کد خبر: 1441706
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷

جایزه طلایی بهترین فیلم جهان اسلام به موزه امام(ره) اهدا شد

گروه هنر: کارگردان و دست‌اندرکاران فیلم «تاج محل» که جایزه طلایی بهترین فیلم جهان اسلام از جشنواره بین‌المللی مالزی را به خود اختصاص داده است، در دیداری با حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، جایزه این فیلم را به موزه امام(ره) تقدیم کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از جماران،  کارگردان و دست اندرکاران فیلم «تاج محل» که جایزه طلایی بهترین فیلم جهان اسلام از جشنواره بین‌المللی مالزی را به خود اختصاص داده است، در دیداری با حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، جایزه این فیلم را به موزه امام(ره) تقدیم کردند.

در این مراسم که صبح پنجشنبه، 30 مرداد، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی، دانش اقباشاوی کارگردان فیلم «تاج محل»، مجتبی راعی کارگردان فیلم تولد یک پروانه، هادی نائیچی کارگردان فیلم حق‌السکوت و جمعی از دست‌اندرکاران فیلم «تاج محل» در حسینیه جماران برگزار شد، دانش اقباشاوی فیلم خود را متناسب با نگاه امام(ره) به هنر دانست و گفت: تاج محل فیلمی اجتماعی است که در آبادان ساخته شده و موفق به کسب جایزه بهترین فیلم جهان اسلام از جشنواره مالزی شده است.

وی در توضیح تناسب فیلم خود با دیدگاه‌های امام خمینی(ره) بیان کرد: الگویی که ما از طریق مطالعه از امام گرفتیم، این است که باید متعهد باشیم و هنری مورد قبول اسلام است که متعهد باشد. هنر مد نظر امام(ره) هنری است که درباره طبقات فرودست، سیلی‌خوردگان و پابرهنگان و در عین حال تجسم شرافت و نجابت باشد.

کارگردان فیلم تاج محل ادامه داد: نقطه افتراق ما با هنرمندان مادی‌گرا، نجابت و شرافتی است که در هنر مدنظر امام(ره) قرار گرفته است.

وی در همین راستا، داستان فیلم «تاج محل» را متوجه طبقات فرودست جامعه دانست و گفت: یکی از شخصیت‌های داستان به نام حسین مسئول تعدیل نیرو در کارخانه کشتی‌سازی است، اما برای اینکه جلوی اخراج یکی از کارگرها را بگیرد، خودش را تعدیل می‌کند. در ادامه داستان خانواده او برای اینکه به مسافرت بروند مبلغی پول فراهم می‌کنند. یک شب دزدی وارد منزل آنها می‌شود و تمام پول‌ها و بلیط‌ها را به سرقت می‌برد، اما در حین فرار، از دیوار پرت می‌شود و به کما می‌رود.

اقباشاوی افزود: حسین آقا در ادامه داستان متوجه می‌شود که دزد منزلش یکی از کارگرهای اخراجی کارخانه است. از آنجا به بعد به دلیل احساس مسئولیتی که در خود احساس می‌کند دنبال کارهای بیمه و بیمارستان دزد می‌افتد و تمام تلاش خود را برای نجات او می‌کند. همسر او نیز پس از اینکه متوجه می‌شود این کارگر اخراجی بچه بدون سرپرست دارد، آنها را به خانه خود می‌آورد.

محمد هادی نائیچی، کارگردان فیلم «حق السکوت» نیز درباره فیلم تاج محل تصریح کرد: این فیلم با سینمای لوکس که با تفکر امام(ره) نسبتی ندارد، متفاوت است و در دهه سوم انقلاب به طبقات فرودست که همیشه مورد خطاب امام واقع می‌شدند، پرداخته است. فیلم در روایت داستانی خود به کمال انسانی‌ای توجه می‌کند که در حوزه اخلاق به اوج می‌رسد.

وی بیان کرد: نکته‌‌ قابل توجه در روایت فیلم «تاج محل» است که قهرمان اصلی در فرایند داستان احساس گناهی پیدا می‌کند که بیش از مسئولیت شرعی اوست. او نمی‌تواند خود را گناهکار بداند، اما در اتفاقی که برای کارگر اخراجی رخ داده خود را مقصر می‌داند و به همین دلیل احساس مسئولیت می‌کند.

مجتبی راعی کارگردان فیلم «تولد یک پروانه» نیز در سخنان خود گفت: وقتی فردی پولی را از دست می‌دهد، طبیعی‌ترین کاری که می‌تواند انجام دهد این است که برود شکایت کند. اما قهرمان فیلم تاج محل مسیری فراتر از قانون، یعنی مسیر اخلاقی را دنبال می‌کند. وی می‌تواند در برابر خانواده کارگر اخراجی بی‌توجه باشد، اما احساس مسئولیت چنین اجازه‌ای به او نمی‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی نیز پس از تماشای نماهنگی سه دقیقه‌ای از فیلم «تاج محل» ضمن استقبال از ساخته شدن چنین فیلمی گفت: داستان این فیلم کاملا در برابر داستان فیلم «دزد دوچرخه» قرار دارد، چرا که در آن فیلم فرد به دنبال دزدی می‌رود، اما در فیلم تاج محل حادثه‌ای مشابه فرد را به وادی اخلاق می‌رساند.

یادگار امام در حاشیه این دیدار از فعالیت‌های جدید مجتبی راعی پرسید که او در پاسخ تاکید کرد: در حال نوشتن سناریویی هستم که برداشت مدرنی از داستان شمس و مولاناست. این سناریو را قرار است در ترکیه فیلمبرداری کنیم.

این کارگردان همچنین در سخنان خود به وضعیت مالی نامناسب صدا و سیما اشاره کرد و افزود: تلویزیون کلا وضع مالی خوبی ندارد، بسیاری از افراد برای تلویزیون کار کرده‌اند، اما هنوز طلب خود را نگرفته‌اند، این در حالی است که بسیاری از این افراد از نرمالی فشار بسیاری را تحمل می‌کنند.

راعی همچنین با اشاره به مشکلاتی که فیلم‌ها برای اکران با آنها مواجه می‌شوند گفت: ایران 2000 سینما کم دارد و همین منجر به باندبازی می‌شود. در شرایطی که تعداد سینماها کم است، بالاخره یک عده برای نمایش سریع‌تر فیلم هایشان لابی می‌کنند و کسانی که دولتی نیستند و فیلم برای خودشان است، در صف می‌مانند.

کارگردان فیلم «تولد یک پروانه» افزود: به هر حال فضای سینماهای ایران فضای سالمی است و به سلامت فضای هنری جامعه کمک می‌کند، حتی فیلم‌هایی که ما به آنها انتقاد داریم از فیلم‌های ماهواره بهترند. اما ما در هیچ دوره‌ای ندیدیم که تصمیمی برای ساختن سینما وجود داشته باشد.

راعی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار جماران درباره پیام امام خمینی به هنرمندان گفت: ما نمی‌توانیم این پیام را نصب‌العین قرار دهیم چرا که آنها که در این زمانه به این پیام عمل می‌کنند به سیاه‌نمایی محکوم می‌شوند.

یادگار امام در پایان این دیدار گفت: حتما فیلم تاج محل فیلم خوبی بوده که مورد توجه بزرگان قرار گرفته است. حتما این فیلم را خواهم دید و نظر خود را درباره آن می‌دهم. امیدواریم شما نیز در این مسیر ثابت قدم باشید.

captcha