کد خبر: 1455121
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
تفاوت آنچه از زندگی می‌گوییم با آنچه می‌بینیم؛

ملموس نبودن معیارهای زندگی متعالی در جامعه

گروه جامعه: رئیس گروه برنامه‌ریزی و مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: همه دستگاه‌ها باید به شکل ملموس بر مبحث زندگی متعالی کار کنند، نه اینکه در مناسبت‌ها بحث زندگی اسلامی را تبیین کنیم اما در سطح جامعه تجمل‌گرایی، اسراف و ... را شاهد باشیم.

فرزانه نیکو‌برش، رئیس گروه برنامه‌ریزی و مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در هفته ازدواج پرداخت و اظهار کرد: اعزام سخنران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مداس، مساجد، کانون‌ها،هیئت‌های مذهبی، دستگاه‌ها، برگزاری گفت‌و‌گوهای مدرسه‌ای و مسجدی ویژه خانواده‌ها، نوجوانان، جوانان و بیان مسائل مرتبط به این گروه‌ها از جمله ارزش‌ها، سبک زندگی، ازدواج آسان، مهارت‌های ارتباطی خانوادگی، فراهم کردن بسترهای ازدواج و ... از اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی در هفته ازدواج است.
وی از ارائه مشاوره رایگان در استان‌هایی است که کارهای مشاوره در آنها انجام می‌دهند مثل استان‌های قزوین، بوشهر خبر داد و گفت: مباحث خانواده و ازدواج در اولویت کاری مشاوران ما در هفته جاری قرار دارد.
نیکوبرش هفته ازدواج را فرصتی برای مطرح کردن بحث ازدواج، اهداف ازدواج، توجه به خانواده و ارائه الگوی خانواده اسلامی دانست و گفت: سخنرانی‌های مبلغان در خصوص ازدواج و خانواده بستگی به درخواست مخاطبان و تقاضاهای استانی دارد. مبلغان ما بر اساس نیازها، سن و قشری و سؤال‌هایی که مخاطبان دارند سخنرانی‌های خود را ارائه می‌کنند. 
مشکلات مربوط به ازدواج فرهنگی و زمینه‌ای است
وی در ادامه مشکلات مربوط به ازدواج را به دو بخش فرهنگی و زمینه‌ای تقسیم‌بندی کرد و گفت: برای رفع مشکلات ازدواج باید یک نگاه فرهنگی و یک نگاه تدوین زمینه و بسترهای مناسب را داشته باشیم.
رئیس گروه برنامه‌ریزی و مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در زمینه فرهنگی ما محتوای غنی داریم و دلیل بسیاری از آسیب‌ها، طلاق‌ها، فرار از ازدواج و ... به خاطر این است که نگاه به زندگی متعالی تدوین نشده است. اگر کسب زندگی متعالی هدف ازدواج باشد و مهارت‌های مناسب نیز آموزش داده شود مشکلات فرهنگی ازدواج رفع می‌شود.
وی تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات فرهنگی مربوط به ازدواج را رفع کند، بلکه همه دستگاه‌ها باید به شکل ملموس بر مبحث زندگی متعالی کار کنند. مثلاً فردی که وارد سینما می‌شود به صورت ملموس الگوهای مناسب را در فیلم‌ها مشاهده کند، نه اینکه در مناسبت‌ها بحث ازدواج و زندگی اسلامی را تبیین کنیم اما در سطح جامعه و واقعیت‌های موجود تجمل‌گرایی، اسراف و ... را شاهد باشیم.
نیکوبرش افزود: همه دستگاه‌ها باید یک نگاه فرهنگی درست داشته باشند تا ذهنیت افکار عمومی در گزینش معیارهای زندگی اصلاح و اسیب‌ها مرتفع شود.
وی در خصوص مشکلات زمینه‌ای نیز عنوان کرد: یکی از مسائل دیگر نگاه اقتصادی است تا وقتی جوان بیکار باشد، بستر مناسب برای ازدواج فراهم نمی‌شود و نظام باید بسترها را به کمک خیرین و مشارکت‌های اجتماعی فراهم کند تا ما بتوانیم مشکلات ازدواج جوانان را حل کنیم.

captcha