کد خبر: 1457258
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
فاکر میبدی:

راه‌اندازی مرکز تخصصی تفسیر، جزء اولین تجربه‌های کار قرآنی در حوزه است

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس سابق مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه ایجاد مرکز تخصصی تفسیر جزء اولین تجربه‌ کارهای قرآنی در حوزه بود، گفت: به همین دلیل کاستی‌هایی در روند فعالیت‌های مرکز وجود داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فاکر میبدی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در ارزیابی از فعالیت‌های این مرکز در دوره تصدی ریاست وی گفت: راه‌اندازی مراکز تخصصی در حوزه علمیه از جمله برکات حوزه بعد از انقلاب اسلامی بوده است که من معتقدم جای آن در طول دوره فعالیت‌های حوزوی خالی بوده است.

وی ادامه داد: مرکز تفسیر از سال 1370 ایجاد شد و منشا آثار خوبی تاکنون بوده است و جمعی از فضلا و قرآن‌پژوهان موفق در این مرکز تربیت شد‌ه‌اند و مهمترین هدف آن رسمی شدن مباحث قرآنی در کنار سایر علوم حوزوی بود.

فاکر میبدی با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز جزء اولین تجربه‌های قرآن‌پژوهی در حوزه بود گفت: به همین دلیل کاستی‌هایی وجود داشت که برخی به تدریج رفع شده است.

مشکلات آموزشی در مرکز تخصصی تفسیر

رئیس سابق مرکز تخصصی تفسیر حوزه عنوان کرد: مشکلات ما در مرکز زمانی، مکانی و مالی بود، زیرا دانش‌پژوهان مجبور بودند که صبح‌ها فقه و اصول بخوانند و عصرها درس تفسیر که هم بازده را کم می‌کند هم اینکه در ابتدا مدرکی در کار نبود و طبیعتا بر روی انگیزه افراد نیز اثر می‌گذاشت.

وی با اشاره به راه حل‌های تجربه شده برای رفع این مسئله بیان کرد:  ما پیشنهاد دادیم که دروس فقه و اصول نیز به درون مراکز تخصصی بیاید و تفسیر و فقه در کنار هم باشد همچنین طرح کاهش دروس فقه و اصول و حذف آن یکی دیگر از راه‌کارها بود.

وی ادامه داد: مجموعه این مسایل باعث شد تا ما وارونگی نظام پذیرش را داشته باشیم به همین دلیل مرکز ابتدا دانشجوی سطح چهار گرفت اما مشکلاتی ایجاد شد و بازده تحصیلی لازم را شاهد نبودیم به همین دلیل از سطح دو شروع به پذیرش کردیم و بعد سطح سه و مدتی نیز سطح چهار تعطیل شد و البته مجددا فعال شد.

این قرآن‌پژوه حوزه بیان کرد: طلاب با همه فضل علمی و سلامت اخلاقی و فکری آن طور که بایستی در قرآن متخصص شوند نشدند به همین دلیل پذیرش از سطح دو شروع شد.

شهریه طلاب مرکز تفسیر اندک است

فاکر میبدی تصریح کرد: به کارگیری ابزارها و مهارت‌های دقیق آموزشی، به روز کردن مباحث و حمایت مالی بیشتر از طلاب از جمله کارهایی است که باید صورت می‌گرفت زیرا اندک بودن شهریه از مشکلاتی است که بوده و هست و شهریه طلاب این مرکز در مقایسه با مراکز دیگر تخصصی قابل توجه نیست.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) انتشار مجله را از دیگر نیازهای مرکز دانست و اظهار کرد: ما بنا داشتیم این کار انجام شود اما مشکل مجوز و مسایل مالی را داشتیم همچنین به کارگیری فارغ‌التحصیلان در مراکز دیگر از جمله مشکلاتی است که وجود داشت و دارد.

وی در ارزیابی از مجموعه فعالیت‌های قرآنی مرکز در دوره بیست ساله مدیریتش عنوان کرد: اگرچه در برخی موارد آن طور که ما انتظار داشتیم نشد اما شاید بیش از 80 درصد اهداف با توجه به جدید بودن این تجربه، محقق شده است.

captcha