حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی انصاری، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) با بیان این که سینمای قرآنی را نباید به یک معنا و تعریف خاص محدود کرد، گفت: برای سینمای قرآنی نمیتوان یک تعریف کاملا چارچوبدار ارائه کرد، زیرا دایره فیلمهایی با این مضمون به آن اندازه وسیع است که قادر نیستیم آن را محدود به تعریفی خاص کنیم. با این توضیح باید بگویم فیلمی که در آن به مضمون و موضوعی قرآنی پرداخته باشد آن کار یک اثر قرآنی محسوب میشود.
وی افزود: البته زمانی که از معنا و مفهوم در فیلم قرآنی سخن میگوییم منظور این نیست هر فیلمی که در آن موضوعی اخلاقی بیان شده باشد را میشود فیلمی قرآنی نامید، بلکه آن چه در این دست آثار (فیلمهای قرآنی) مهم است ساختار و شکل کارهاست که باید منسجم و با کیفیت باشد. در کلامی دیگر علاوه بر پر بار بودن معنا باید ساختار نیز از ارزشهای هنری بهره لازم را برده باشد.
کارگردان سریال «قهوهخانه بهشت» به مطلب فوق اضافه کرد: حضرت علی (ع) درباره خوارج گفته بود که آنها حرف درستی میزنند، اما ارادهای که آن سخنان را بیان میکند باطل است. این توضیح را میشود در سینما هم مشاهده کرد که فیلمی حرف اخلاقی میزند، اما آن چه در کلیت کار نهفته، اراده صحیحی نیست. با این توضیح ممکن است در فیلمی حتی به صورت مستقیم به آیههای قرآنی پرداخته شود، اما هدف و نتیجه در راستای رسیدن به آرمانهای قرآن نباشد پس آن کار را نباید فیلمی قرآنی نامید.
جایگاه فیلم قرآنی در گونههای مختلف سینما
انصاری در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه آیا فیلم قرآنی تنها باید در فیلمهایی با موضوعات اجتماعی تصویر شود؟ گفت: فیلم قرآنی اثری نیست که در آن به شکلی انحصاری به موضوعات قرآنی پرداخته شود، در واقع نباید بهرهبرداری از مفاهیم و استناد به آیههای قرآنی را محدود به ژانرهای خاصی همچون دینی و اجتماعی کرد، چرا که ژانرهای دیگر از جمله سینمای کودک نیازمند تاکید بر این مفاهیم هستند؛ یا ژانر دیگری که باید به آن اشاره کرد طنز است که البته ورود به این حوزه کاری سخت است که از عهده هر کسی بر نمیآید.