سردار عباسعلی فرزندی، رئیس دانشکده علوم سیاسی و ارتباطات کل سپاه، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره مفهوم ایثار و شهادت از نگاه غربی و اسلامی گفت: نگاه اسلامی به ایثار و شهادت با نگاه نظام سکولار غرب متفاوت است و غرب در تلاش است تا ارتباطی میان ایثار و شهادت با تروریسم بنیادگرایانه برقرار کند. این موضعگیریها مربوط به نگاه و درک دوگانه انسان از ماهیت، هویت و نوع زندگی انسان است که هر کدام از این دو دیدگاه نسبت به مسائل متفاوت است و به تعبیری براساس برداشتهای خود از هویت انسان و نوع زندگی او و غایت انسان این تفاسیر مطرح است.
وی افزود: بر این اساس مسئله محوری که باید مورد توجه قرار گیرد، هدفی است که انسان دارد و اگر ایثار و شهادت را ازخودگذشتگی ویژه در راستای این هدف قلمداد کنیم، معنای رفتارها شکل میگیرد.
سردار فرزندی ادامه داد: در نگاه غربی زندگی انسان زمینی تلقی میشود؛ از این رو توجه کنید که تفسیر آنها از زندگی چیست، موضوعی که امروز به عنوان توسعه و پیشرفت مطرح است، بیش از همه در این نگاه نمود دارد. البته این توسعه و پیشرفت در نگاه اسلامی نیز وجود دارد، یعنی اینکه انسان باید به جایگاهی متعالی در امور مادی و معنوی دست یابد که در نگاه غربی این مسیر بدون تعهد است و نابودی جایگاه انسان و ارزشهای انسانی را در پی دارد و نتیجه توسعه غربی، خودفراموشی، سردرگمی و بیحرمتی به دیگران و نابودی نگاه جمعی است.
منشأ تفسیر غربیها از ایثار و شهادت
وی با بیان اینکه نگاه غربی کنار گذاشتن ارزشهای انسانی و تعطیلی روابط عاطفی را به دنبال دارد، گفت: اگر این نگاه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، با نگاه اسلامی تفاوتهای آشکار دارد؛ چرا که در نگاه اسلامی وقتی صحبت از ایثار میشود، به این معنی است که ایثارگر برای سلامت و تعالی جامعه حاضر است آنچه در اختیار دارد، اعم از مال، جایگاه اجتماعی و یا حقیقت وجودی خود را که زندگی است، فدا کند.
سردار فرزندی تصریح کرد: اگر غربیها تفسیری در مورد جایگاه ایثارگری یا عملیات استشهادی یا شهادتطلبانه دارند، از منظر نگرشها به اعتقادات خودشان است که صرفا مادی نگاه میکنند و با عالم معنا ارتباط مشخصی ندارند، اما در نگاه دینی ما، فرد وجود خود را برای تعالی و گسترش ارزشها و از بین رفتن ناهنجاریها فدا میکند، در این راستا ایثار بخش بزرگی از معنویت است و بدون آن قابل تعریف نیست؛ از این رو در ادبیات غربی چیزی به نام ایثار مفهوم و معنایی ندارد و در گروههای اجتماعی آنچه مطرح شده موضوع تعهد عاطفی است؛ یعنی نوعی همگرایی با همنوع. و این نیز تا زمانی است که منافع خود در میدان مطرح نباشد و اگر منافع خود در خطر باشد، به منافع دیگران پشت پا میزند.
ایثار و شهادت؛ مفهومی وطنپرستانه یا قدسی؟
وی در پاسخ به اینکه آیا در تعریف ایثار و شهادت باید یک نگاه ملیگرایانه و وطنپرستی داشته باشیم یا نگاهمان به این موضوع باید قدسی باشد، بیان کرد: زمانی است که شما وطن را در راستای ارزشهای متعالی میبینید و این سرزمین به دلیل مقدسات و افکار و اندیشههایی که در آن است، مجموعه مقدسی میشود که باید از آن دفاع کرد و یا اینکه سرزمینی است که مقدساتی در آن وجود دارد و باید از آن دفاع کرد؛ بنابراین باید به دفاع وطن و از خودگذشتگی یک نگاه معناگرا داشته باشیم.
رئیس دانشکده علوم سیاسی و ارتباطات کل سپاه در ادامه به چگونگی مقابله با القائات نظام سلطه غرب درباره مفهوم ایثار و شهادت که با کجفهمی همراه است، گفت: در این راستا از سویی باید به تبیین واقعیتهایی که داریم، بپردازیم و از سوی دیگر برملا و افشا کردن توطئههایی است که در راستای وارونه کردن حقیقتها و واقعیتها از سوی دشمنان صورت میگیرد. از این رو هر کس به اندازه ظرفیتی که دارد، باید با دشمنان از جمله گروههای تکفیری که خود وارداتی هستند، مقابله کند.
وی یادآور شد: دشمنان مدتها تلاش کردند تا افکار عمومی را نسبت به موضوع فلسطین تغییر دهند، اما در عرصه جهانی فراتر از ادیان الهی، این حقیقت را میپذیرند که این سرزمین از آن فلسطینیهاست و افکار عمومی با رویکرد دولتها تعیین نمیشود.