آمنه غیاثی، هنرمند طراح فرش، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: تولیدات غیرایرانی فرش و ورود کشورهای متفرقه به صنعت فرش و بافت آن، هر چند که در بعد تجاری و بازرگانی کمی رونق بازار فرش ایران را مختل کرده است اما هیچگاه نتوانسته از اعتبار و فخر هنری فرش ایرانی به دلیل کیفیت بافت و نقش و نگارهایی که در آن استفاده میشود، بکاهد.
وی گفت: نقش و نگارههای موجود در طراحی فرش ایرانی منشأ باوری و اعتقادی داشته و دارد و در هر خطه از ایران که صاحب صنعت فرش هستند، بسته به اقلیم طبیعی و سبک و سیاق زندگی اجتماعی مردم با تنوعی از نقشها و طرحهای بیبدیل مواجه هستیم که در حقیقت شاخصه فرهنگی و هنری گوشهگوشه سرزمین ایران را آشکار میکند.
غیاثی تصریح کرد: نقشهای اسلیمی، شمسه، لچک و ترنج موجود در فرشهای ایرانی که به طرز چشمنوازی طراحی و توسط بافندگان فرش اجرا میشوند، بیشتر در حوزه فرشهایی که به عنوان زیرانداز در خانوادههای ایرانی استفاده میشوند، مطرح هستند؛ هر چند که به دلیل قیمت بالای تمامشده یک فرش و فراگیری فرشهای ماشینی که بیشتر با قدرت اقتصادی و خرید مردم تناسب دارد، مدتی است اقبال به فرش دستباف ایرانی کمتر شده است.
این طراح فرش در ادامه گفت: با این وجود طرحهای گوناگون و در عین حال شناختهشدهای در زمینه بافت فرش ایرانی وجود دارد که به عنوان میراث فرهنگی ایران ثبت جهانی هم شدهاند و شرکتها و کارگاههای فرشبافی مکرر در حال تولید آن هستند؛ هر چند که به دلیل اوضاع ناخوشایند و تحریمهای اقتصادی این چندساله، از برد جهانی فرش ایرانی و تلاش تاجران برای معرفی طرحهای ناب فرش ایرانی کاسته شده است.
وی به تابلوفرش به عنوان پدیدهای نوین در هنرـ صنعت فرش ایران اشاره کرد و تأکید کرد: این هنر از همان ابتدا برای تزئین دیوار خانهها و اماکن عمومی حاصل خلاقیت و ذوق زایدالوصف هنرمند طراح ایرانی به وجود آمد و به دلیل اعتبار هنری و دقت و ذوقی که بافندگان در بافت آن به کار میبردند، بیشترین طرحهای به کار رفته در آنها تصاویر مذهبی و عبارات قرآنی و احادیث بود که البته همچنان هم به عنوان یک اصل از سوی فعالان این عرصه پیگیری میشود.
غیاثی در پایان گفت: علیرغم این موضوع، در سالهای اخیر شاهد هستیم که نقش و نگارههای غربی و نقاشیهایی که هنرمندان غربی آن را کشیدهاند و اکنون در قالب بافت تابلوفرش پیاده میشود، رفته رفته در حال جایگزین شدن با طرحهای اسلامی و ایرانی است که البته ذائقه مخاطب را نیز تغییر داده به شکلی که آنها بیشتر تمایل به خرید و در اختیار گرفتن اینگونه تابلوفرشها دارند.