کد خبر: 1453327
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲
موسوی‌هوایی عنوان کرد:

حمایت سازمان تبلیغات از پژوهش‌های ضروری جهت مدیریت فرهنگی دینی کشور

گروه جامعه: معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اعلام حمایت این سازمان از طرح‌های پژوهشی همسو با مأموریت‌های سازمان تبلیغات اسلامی، به تشریح نحوه حمایت از این پژوهش‌ها پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد موسوی هوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه فعالیت‌های پژوهشی این دفتر ذیل پنج برنامه سازمان‌دهی شده‌ است، گفت: پژوهش‌های مورد نیاز جامعه و سازمان، پژوهش‌های ناظر به مأموریت‌های سازمان، حمایت از پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی و حوزوی کارشناسی ارشد و دکتری، نشست‌های تخصصی علمی و پژوهشی با عنوان میزاندیشه و پایگاه داده‌های فرهنگی ـ دینی پنج فعالیت اصلی پژوهشی ما را تشکیل می‌دهند.
وی در خصوص حمایت از طرح‌های پژوهشی، گفت: حمایت از طرح مشروط به هم سویی پژوهش با اهداف و مأموریت‌های سازمان تبلیغات اسلامی و یا نیاز جامعه و سازمان به آن پژوهش، برخورداری طرح از استانداردهای لازم پژوهشی و اجرای آن در چارچوب تعریف‌شده از سوی این دفتر و نیز موفقیت پژوهش در دست‌یابی به اهداف پیش‌بینی شده است.
حجت‌الاسلام موسوی هوایی اعلام کرد: بررسی و ارزیابی دفتر در دو مرحله در قالب طرح نامه اجمالی و تفصیلی انجام می‌شود. پس از ارائه پیشنهاد پژوهش در قالب طرح نامه اولیه از سوی مجری طرح، بررسی کارشناسی آن انجام و در صورت پذیرش موافقیت دفتر به اطلاع مجری جهت ارسال طرح نامه تفصیلی پژوهش می‌رسد و پس از بررسی توسط استاد مورد اعتماد دفتر، تأیید نهایی جهت انعقاد قرارداد با مجری به معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان اعلام می‌شود.
حمایت از پژوهش‌های ضروری جهت مدیریت فرهنگی دینی
وی در ادامه به تشریح ویژگی‌های پژوهش‌های مورد نیاز جامعه و سازمان پرداخت و عنوان کرد: منظور از این پژوهش‌ها، پژوهش‌هایی هستند که به طور مشخص موضوع پژوهش جزو مأموریت‌های اصلی و مطرح در اساس‌نامه و شرح وظایف معاونت و دفاتر سازمانی نیامده است. در واقع انجام این پژوهش‌ها جهت مدیریت فرهنگی دینی ضروری بوده و خروجی‌های این دسته از پژوهش‌ها مورد نیاز جامعه و سازمان است. به طور مثال پژوهش‌های حوزوی سنجش دین‌داری و فرهنگ عفاف و حجاب در این دسته جای دارد. البته باید متذکر شد که در این حوزه پژوهش‌ها غالباً کاربردی و پیمایشی است.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص پژوهش‌های ناظر بر مأموریت‌های سازمان تبلیغات اسلامی نیز اظهار کرد: این بخش پژوهش‌هایی را شامل می‌شود که به طور مشخص جزو مأموریت‌های اصلی و مطرح در اساس‌نامه سازمان و شرح وظایف معاونت و دفاتر آمده است. در واقع انجام این پژوهش‌ها با هدف پشتیبانی  علمی از مأموریت‌های سازمانی به منظور ارزیابی دقیق از میزان موفقیت، تعیین اثربخشی و ارتقای برنامه‌ها ضروری است.
وی بخش پایانی سخنان خود را به تشریح نحوه حمایت از پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی و حوزوی اختصاص داد و گفت: این برنامه با هدف حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی است که دانشجو با علاقه شخصی خود موضوعی مرتبط با حوزه دین را انتخاب و رساله خود را در چارچوب استانداردهای مصوب تحصیلات تکمیلی با موفقیت به پایان رسانده است.

captcha