کد خبر: 1449138
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
حمید بهمنی:

جشنواره مقاومت باید به شبهات فیلم‌های ضدجنگ پاسخ دهد

گروه هنر: در برخی از فیلم‌ها رویکرد ضدجنگ حاکم است که به نوعی فرهنگ دفاع مقدس را زیر سؤال می‌برند؛ جشنواره مقاومت باید محلی برای پاسخ دادن به این تولیدات و نقد و بررسی آنها نیز باشد.

حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تأثیرات برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: این جشنواره را با توجه به شرایط زمان، می‌توان یکی از کاربردی‌ترین ابزار مقابله با استکبار در حوزه جنگ نرم دانست، حتی باید گفت تنها بلندگویی در جهان است که با زبان سینما سعی دارد فرهنگ مقاومت را در مقابل قدرت‌های استعماری فریاد بزند. با این توضیح این رویداد سینمایی کاربردهای خیلی مهمی دارد به شرطی که به آن توجه کافی شود.

وی افزود: این جشنواره پیشتر به صورت دو سالانه برگزار می‌شد، اما این‌که قرار است از این دوره به صورت سالانه برگزار شود، نشان می‌دهد نگاهی جدی بر آن حاکم شده است. همچنین درباره اهمیت این رویداد همین اندازه می‌توانم اشاره کنم که افرادی چون سیدحسن نصرالله و بشار اسد نسبت به آن نظر مثبتی دارند؛ توجهی که نشان‌دهنده تأثیرات بین‌المللی این رویداد سینمایی است.

جشنواره مقاومت با رویکرد فرهنگی

کارگردان فیلم دفاع مقدسی «گلوگاه شیطان» ادامه داد: جدا از حضور فیلم‌ها در جشنواره مقاومت، این رویداد سبب شده سینماگرانی که اندیشه مقاومت دارند، گرد هم آیند. مطلب مثبت دیگری که درباره این جشنواره وجود دارد، این است که گستره فرهنگی این رویداد، بیشتر از جشنواره فیلم فجر است. این امتیاز در شرایطی است که وجه تبلیغاتی و مالی جشنواره مقاومت به هیچ‌وجه قابل مقایسه با فجر نیست.

وی درباره آثار حاضر در جشنواره گفت: در جشنواره فیلم مقاومت تنها به سینمای داستانی توجه نمی‌شود، بلکه انیمشن، موزیک ویدیو، مستند، فیلم‌های ویدیویی و سریال را نیز دربرمی‌گیرد. نکته دیگری که انتظار می‌رود برای این رویداد سینمایی متصور شد مدیریت خوب و حرفه‌ای دبیر جشنواره است که نشان‌دهنده جهت‌گیری خوب و راهبردی این اتفاق هنری است. با تمام نکات مثبتی که در این جشنواره وجود دارد باید در نظر داشت که تداوم و عملیاتی شدن این رویداد کمک‌ زیادی به موفقیت آن می‌کند. یعنی تنها تا زمان برگزاری جشنواره این توجه به موضوع مقاومت مدنظر نباشد، بلکه بلافاصله با اتمام آن دبیرخانه دائما با فیلمسازان در ارتباط باشد.

پاسخ به شبهات فیلم‌های ضدجنگ در جشنواره مقاومت

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنان خود به نگاه ضدجنگ برخی فیلم‌های این ژانر اشاره کرد و گفت: متأسفانه در برخی از فیلم‌ها که محوریت‌شان هشت سال دفاع مقدس است، یک نگاه ضدجنگ حاکم است که به نوعی فرهنگ دفاع مقدس را زیر سؤال می‌برند، پس جشنواره مقاومت باید محل مناسبی برای پاسخ دادن به این تولیدات باشد، حتی با حضور این فیلم‌ها، باید آنها را نقد و بررسی کرد و به شبهاتی که این تولیدات مطرح می‌کنند، با زبان سینما پاسخ داده شود.

بهمنی درباره تغییر نام جشنواره چنین توضیح داد: به نظرم به دلیل شرایطی که در دنیای امروز پیش آمده، تغییر نام این رویداد از دفاع مقدس به مقاومت اقدامی شایسته است، چون این فرهنگ مقاومت بود که سبب شد میهن اسلامی پس از هشت سال دفاع به پیروزی دست یابد، پس این فرهنگ می‌تواند در دیگر کشورهای اسلامی نیز به وجود آید؛ اتفاقی که در برخی کشورهای جهان رخ داد و آنها در مقابل حکومت‌های دست‌نشانده به پا خاستند. همین نوع نگرش باعث خواهد شد در این جشنواره آثار مختلفی از سراسر جهان حضور داشته باشد.

وی متذکر شد: وقتی از مقاومت حرف می‌زنیم، منظور این نیست که تنها نبردهای نظامی مدنظر این جشنواره است، بلکه حرکت‌هایی که در عرصه فضای مجازی و سینما می‌شود هم به نوعی این معنا (مقاومت) را نشان می‌دهد. برای مثال، ممکن است یک فیلمساز غربی درباره سیاست پشت پرده هالیوود حرف بزند این حرکت خود نوعی گام برداشتن در فرهنگ مقاومت است. نمونه دیگر در این حوزه مقاومت مربوط به مسائل اقتصادی می‌شود. یعنی در برخی از آثار با تبلیغ محصولات داخلی به نوعی در مقابل محصولات غربی ایستادگی می‌شود.

کارگردان فیلم «آن مرد آمد» درباره برگزاری این جشنواره در تهران گفت: این جشنواره دوره قبل در کرمان برگزار شد. تجربه‌ای که نشان داد به لحاظ کاربردی بسیار مثبت بوده، اما در این دوره این جشنواره به تهران نقل مکان کرده است. این اتفاق نیز به این دلیل به وجود آمده که بودجه لازم برای برگزاری این رویداد در اختیار برگزار کنندگان قرار نگرفته است. توجیه آنان نیز این بوده که با توجه به تحریم‌ها، صرف هزینه در این جشنواره نوعی اسراف است؛ در صورتی که همانگونه که حضرت امام (ره) در زمان جنگ فرمودند که «جنگ مسئله اصلی ماست» در عرصه فرهنگ و هنر هم رهبری بارها فرموده‌اند؛ مسئله اصلی در جامعه امروز فرهنگ است. با این توضیح نمی‌توان این رویداد را نادیده گرفت و برای آن سرمایه‌گذاری لازم را انجام نداد.

بهمنی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌ها در شهرهای دیگر مزیت های دیگری هم دارد. ابتدا این که استقبال مردمی از آن بیشتر خواهد بود، چون در تهران به دلیل پرتعداد بودن سینما این اتفاق به نوعی کم‌مخاطب می‌شود. مطلب دیگر این‌که برگزاری آن در شهرستان‌ها به نوعی در آگاه‌سازی بیشتر این رویداد کمک خواهد کرد، البته ممکن است که برد رسانه‌ای آن در تهران بیشتر باشد، اما مزیت‌های برگزاری در تهران نسبت به معایبش کمتر است.

captcha