینگ، یکی از مسیحیان ساکن در منطقه هالم می‌گوید: هنگامی که کلیسا خراب شد، این مسجد نه‌تنها مکانی برای عبادت در اختیار ما گذاشت بلکه امام مسجد برای جا دادن به ما اقدام به بازسازی مسجد کرد و هیچ هزینه‌ای نیز دریافت نکرد.

«شفرد لی»، کشیش این کلیسا می‌گوید: خدا را به خاطر وجود این افراد شکر می‌کنیم که به مدت سه سال پذیرای ما بودند.

مالکوم ایکس، رهبر گروه «ملت اسلام» در آمریکا بود که با فعالیت‌های مدنی و اجتماعی و سخنرانی‌های خود سعی داشت تا حقوق انسانی سیاهپوستان آمریکا را به آنان بازگرداند. وی در سفر حج نام خود را به الحاج مالکوم الشباز تغییر داد.

در زمان حیات مالکوم ایکس، چند بار تلاش‌های ناکامی برای ترور او انجام شد که اف‌بی‌آی آن را به ملت اسلام نسبت داد. سرانجام در سال 1965 در هنگام سخنرانی در یکی از سالن‌های اجتماعات منهتن نیویورک از سوی سه مرد مسلح هدف قرار گرفت و کشته شد.

مالکوم ایکس نوه‌ای به نام «مالکم لطیف شباز» داشت که به لحاظ ظاهری شبیه او بود. مذهب او شیعه بود و در جامعه مسلمانان آمریکا نقش فعالی را اجرا می‌کرد و با شیعیان زیادی در تماس بود. وی نیز حدود 2 سال پیش در مکزیک به طرز مشکوکی کشته شد.

captcha