جواد مزدآبادی، کارگردان سینما و تلویزیون، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره جشنوارههای دینی و انقلابی که هر ساله در کشورمان برگزار میشوند، گفت: در سینمای ما جشنوارههای مختلفی هر ساله برگزار میشود که هر یک به نوعی موضوعی خاص را مورد توجه قرار میدهند؛ برای مثال در جشنواره فیلم کودک مخاطب کودکان هستند و در جشنوارههایی چون فیلم کوتاه، مخاطبان علاقهمندان سینمای مستند هستند. در این میان فستیوالهایی چون فیلم فجر نیز هستند که در آنها تمامی مخاطبان از هر قشر و سنی مخاطب تولیدات این رویداد هستند.
وی افزود: در این میان توجه به موضوعات دینی از جمله اتفاقاتی است که در کشورمان همیشه جز موضوعات مهم و ویژه است. اما موضوع بحث ما کمیت این گونه رویدادها نیست، هر چند که این ویژگی در جای خود اهمیت دارد، اما محور اصلی بحث ما کیفیت این جشنوارهاست که قادر است ارزش یک رویداد مهم سینمایی را مشخص کند. با این توضیح باید بگویم جشنوارههایی چون «رویش» یا «مقاومت» توانستهاند برای خود جریانساز باشند، اما آنچنان که باید مخاطب عام جامعه را جذب خود نکردهاند.
استفاده از فنآوری روز برای جذابیت آثار سینمایی
این کارگردان ادامه داد: دلیل این مسئله نیز این است که ما در سینمای ارزشی خود از اهرم جذابیت آنچنان که باید استفاده نمیکنیم، درصورتی که بخش مهمی از سینما را جذابیت تشکیل میدهد و بدون آن نمیتوان برای سینما کیفیتی دلنشین قائل شد. در این میان آنچه انتظار میرود به سینمای دینی و انقلابی ما برای جذابیت بیشتر کمک کند، ابتدا استفاده از فنآوری و امکانات روز سینماست؛ دوم بهره بردن از عوامل برتر سینما که این عامل همیشه برای مردم جذابیت دارد. نکته دیگری که نباید از آن غافل شد، بحث فیلمنامه است که جایگاهی ویژه در بین تولیدات سینمایی دارد و سینمای ارزشی ما به شدت از بابت آن احساس کمبود میکند.
کارگردان فیلم «طاووسهای بیپر» به توضیح فوق اضافه کرد: این روزها درباره جشنواره فیلم مقاومت زیاد میشنویم. جشنوارهای که ابتدا دفاع مقدس نام داشت، اما به دلیل گستردهتر شدن معنای آن عنوان مقاومت نیز به آن اضافه شد. این اقدام در جای خود بسیار هوشمندانه و خوب بود، چون این امکان را به سینما میدهد تا تمامی حرکتهای انقلابی را مورد توجه قرار دهد. در این میان اصلا فرقی نمیکند که حرکتهای مقاومتی در کجای دنیا قرار دارد. برای همین در این جشنواره هم میتوان فیلمهایی درباره فلسطین دید هم اینکه جریاناتی را که به مبارزات مردم مصر یا دیگر نقاط دنیا توجه دارند، مشاهده کرد.
وی در پایان بیان کرد: جشنوارهها برای اینکه تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند، باید به صورت بینالمللی برگزار شوند. بینالمللی بودن نیز تنها به معنای حضور چند فیلمساز گمنام خارجی نیست، بلکه اگر به معنای واقعی خواهان تاثیرگذاری بینالمللی هستیم، باید از حضور عوامل مطرح سینمای جهان برای رونق جشنوارههای خود بهره ببریم.